همشهری آنلاین: شهر زیردریایی شیچنگ که مسافران معمولان آن را آتلانتیس شرق می‌نامند، یکی از مرموزترین و باشکوه‌ترین تکه‌های به‌جامانده از تاریخ امپراطوری چین به‌شمار می‌رود.

 

 

براساس گزارش BBC، معماري سنگي اين شهر كه به سال‌هاي 1368 تا 1912، يعني دوران حكمراني سلسله مينگ و كينگ تعلق دارد، توانسته به‌خوبي در عمق 40 متري آب درياچه كياندائو در استان ژجيانگ چين در فاصله 400 كيلومتري از جنوب شانگهاي خود را حفظ كند.

برخلاف آتلانتيس افسانه‌اي، شيچنگ كه به چيني به معني شهر شير است، در سال 1959 از روي عمد غرق شد تا مسير ساخت سد زينگان و ايستگاه‌هاي هيدروالكتريكي مجاورش هموار شود. طي آن پروژه نزديك‌به 300 هزار نفر كه اجداد برخي از آنها براي قرن‌ها در اين شهر زندگي‌ كرده‌بودند، از شهر منتقل شدند.

شهر در سال 2001 و پس از آغاز برنامه جستجويي دولتي براي يافتن بقاياي آن كشف شد. علاقه و كنجكاوي نسبت به‌اين شهر در سال 2011 و با انتشار گزارشي تصويري در نشنال‌جئوگرافي چين شدت بيشتري گرفت. در اين گزارش تصاويري ديده‌نشده و شبيه سازي‌هايي از آينده اين شهر نيم‌كيلومتري منتشر شده‌ شود.

كاوشگران و عكاسان زيرآبي دريافتند اين شهر برخلاف سنت رايج چيني، داراي پنج ورودي بوده و خيابان‌هاي پهن آن از 265 گذرگاه برخوردار بوده‌است كه در گوشه‌و‌كنار آنها مي‌توان سازه‌هايي به شكل شيرها، اژدها، و متون باستاني كه قدمت برخي از آنها به سال 1777 بازمي‌گردد را مشاهده‌كرد. گفته مي‌شود ديواره‌هاي اين شهر نيز به قرن 16 ميلادي اختصاص دارند.

باوجود زير آب بودن اين شهر، شيچنگ به‌خوبي حفظ شده‌است، زيرا آب توانسته آن را از باد، باران و خورشيد حفظ كند. امروزه غواصان حرفه‌اي مي‌توانند خود را به بقاياي اين شهر نزديك كنند و با وجود اينكه بقاياي شهر به‌خوبي نقشه‌برداري شده‌اند، اما تنها در ماه‌هاي آوريل و نوامبر غواصان حرفه‌اي كه سابقه غواصي در اعماق و تاريكي را دارند اجازه ورود به اين شهر مرموز را خواهند‌داشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha