همشهری آنلاین: رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور با بیان این که سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر غرق می‌شوند، گفت: همزمان با دوره دوم تعطیلات تابستانی (پس از ماه مبارک رمضان)، سواحل کشور با هدف کاهش تلفات ساماندهی می‌شوند.

به گزارش ايرنا، وحید چگینی روز شنبه گفت: غرق شدن گردشگران و مسافران در روزهای تابستان یکی از معضلات برخی سواحل کشور است که دلایل مختلفی از جمله وجود جریان‌های شکافنده و مسلط نبودن به روش شنا را می‌توان نام برد.

جریان شکافنده، جریان‌های ساحلی یا جریان‌های مرگبار (Rip Currents) به جریان‌هایی از آب گفته می‌شود که از ساحل به سوی دریا حرکت می‌کنند. این جریان یکی از مهم‌ترین عوامل غرق شدن افراد در دریاست به طوری که ۸۰ درصد عملیات نجات غریق‌ها مربوط به همین پدیده است.

حرکت این جریان از داخل منطقه خیزاب (موج) ساحلی آغاز می‌شود و تا خارج از خط شکست موج ادامه می‌یابد. این جریان‌ها، آبی را که موج‌ها به سوی ساحل آورده‌اند به دریا باز می‌گردانند. جریان‌های شکافنده بسته به شیب ساحل و کنش موج، عامل اصلی زهکشی آب به سوی دریا و مرگ انسان‌ها است. جریان‌های شکافنده در تمام دریاها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها امکان پدیداری دارند.

به اعتقاد کارشناسان امر زمانی که فردی در جریان شکافنده گرفتار می‌شود بهتر است خودش را به جریان بسپارد زیرا تلاش برای خلاص شدن از جریان موجب مرگ فرد خواهد شد، این جریان بعد از این که چند متری به سمت دریا پیش رود خود به خود انرژی خود را از دست می‌دهد و متلاشی می‌شود که در این زمان فرد از چنگال آن خلاص می‌شود.

وی افزود: دور اول تعطیلات تابستانی با ماه مبارک رمضان مصادف بود از این رو مسافران زیادی به نقاط مختلف کشور از جمله نقاط ساحلی مسافرت نکردند. علاوه بر این تاکنون آمار زیادی از تلفات غرق شدگان اعلام نشده است.

به گفته وی سالانه 200 تا 300 نفر از هموطنان به علت غرق شدن جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ادامه داد: در بازدیدی که امروز - شنبه - ایرج صیادی مشاور قائم مقام وزیر کشور از پژوهشگاه داشت بر ساماندهی سواحل با همکاری دو نهاد تاکید شد.

وی افزود: آگاه‌سازی عمومی از خطرات موجود در سواحل از جمله جریان‌های شکافنده که بیشترین قربانی را می‌گیرد، یکی از اقداماتی است که بر اجرای آن تاکید شده و قرار است پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با پخش بروشورها و جزییات آموزشی گردشگران را با خطر جریان‌های شکافنده آشنا کند.

چگینی گفت: همچنین قرار شد صدا و سیما با پخش تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی نسبت به شناساندن جریان‌های شکافنده و خطرات آن آگاه‌سازی کند.

کد خبر 266973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha