همشهری آنلاین: مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با دعوت از نخبگان عالم و فعالیت آنها در فضای مجازی، گفت: فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی نیاز به یک مدیریت فرهنگی منسجم دارد.

به گزارش ايكنا، مجید معارف با اشاره به اینکه از فضای مجازی باید به عنوان یک ابزار مفید برای توسعه فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت استفاده کرد، گفت: رسانه‌ها ابزار انتقال پیام هستند و این رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی قابلیت این توسعه و انتشار را دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه‌ها در حد انتقال پیام باید مورد استفاده قرار گیرند، بیان کرد: فضای مجازی و در کنار آن سایر رسانه‌ها هم کاربرد‌های مثبت و سازنده دارند و هم کاربرد‌های منفی و مخرب دارند پس باید دانست که چگونه از آن در جهت مطلوب استفاده کرد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران افزود: اگر به رسانه‌ها به‌عنوان یک ابزار نگاه کنیم و قائل به استفاده مثبت و سازنده آن باشیم، می‌توانیم از این کار با تهیه نرم‌افزار‌های مناسب، با قرار دادن متن مصاحبه‌ها و یا دعوت از نخبگان عالم در این فضا بهره مناسب را در جهت انشار مفاهیم قرآن ببریم.

نخبگان جهان در فضای مجازی سوال‌های خود را مطرح کنند

معارف، ارائه پرسش و پاسخ در سطح جهانی را یکی از کارکرد‌های فضای مجازی دانست و افزود: نخبگان جهان در این فضا می‌توانند سوال‌های خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند و ما هم در جهت پاسخ به سوال‌های آنها می‌توانیم فعالیت کنیم و به پاسخ بسیاری از پرسش‌ها دست یابیم البته این فعالیت باید دو سویه باشد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، فضای مجازی را به عنوان یک ابزار با استعداد بسیار بالا دانست و افزود: با استفاده از قابلیت‌های وسیع فضای مجازی می‌توان در پهنه وسیعی از عالم مفاهیم قرآنی را به راحتی منتشر‌، توسعه و آموزش داد.

وی در پاسخ به این سوال که فضای مجازی حال کشور را برای توسعه فرهنگ اسلام و قرآن چگونه می‌بینید، گفت: در حرفه خودمان، آنطور که مشاهده شده، نرم‌افزار‌های قرآنی قابل قبولی تولید شده و در کنار آ‌ن موسسات مورد قبولی هم وجود دارد که این نرم‌افزارها را تولید و در اختیار مردم قرار داده‌اند.

معارف در ادامه با تمجید از فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: مرکز نور یک موسسه بسیار مفید، علمی و متقن است و قاعدتاً اگر موسسات شناسنامه‌داری وجود داشته باشند که در حوزه مجازی، نرم‌‌افزار قابل قبول تولید کنند و در دسترس علاقه‌مندان هم قرار دهند و این موارد را هم در فضا‌های مجازی انتقال دهند، قابل تایید خواهند بود.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تصریح کرد: البته هنوز در فضای مجازی کشور جا برای فعالیت‌های قرآنی و توسعه بیشتر وجود دارد.

معارف تاکید کرد: در حوزه شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید نیاز سنجی کنیم و بعد از آن ببینیم که روی چه محور‌هایی کار شده‌ و نشده است. پس از نیازسنجی متوجه خواهیم شد که باید روی چه بخش‌هایی بیشتر کار و فعالیت کنیم.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از مفاهیم قرآن، صوت قرآن، تعلیم و تعلم قرآن  یا معارف قرآنی به عنوان مواردی نام برد که می‌توان بعد از نیاز‌سنجی در شبکه‌های اجتماعی آموزش و ترویج داد.

وي افزود: باید پشت این مسائل یک مدیریت رسانه‌ای هم داشت که بتوانیم با معرفی سایت شبکه اجتماعی مورد نظر‌ و ایجاد یک چهار چوب صحیح با برنامه‌ریزی ویژه‌، خوراک آن را هم بتوانیم تهیه کنیم.

کد خبر 266990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha