شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

زهرا رفیعی: ماه رمضان امسال احتمالا ۳۰ روزه و بر این مبنا به احتمال زیاد سه‌شنبه عید فطر است، اما اگر هلال‌ماه شوال یکشنبه غروب ۵مردادماه رویت شد‌یکشنبه اعلام خواهد شد.

ماه

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مروي، رئيس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري روز گذشته گفت: متخصصين و كارشناسان، نظرشان بر اين است كه احتمال رويت هلال‌ماه شوال در غروب يكشنبه 29‌ماه مبارك رمضان بسيار ضعيف و حتي نزديك به صفر است و سه‌شنبه عيد سعيد فطر است. با وجود اين، 150گروه رصدگر وابسته به دفتر مقام معظم رهبري با تجهيزات مدرن يكشنبه غروب به رصد خواهند پرداخت. به گزارش مهر، وي در پاسخ به سؤالي كه‌ماه شعبان امسال 30روز بود و نمي‌شود 2‌ماه قمري پشت سر هم 30روزه باشد، گفت: هيچ اشكالي ندارد كه 2ماه قمري پشت سر هم 30روزه باشند.

وي در مورد اختلاف اعلام هلال‌ماه شوال در كشورهايي كه هم مرز هستند يا شب را با هم مشترك هستند، گفت: اگر هلال‌ماه در نقطه‌اي ديده شود به همه كشورهايي كه حتي نيم ساعت شب را مشترك هستند قابل تعميم است و اگر اختلافي در آن مي‌شود خطاي چشم است. براي مثال ‌ماه رمضان چون در تابستان بوده و روز يكشنبه‌احتمال غبارآلود بودن هوا در بعضي مناطق زياد است بنابراين بايد در مناطق بدون غبار و شفاف به رصد‌ماه پرداخت و هلال در اين مناطق بهتر ديده مي‌شود.

برخي مراجع رويت با چشم مسلح را اشكال نمي‌دانند ولي برخي از مراجع ديدن با چشم غيرمسلح را كافي مي‌دانند. همچنين حجت‌الاسلام ابراهيم معادي، رئيس ستاد استهلال در استان‌هاي سه‌گانه خراسان نيز روز سه‌شنبه را عيد دانست و به ايرنا گفت: براساس قرائن موجود امكان رويت هلال‌ماه شوال در روز يكشنبه پنجم مرداد‌ماه وجود ندارد و‌ماه در روز دوشنبه قابل رويت خواهد بود لذا روز سه‌شنبه آتي عيد فطر خواهد بود.

به‌گزارش سايت گروه غيرحرفه‌اي رويت هلال، محسن ميرسعيد قاضي ركورددار رويت هلال ماه‌هاي جوان گفت: هلال‌ماه شوال در مناطق مركزي و جنوبي ايران با چشم غيرمسلح و در مناطق شمالي كشور با ابزار اپتيكي معمولي در غروب روز دوشنبه 30رمضان‌المبارك ديده خواهد شد. اين هلال داراي فاز (بخش درخشندگي) بسيار خوبي است اما به‌علت داشتن عرض دايره البروجي منفي و قرار داشتن در اوج مداري خويش به هنگام غروب خورشيد ارتفاع كمي از افق خواهد داشت و همين امر باعث خواهد شد تا هلال‌ماه در نواحي شمالي رويتش با چشم غيرمسلح بسيار ضعيف يا غيرممكن باشد اما در مناطق جنوبي كشور ارتفاع هلال‌ماه در زمان غروب خورشيد بيشتر شده و هلال‌ماه را مي‌توان با چشم غيرمسلح رويت كرد.

کد خبر 267005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha