سید محمد فخار:معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تعهدات دولت در رابطه با عدم‌تأثیر هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ سوخت بر کرایه‌های حمل‌ونقل با گذشت ۲‌ماه از آغاز فاز دوم هدفمندی هنوز عملی نشده است.

اتوبوس

سيد جعفر تشكري هاشمي با بيان اين مطلب به ايسنا، افزود: شهرداري در اين زمينه به تعهدات خود عمل كرد و به‌رغم اينكه بنزين، گازوئيل و برق گران شد و حتي برق با تعرفه‌اي سنگين‌تر از تعرفه مصوب مجلس در اختيار شهرداري قرار مي‌گيرد، طبق وعده شهردار به دولت، كرايه‌ها به سبب افزايش نرخ سوخت گران نشد.

اين در حالي اتفاق افتاد كه وزارت كشور و دولت قول داده‌اند كه اين عدم‌تأثير را جبران كنند اما هنوز نظام جبراني اعلام نشده است. مديريت شهري هنوز به اين وعده خوشبين است و به دولت اعتماد دارد، اما در اين موضوع نمي‌توان بيش از حد زمان را از دست داد. وي در ادامه تصريح كرد كه ‌ما به قول دولت خوشبين هستيم و صبر مي‌كنيم اما نمي‌شود زمان را از دست داد. وي عنوان كرد كه اگر پولي را از شهروند نمي‌گيريم به اين معني نيست كه هيچ هزينه‌اي به شهر تحميل نمي‌شود.

پولي كه بايد صرف ساير فعاليت‌ها در شهرداري تهران شود، به ناچار به سمت اين موضوع سوق داده شده و اميد است دولت در اين رابطه همكاري بيشتري با شهرداري داشته باشد. علاوه بر هزينه‌هاي بخش سوخت، در طرح نوسازي اتوبوس‌هاي فرسوده، پيشنهادي به شورا ارائه شد تا برخي از اتوبوس‌هايي كه قابليت بازسازي دارند، بازسازي شوند. اين پيشنهاد تصويب شد و قرار بود دولت در اين مسير به شهرداري كمك كند. مديريت شهري در اين بخش نيز پيگير مطالبات دولتي هست و كار نوسازي را شروع كرده‌است. بازسازي اتوبوس‌هاي متعلق به شركت واحد و بخش خصوصي كه زمان بازسازي آنها فرا رسيده است و بازسازي اين اتوبوس‌ها، ارزش افزوده ايجاد مي‌كند، در دستور كار ماست.

تردد 2هزار اتوبوس فرسوده

بخش قابل‌توجهي از ناوگان اتوبوسراني تهران فرسوده است. در عين حال از سال89 تاكنون حتي يك اتوبوس جديد از سوي دولت به شهر تهران اختصاص نيافته است. تنها براي حفظ وضع موجود بايد سالانه هزار دستگاه اتوبوس جديد وارد ناوگان شود تا بتوان نسبت به خروج اتوبوس‌هاي فرسوده از ناوگان اقدام كرد.

در سال‌جاري نيز تاكنون اتوبوس جديدي به شهر تهران اختصاص نيافته اما اميد است دولت همكاري لازم را در اين خصوص با مديريت شهري تهران داشته باشد تا بتوان ضمن خروج اتوبوس‌هاي فرسوده نسبت به توسعه كمي ناوگان نيز اقدام كرد. حدود 6هزارو500 دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد كه 2هزار دستگاه آن فرسوده است. از طرفي با توجه به پيش رو بودن مهرماه و افزايش حجم سفرها با اتوبوس، انتظار مي‌رود در فرصت باقيمانده تا بازگشايي مراكز آموزشي اتوبوس‌هاي جديدي از سوي دولت به پايتخت اختصاص يابد تا بتوانيم نياز شهروندان و حجم سفرها را مديريت كنيم.

از طرفي بايد به وضعيت ظاهري اتوبوس‌ها نيز سامان داد. بسياري از اين اتوبوس‌ها نياز به صافكاري و نقاشي دارند و برخي نيز نياز به تعميرات اساسي موتور و گيربكس دارند. همچنين تعدادي ديگر هم بايد ترميم و تزييناتشان مورد بازنگري قرار گيرد. كار بازسازي اتوبوس‌ها در شركت واحد در حال اجراست اما بايد به اين كار سرعت بيشتري بخشيد تا قبل از اينكه بسياري از اين اتوبوس‌ها به‌طور دائم از طرح خدماتي خارج شده و فرسوده محسوب شوند، در ميانه راه و زماني كه قابليت بازسازي دارند به آنها رسيدگي شود.

آلايندگي بالاي تاكسي‌هاي موجود

در تاكسيراني نيز پس از گذشت 10سال از عمر تاكسي‌ها، بايد طبق قانون تاكسي‌هاي فرسوده را از رده خارج و اسقاط كرد. اين موضوع از طريق وزارت كشور و وزارت نفت پيگيري مي‌شود تا بتوان از تسهيلات دولتي استفاده و خودروهاي جديد را جايگزين كرد. تاكسي‌هاي نسل موجود، بسيار آلوده‌كننده هستند و براي ورود برندهايي كه مجوز مي‌گيرنديا استفاده از محصولات خودروسازهاي داخلي زمان نياز است. در حال حاضر توافقي در اين رابطه با شركت ايران خودرو در مورد سمندEF7 صورت گرفته و كار نوسازي در حال انجام است.

کد خبر 267011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha