همشهری آنلاین: آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد، توسط دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرا در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، براساس ماده یک این آیین‌نامه، دانشگاه اختیار دارد حداکثر 10 درصد ظرفیت دوره کارشناسی ارشد خود در هر رشته محل را به دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته دوره‌های روزانه و شبانه حائز شرایط این آیین‌نامه به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون اختصاص دهد.

دانشجویان متقاضی بهره‌مندی از این آیین‌نامه باید پس از 6 نیمسال تحصیلی و با گذراندن حداقل 110 واحد درسی به لحاظ میانگین کل جزو 10 درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند و حداکثر در مدت 8 نیمسال فارغ‌التحصیل شده و برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی تقاضای پذیرش کنند.

همچنین پذیرش بر اساس این آیین‌نامه صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است و پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تائید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

بر اساس ماده 2 این آیین‌نامه، دانشگاه اختیار دارد برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم نهایی المپیادهای علمی - دانشجویی را برای ورود به همان رشته یا رشته‌های مرتبط به تشخیص شورای برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با ارائه معرفی‌نامه از دبیرخانه المپیاد به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کند.

بر اساس ماده 3 آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد، تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده مجاز نیست و بر اساس ماده 4، دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، غیر دولتی غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پردیس‌های بین‌الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از مفاد این آیین‌نامه برای پذیرش دانشجو نیستند.

در ماده 5 این آیین‌نامه آمده است: دانشگاه می‌تواند با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه، فقط یک بار تا اول شهریور ماه هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط، اقدام کند.

اسامی پذیرفته‌شدگان نیز باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تایید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تائید سازمان یاد شده است.

بر اساس ماده 6، مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه و هر گونه پاسخگویی قانونی مترتب برآن برعهده دانشگاه پذیرنده است و نظارت بر اجرا به عهده سازمان سنجش آموزش کشور و شرح و تفسیر آن برعهد معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

کد خبر 267190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha