همشهری آنلاین: یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، گفت: گرایش روزافزون به زیبایی و افزایش تقاضا برای این نوع جراحی، منجر به افزایش آمار جراحی‌های پلاستیک در دهه‌های گذشته شده است اما افزایش شکایت‌های مطرح علیه جراحان زیبایی، هشداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

cosmetic

دکتر لطف‌اله افضل در گفت‎وگو با  ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: جراحی پلاستیک و زیبایی معمولا برای رفع ناهنجاری‌های ظاهری یا نقص عملکردی عضو انجام می‌شود.

وی افزود: انجام این گونه اعمال جراحی علاوه بر بهبود عملکرد و ارتقای توانمندی عضو، در صورتی که برای تغییر ظاهر فرد لازم باشد موجب افزایش اعتماد به نفس وی می‌شود.

افضل به آمار بالای عمل‌های جراحی که بدون ضرورت و تنها از روی هم چشمی یا اعتماد به نفس پایین صورت می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: در برخی موارد نادر، فرد به علت مشکلات حاد روحی در بهترین شرایط نیز از ظاهر خود ناراضی بوده و احساس ناخوشایند وی با انجام عمل‌های جراحی متعدد نیز اثربخش نخواهد بود و حتی در مواردی می‌تواند عوارض و مشکلات حادی برای فرد به وجود بیاورد.

  • اطرافیان و پزشک معالج، فرد متقاضی را از انجام عمل جراحی غیرضروری منصرف کنند

وی خاطرنشان کرد: اطرافیان و پزشک معالج فرد می‌توانند با ارائه مشاوره و برشمردن محاسن و زیبایی‌های فرد متقاضی او را از انجام یک عمل جراحی غیرضروری منصرف کرده و به افزایش اعتماد به نفس وی کمک کنند.

به گفته وی، فرد متقاضی باید بداند دقیقا با انجام عمل جراحی چه چیزی را می‌خواهد به دست بیاورد و آیا پس از آن به خواسته‌اش می‌رسد.

افضل به متقاضیان انجام عمل جراحی زیبایی توصیه کرد: متقاضی، تصمیم گیری نهایی در مورد ضرورت انجام عمل را به پزشک متخصص خود بسپارد و از اصرار برای انجام آن خود داری کند.

  • بیشتر متقاضیان عمل جراحی زیبایی بینی را جوانان و زنان تشکیل می‎دهند

وی اظهار کرد: عمل جراحی زیبایی بینی در بین سایر اعمال جراحی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد که بیشتر متقاضیان آن را هم جوانان بین سنین ۳۰-۱۸ سال و زنان تشکیل می‌دهند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: اگرچه جراحی بینی با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می‌تواند بسیاری از عارضه‌ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره‎های بینی و دیگر اختلال‌های شایع بینی را برطرف کند.

افضل گفت: اگر جراحی زیبایی به درستی انجام شود معمولا مشکلی بعد از عمل به وجود نخواهد آمد، اما‌ خونریزی حین یا پس از انجام عمل جراحی در افراد مبتلا به نوع خاصی از بیماری انعقادی، ‌تورم مخاط بینی، اختلالات بویایی و اثرات ناشی از تکنیک جراحی می‌تواند از عوارض ناشی از انجام این نوع عمل جراحی باشد.

وی با بیان اینکه، ۱۰ تا ۱۳ درصد جراحی بینی نیازمند عمل مجدد است، افزود: از عمل مجدد نمی‌توان به عنوان یک عارضه یاد کرد چرا که معمولا برای انجام تغییرات بعدی انجام می‌شود.

افضل با بیان اینکه برخی از اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک نیازمند رسیدن فرد به سن خاص و کامل شدن فرایند تکامل عضو است، افزود: برای عمل زیبایی جراحی بینی حداقل سن فرد، ۱۸ سال توصیه می‌شود اما به شرط رشد کامل جسمی وفکری و داشتن انگیزه کافی برای فرد در سنین پایین‌تر نیز امکان پذیر است.

وی بر ضرورت انجام عمل جراحی توسط یک پزشک متخصص تاکید کرد و افزود: عمل جراحی زیبایی باید توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و یا متخصص گوش و حلق بینی که دوره‌های آموزشی تخصصی را طی کرده است انجام شود چرا که غفلت در انتخاب پزشک می‎تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر سلامت و ظاهر فرد بر جای بگذارد.

کد خبر 267307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha