همشهری آنلاین: یک بررسی در استرالیا نشان می‌دهد که مسکن رایج استامینوفن (با نام تجاری مشهور تیلنول) در تسکین کمردرد تاثیری ندارد.

به گزارش هلث‌دی نیوز این پژوهشگران در بررسی بر روی ۱۶۰۰ بیمار که دچار کمردرد حاد بودند، دریافتند که این دارو تاثیری بیشتر از دارونما (داروی کاذب) ندارد.

این بررسی همچنین نشان داد که استامینوفن نه تنها در کاهش درد تاثیری ندارد، به بهبود یافتن خواب بیماران نیز کمک نمی‌کند و کیفیت کلی زنگی آنها را بالا نمی‌برد.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها این تصور را که استامینوفن باید گزینه اول دارویی برای این شکل شایع کمردرد باشد را به زیر سوال می‌برد.

دکتر کریستوفر ویلیامز از انستیتوی بهداشت جهانی جرج در دانشگاه سیدنی استرالیا و سرپرست این پژوهش که در نشریه لنست منتشر شده است، گفت: «استامینوفن ممکن است در درمان ابتدایی کمردرد حاد کاربردی نداشته باشد.»

البته برخی از کارشناسان می‌گویند شاید هنوز خیلی زود باشد که داروی استامینوفن را از درمان کمردرد کنار گذاشت. آنها می‌گویند باید تحقیقات بیشتری که به نتیجه مشابهی برسند، وجود داشته باشد تا بتوان نتیجه‌گیری کرد که استامینوفن در درمان کمردرد بی‌تاثیر است. شرکت مک‌نیل، ‌سازنده داروی تیلنول هم می‌گوید ایمنی و تاثیربخشی استامینوفن در طول ۵۰ سال گذشته در ۱۵۰ مطالعه ثابت شده است، و پزشکان باید همه شواهد علمی را در نظر داشته باشند.

در این تحقیق جدید بیش از ۱۶۵۰ فرد با میانگین سنی ۴۵ ساله شرکت داشتند. همه این بیماران دچار کمردرد حاد بودند و در ۲۳۵ درمانگاه مراقبت‌های اولیه در سراسر شهر سیدنی تحت درمان قرار گرفته بودند. این افراد به طور اتفاقی یا سه دوز روزانه استامینوفن یا قرص دارونما برای چهار هفته دریافت کرده بودند.

کد خبر 267318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha