شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

دعوای دولت و کنگره در آمریکا سرانجام چنان بالا گرفت که نمایندگان به شکایت قضایی از باراک اوباما رئیس‌جمهور به‌خاطر تخلف از مسئولیت‌های قانونی‌اش رأی دادند.

اوباما

به اين ترتيب و درحالي‌كه برخي نمايندگان حزب جمهوريخواه در روزهاي اخير از ضرورت استيضاح رئيس‌جمهور سخن مي‌گفتند، اكنون با پيگرد قضايي او، دعواي دولت و مجلس آمريكا وارد يك مرحله كم‌سابقه ديگر شد.سال گذشته وقتي به‌دنبال اختلاف دولت دمكرات و مجلس جمهوريخواه آمريكا بر سر تصويب بودجه، فعاليت‌هاي دولت يك‌ماه تعطيل شد، بسياري از تحليلگران آمريكايي اين اتفاق را نشانه‌اي از جدي شدن دعواهاي سياسي حزبي در واشنگتن دانستند و پيش‌بيني كردند كه تا پايان عمر اين دولت، اين دعوا جدي‌تر هم خواهد شد.

اكنون مجموعه‌اي از مسائل مورد اختلاف ميان دولت و كنگره از طرح بيمه درماني اوباما تا لايحه مهاجرت، موجب شده كه رئيس‌جمهور و نمايندگان جمهوريخواه به‌صورت علني به جنگ لفظي با هم از تريبون‌هاي عمومي بپردازند. اوباما در آخرين اظهارنظر تند خود عليه جمهوريخواهان كنگره آنها را به نفرت پراكني متهم كرد و گفت كه آماده است تا آخر اين دعوا پيش برود. اكنون به‌نظر مي‌رسد آخر اين دعوا در ديوان عالي آمريكا مشخص خواهد شد.

جان بينر رئيس‌جمهوريخواه مجلس نمايندگان مي‌گويد، اوباما در تصويب قوانين به مجلس بي‌اعتنايي مي‌كند و به‌صورت خودسر پيش مي‌رود. اوباما در ماجراي بيمه درماني سراسري و اجباري، افزايش حداقل دستمزد و حالا لايحه مربوط به قوانين مهاجرت، به‌شدت با جمهوريخواهان درگير است. لايحه مهاجرت كه همين ديروز در سناي آمريكا مورد بحث قرار گرفت، جديدترين موضوع اين كشمكش است.

جمهوريخواهان خواستار سخت‌تر شدن قوانين مهاجرت و به‌ويژه اخراج كودكاني هستند كه از كشورهاي آمريكاي لاتين به‌صورت غيرقانوني وارد آمريكا مي‌شوند. كنگره آمريكا از ديروز بايد به تعطيلات 2 هفته‌اي قبل از انتخابات مي‌رفت اما همين دعواي شديد با دولت باعث شد كه نمايندگان سنا و مجلس نمايندگان رأي به تمديد چند روزه جلسات بدهند. 2‌ماه ديگر انتخابات كنگره آمريكا برگزار مي‌شود.

کد خبر 267357

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha