شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

خوانش کتیبه‌های هخامنشی در شهر باستانی شوش با استقرار پروفسور مجید ارفعی متخصص زبان‌های باستانی شروع شد.

کتیبه -شوش


مدير پايگاه جهاني شوش با اعلام اين خبر به خبرگزاري مهر گفته است كه پروفسور ارفعي براي خواندن كتيبه‌هاي هخامنشي شوش در قلعه اين شهر باستاني مستقر شده و تاكنون نيز 2هزار كتيبه ساماندهي، كدگذاري و شناسنامه دار شده‌اند. به گفته محمدحسين ارسطوزاده، انبار اشياي تاريخي در مجموعه تاريخي شوش ساماندهي شده و مطالعات كتيبه‌ها نيز توسط پروفسور مجيد ارفعي در حال انجام است. قرار است پس از خوانش كتيبه‌هاي هخامنشي كه در حفاري‌هاي شهر باستاني شوش به‌دست آمده، شناسنامه كتيبه‌ها نيز صادر شود. آنطور كه مدير پايگاه جهاني شوش گفته است، تاكنون 2هزار كتيبه ساماندهي، كدگذاري و شناسنامه‌دار شده و از 2هفته قبل نيز اين كتيبه‌ها در محفظه‌هاي ويژه نگهداري اشياي تاريخي و فرهنگي قرار گرفته‌اند.

محمدحسين ارسطوزاده همچنين از راه‌اندازي مركز اسناد شوش خبر داده و گفته است كه اطلاعات و اسناد مربوط به شوش جمع‌آوري شده و در طبقه بندي‌هاي مشخص در مركز اسناد شوش آرشيو و نگهداري مي‌شوند.

مدير پايگاه جهاني شوش هدف از راه‌اندازي مركز اسناد پايگاه جهاني شوش را استفاده از اسناد و مدارك و خدمات دهي به مراكز پژوهشي و دانشگاهي دانست و گفت: اسنادي كه در خارج از كشور وجود داشت مانند گزارش هيأت‌هايي كه در اين محوطه كار كرده‌اند، به‌دست آمده كه دچار نابساماني شده بودند.

ارسطوزاده با بيان اينكه از فضاي اتاق نقاشي و اتاق گريشمن باستان‌شناس فرانسوي براي برپايي نمايشگاه‌ها استفاده شده و 2نمايشگاه نيز در قلعه شوش با عنوان شوش در گذر زمان و تاريخچه فعاليت‌هاي باستان‌شناسي در اين شهر داير شده و قرار است 5نمايشگاه ديگر نيز در اين مكان برپا شوند.

 

 

کد خبر 267386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha