مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماه شاید از دور به شکل حبابی درخشان و مدور به نظر بیاید، اما اکنون محققان احتمال می‌دهند این کره بیشتر به شکل یک لیمو است که میانه آن متورم شده‌است.

براساس گزارش فاكس‌نيوز، 45 سال پس از فرود انسان روي كره ماه، دانشمندان اعلام كردند در نهايت موفق شده‌اند شكل حقيقي ماه را كشف كنند: كره‌اي كه كمي مسطح است اما در دو طرف آن برجستگي وجود دارد.

به گفته يان گريك بتل محقق دانشگاه كاليفرنيا سانتا كروز، ماه به ليمو ترشي شباهت دارد كه بخش استوايي آن متورم شده‌است، يا به بادكنكي مملو از آب كه با سرعت آن را بچرخانيد.

تلاش‌ها براي مشخص‌كردن شكل حقيقي كره ماه همواره زير سايه حضور حفره‌هاي بزرگ روي سطح اين كره درخشان، ناكام باقي مانده‌است. همچنين وجود اختلاف و ناهمخواني ميان محاسباتي كه از گذشته تاكنون انجام شده، تعيين شكل حقيقي ماه را ناپايان باقي‌گذاشته‌است.

به گفته محققان روي ماه هيچ فعاليت تكتونيكي مشابه آنچه در زمين رخ مي‌دهد وجود ندارد، از اين رو نامتوازن بودن آن همواره مايه شگفتي است. محققان براي غلبه بر مشكل حفره‌ها كه مطالعات در زمينه شكل ماه را مختل مي‌سازند، از نقشه‌هاي توپوگرافي بسيار دقيق ماه استفاده كردند كه با استفاده از ارتفاع‌سنج‌هاي ليزري به‌دست آمده‌اند تا بفهمند پيش از ايجاد حفره‌ها،‌ سطح ماه چه شكلي داشته‌است.

نتيجه اين بررسي نشان داد ماه چگونه شكل امروزي‌اش را به دست آورده‌است. شكل مسطح امروزي ماه به واسطه فرايند‌هاي گرانشي ايجاد شده كه به گرمايش كشندي و يا شتاب‌ كشندي مشهور است، فرايندي كه پوسته ماه را همزمان با پيدايشش دچار كشش كرده‌است. محققان بر اين باورند تورم استوايي ماه احتمال زياد به دوراني باستاني بازمي‌گردد كه طي آن كره درخشان هنز در چرخش بوده،‌اما به‌تدريج و با دور شدن از زمين ثابت و منجمد شده و شكل تورم استوايي آن نيز ثابت شده‌است.

کد خبر 267436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha