سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور جدید درگیری‌ها درشهر اوکساکا تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت.

به نوشته ال موندو، در جریان  درگیری‌ها میان نیرو‌های پلیس و  مجلس مردمی ملت‌های اوکساکا(APPO) همچنین شش خودرو به آتش کشیده شد.

اولین دور این درگیری‌ها در ماه مه 2006 و در پی قیام آموزگارانی که دستمزد‌های بالاتری در خواست کرده بودند، آغاز شد.بسیاری از گرو‌ه‌های چپ گرای مکزیکی که خواهان برکناری اولیسس روییس فرماندار ایالت اوکساکا شده بودند هم به جنبش معلمان پیوستن و مجلس ملی ملت‌های اوکساکا از آن پس رسما موجودیت خود را در برابر فرماندار اعلام کرد.

این دور از اعتراض‌ها اما از ماه گذشته برنامه ریزی شده بود و بر طبق توافق قبلی میان معلمان و چپ گرایان، جشن گلاگتزا تحریم شد. این جشن از جمله مهمترین جشن‌هایی است که در ایالت اوکساکا برگزار می‌شود و جذب تعداد زیادی از گردشگران به این ایالت را در پی می‌آورد. در این مراسم آداب و رسوم مردم ایالت اوکساکا به نمایش گذاشته می‌شود.

تظاهرکنندگان اوکساکایی پس از 4 ساعت زد و خورد با نیر‌های پلیس تلاش کرده بودند محل برگزاری جشن‌ها را به تصرف خود در آورند تا از این طریق چند روز زودتر از موعد مقرر    (23 و30 ژوئیه) و به صورت پیشدستانه به برگزاری جشن‌ها بپردازند.

معاون امنیت شهری اوکساکا اعلام کرد: در جریان این درگیری‌ها 15 نفر از نیرو‌های زخمی شده و 42 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند. این مسوءل امنیت شهری اما آماری از شهروندان زخمی شده ارائه نداد و گفت:اطلاعی در این مورد نداریم.او در ادامه اظهاراتش افزود: معترضان شش اوتوبوس حمل ونقل عمومی و یک دستگاه کامیون را سوزاندند.

سخنگوی APPO  در مقابل اعلام کرد که 40 نفر از اعضای مجلس مجلس مردمی ملت‌های اوکساکا در جریان درگیری با نیرو‌های پلیس مجروح شدند.

سخنگوی APPO  جراحات وارده را ناشی از برخورد سنگ به تظاهرکنندگان و استفاده گاز اشک آور توسط نیرو‌های پلیس دانست. وی همچنین از خسارت دیدن بخشی از یک هتل و یک رستوران بر اثر آتش سوزی خبر داد.

گفته می‌شود بروز درگیری‌ها در اوکساکا که منطقه‌ای توریستی است باعث وارد شدن لطمات جبران ناپذیری به صنعت توریسم در این ایالت می‌شود.

رییس انجمن هتل‌ها و متل‌های ایالت اوکساکا در این باره گفته است: این درگیری‌های اخیر به مثابه تیر خلاصی به بخش خصوصی خواهد بود، اکنون ما در شرایط بدی قرار داریم و تنها 20 تا 25 درصد ظرفیت هتل‌ها از سوی جهانگردان اشغال شده‌اند و با بروز درگیری‌های اخیر دیگر تصور نمی‌کنم فردی بخواهد به اوکساکا بیاید.

کمیسیون ملی حقوق بشر مکزیک نیز در گزارشی از کشته شدن 21 نفر در جریان درگیری‌های سال گذشته اوکساکا خبر داده است. این کمیسیون سرگرم بررسی موارد نقض حقوق بشر در درگیری‌های سال 2006 در شهر اوکساکا است.

کد خبر 26770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز