همشهری آنلاین: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد ضمن دقت در بررسی سانحه هوایی آنتونف ۱۴۰ علت این حادثه هر چه سریعتر به اطلاع مسئولان و مردم برسد.

شهروندان نوشت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد ضمن دقت در بررسی سانحه هوایی آنتونف 140 علت این حادثه هر چه سریعتر به اطلاع مسئولان و مردم برسد.

علیرضا جهانگیریان در گفتگو با خبرنگار شهروندان با اشاره به جزئیات جلسه با وزیر راه و شهرسازی درباره سانحه هوایی روز گذشته گفت: در این جلسه پیشنه هواپیما، هواپیمایی سپاهان، سانحه و اقداماتی که بعد از سانحه از سوی سازمان انجام شد مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جلسه امروز اعضای کمیته بررسی سانحه تعیین و قرار شد اولین جلسه این کمیته نیز امروز برگزار شود گفت: در جلسه کمیسیون برررسی سوانح قرار است کارگروه‌های 11 گانه بررسی سانحه و اعضای این کارگروه‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در جلسه مذکور افزود: وزیر راه و شهرسازی توصیه کرد ضمن بررسی با دقت علت سانحه نتایج سانحه هر چه سریعتر به مسئولان و مردم اعلام شود.

هواپیمای سانحه دیده مونتاژشده ایران بود

جهانگیریان درباره ابهامات ساخت این هواپیما توسط اوکراین یا ایران گفت: طراحی این هواپیما از سوی اوکراین انجام شده است اما طی قرارداد این شرکت با ایران تعدادی از این هواپیماها در ایران مونتاژ می‌شد که هواپیمای سانحه دیده روز گذشته نیز از جمله هواپیماهای مونتاژ شده بود.

بررسی تجهیزات بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه آیا اطلاعات جعبه سیاه در ایران بازخوانی می‌شود یا در اوکراین گفت: ممکن است جعبه سیاه به دلیل آتش سوزی صدماتی دیده باشد اما در داخل کشور امکاناتی برای بازخوانی این جعبه سیاه است که در جلسه امروز قرار شد امکانات بازخوانی جعبه سیاه بررسی شود تا در صورتی که امکان استخراج آن در داخل کشور نباشد نماینده کشور طراح (اوکراین) برای بررسی سانحه و انتقال جعبه به خارج از کشور برای بازخوانی اطلاعات دعوت شود.

وی با بیان اینکه روز گذشته هم به ایکائو و هم به شرکت سازنده اطلاع دادیم تا نمایندگان خود را برای حضور در ایران معرفی کنند، گفت: این نوع از هواپیماها در قسمت‌های مختلف کشور کارایی لازم را ندارد به همین دلیل محدودیت‌هایی در پرواز داشت به طوری که فقط در دو مسیر اصفهان - تهران و تهران - طبس مجاز به پرواز بود.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه هواپیماهای انتونف 140 اجازه پرواز در جنوب کشور را ندارند ادامه داد: به دلیل برخی از پروازهایی که این هواپیما در گذشته به جنوب کشور داشت اشکالاتی در آن پیدا شد و برای اینکه این اشکالات هنوز برطرف نشده بود مجاز به پرواز در مسیرهای جنوبی و رطوبتی نبود.

وی افزود: این نوع هواپیما حدود 12 سال است که در ایران تحت نظارت پرواز می‌کند و مشکلات فنی که برای هواپیما پیش می‌آید طبیعی است اما اشکالات باید بررسی و پیگری شود.

ابلاغ دستورالعمل افزایش بازرسی‌ها به بخش‌های مختلف سازمان

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که بعد از سانحه روز گذشته دستور خاصی در باره هواپیماهای فعال داده شده یا خیر گفت: یک دستورالعمل داخلی به بخش‌های مختلف سازمان ابلاغ کردیم تا درجه هوشیاری، آماده باش و بازرسی‌ها را افزایش دهند تا در آینده شاهد مشکل مشابهی نباشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره زمان اعلام علت حادثه هوایی گفت: نتیجه بستگی به زمان استخراج اطلاعات جعبه سیاه زیاد دارد که اگر این اطلاعات به موقع استخراج شود علت حادثه انشاالله در زمان نه چندان طولانی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه نرم بین المللی برای اعلام علت سوانح هوایی حدود یکسال است گفت: اما نتیجه این حادثه خیلی زودتر اعلام می‌شود ضمن اینکه در این جلسه مقرر شد که در کوتاه‌ترین زمان موضوع و علت حادثه بررسی و اعلام شود.

بازرسی آنتونف در هر 50 ساعت پرواز در زمان پرواز به مناطق جنوبی بود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که در زمان کاپیتان پهلوانی رییس سابق سازمان هواپیمایی، آنتونف 140 بعد از هر 50 ساعت پرواز بازرسی می شد آیا در زمان شما نیز این بازرسی صورت می‌گرفت گفت: بازرسی هر 50 ساعت پرواز آنتونف 140 زمانی بود که این هواپیما در مسیر جنوب کشور پرواز می‌کرد چون اشکالاتی که از نظر خوردگی‌های بعضی قسمت‌ها مشاهده شده بود شرکت سازنده اعلام کرده بود که 50 ساعت یکبار بازرسی شود ولی ما پروازهای این هواپیما به جنوب کشور را لغو کردیم و بازرسی‌ها طبق روال معمول انجام می‌شد.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه هواپیمای سانحه دیده در سال 2008 ساخته شد و از سال 2011 نیز اولین پرواز خود را انجام داد تصریح کرد: 1350ساعت پرواز قبل از سانحه با این هواپیما انجام شده بود که نه مدت زیاد و نه زمان کمی است؛ بلکه یک زمان معمول است.

همه هواپیماها می‌توانند با یک موتور فرود بیایند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حواث و سوانح مجمموعه‌ای از عوامل است گفت: در این پرواز نیز مجموعه‌ای از عوامل باعث این سانحه شد اما آنچه که تاکنون مشاهده شد این بود که یکی از موتورها دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: اما از کار افتادن یک موتور نمی‌تواند لزوما به معنای سقوط هواپیما باشد به دلیل اینکه همه هواپیماها قادر هستند بدون داشتن یک موتور به زمین بنشنند و احتمالا عوامل دیگری وجود داشته که خلبان و عوامل پروازی نتوانستند شرایط را کنترل کنند.

کد خبر 268494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha