مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

اظهارنظرهای وزیر آموزش و پرورش در این هفته با واکنش‌هایی مواجه شد. علی اصغر فانی در نشست تقدیر از خبرنگاران اشاره‌ای به بازنشستگی پیش از موعد ۳۰هزار نفر در آموزش و پرورش و عدم‌امکان اعطای مرخصی ۹ماهه زایمان به زنان شاغل در آموزش و پرورش داشت.

مرخصی زایمان

علاوه بر اين او مسئوليت بيمه دانش‌آموزان شين‌آبادي را با وزارت تعاون دانست كه همه اين موارد با واكنش‌هايي همراه بود.

مرخصي 9ماهه نداريم

وزير آموزش و پرورش در اين نشست درباره افزايش زمان مرخصي زايمان گفته بود:در قانون براي امكان مرخصي ۹ ماهه زايمان دولت مجاز است نه اينكه تكليف برايش باشد، مجاز بودن هم به اين معناست كه ما از نظر اعتباري و امكاناتي برايمان اين امكان وجود داشته باشد.

او البته تأكيد كرد كه در اين زمينه پيگيري‌هايي در حال انجام است و به مجرد اينكه اعتبارات لازم فراهم شود، آموزش و پرورش از اجراي اين قانون استقبال خواهد كرد. اما اين اظهارات با واكنش عضو كميسيون اجتماعي مجلس همراه بود. فاطمه آليا در گفت‌وگو با همشهري قانون افزايش مرخصي زايمان به 9‌ماه را لازم الاجرا عنوان كرد و گفت:‌تمامي دستگاه‌ها و نهادها موظف به اجراي كامل اين قانون هستند.

او در پاسخ به پرسش همشهري درباره سرنوشت مرخصي 9ماهه زايمان در آموزش و پرورش و اظهارات آقاي وزير گفت: هيچ وزارتخانه، سازمان و نهادي حق ندارد به بهانه كمبود نيرو يا هر مشكل ديگري اين قانون را اجرا نكند، چراكه اجرا نشدن اين قانون تخلف محسوب مي‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد. آليا با اشاره به اين نكته كه دولت بايد منابعي را براي افزايش مرخصي زايمان در اختيار تأمين اجتماعي قرار دهد، گفت: اين قانون بايد هر چه سريع‌تر اجرايي شود چرا كه تحكيم بنياد خانواده موضوعي است كه بايد به آن توجه بيشتري كنيم. اصول 10و 99قانوني اساسي كه به اين موضوع مي‌پردازد نبايد بر زمين بماند.

اين نماينده مجلس تأكيد كرد اگر در هر سازمان و نهادي اين قانون اجرايي نشد يا كمتر از 9‌ماه به خانم‌هاي واجد شرايط مرخصي داده شد، متقاضيان مرخصي مي‌توانند شكايت خود را به نمايندگان مجلس ارجاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.

انتقاد از بازنشستگي پيش از موعد

اما پس از آنكه وزير آموزش و پرورش از بازنشستگي پيش از موعد ۳۰ هزار نفر كارمند خبر داد، معاون سابق متوسطه اين وزارتخانه ضمن انتقاد از اين اظهارات، تلويحا آن را نشدني دانست. ابراهيم سحرخيز با اشاره به اينكه نيروي مازاد در آموزش و پرورش پيچيدگي خاص خودش را دارد، گفت: اگر به گفته وزير كنوني آموزش و پرورش 30هزار نفر بازنشسته پيش از موعد شوند، چه اهرم تشويقي براي آنها در اختيار داريم؟ اين موضوع بدون سنوات ارفاقي يعني اينكه در بازنشستگي پيش از موعد اگر فردي با 22سال سابقه كار بازنشسته شود، دولت براي او در‌ماه 22روز حقوق پرداخت كند اما در گذشته اهرمي وجود داشت و اگر فردي 25سال سابقه داشت دولت هم 5سال اضافه مي‌كرد و به او 30روز حقوق مي‌داد كه اين انگيزه الان وجود ندارد.

معاون سابق متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به طرح پيشنهادي وزير آموزش و پرورش مبني بر بازنشستگي پيش از موعد 30هزار نفر، گفت: با قيمت‌هاي امروزي فكر نمي‌كنم پاداش پايان خدمت هر نفر از 40ميليون تومان كمتر باشد كه اگر اين رقم را ضرب در 30هزار نفر كنيم حدود يك هزارو 200ميليارد تومان نياز دارد كه فكر مي‌كنم اين رقم تا 1500ميليارد تومان هم برسد كه در اين‌باره مكانيسم اجبار را هم نمي‌توانيم بگذاريم.

اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش با اعلام بازنشستگي پيش از موعد اين تعداد كارمند، تعديل پرسنل آموزش و پرورش از يك ميليون به ۸۰۰ هزار نفر را مهم‌ترين عامل رشد و ايجاد انگيزه در ساير كاركنان دانست. فاني گفته بود: با عملي شدن سياست تعديل نيرو، حقوق معلمان 25درصد رشد مي‌كند و با اجراي برنامه افزايش ساعات كار معلمان از 24 به 30ساعت و افزايش حقوق آنها به تناسب اين افزايش ساعت، از نيروهاي انساني كاسته مي‌شود و حقوق نيز افزايش مي‌يابد. بايد منتظر ماند و ديد آيا اين برنامه آقاي وزير عملياتي مي‌شود يا درحد يك خبر باقي مي‌ماند.

ماجراي شين آباد

اما سومين نقل قول وزير آموزش و پرورش كه با انتقاد‌هايي همراه شد، اظهارات او درباره رسيدگي به پرونده دانش‌آموزان شين آبادي بود. او در جمع خبرنگاران گفت: براي دانش‌آموزان شين‌آبادي چندين جلسه داشتيم و در دولت هم مطرح كرديم و بحث بيمه آنها به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بازمي‌گردد؛ البته در بحث تحصيل و تدريس آنها از قبل همكاري داشتيم و وظيفه خود مي‌دانيم. اين در حالي است كه سيدحسين هاشمي، وزير بهداشت به رسانه‌ها گفته است: رسيدگي به وضعيت دانش‌آموزان شين آبادي از موضوعات مورد بحث ما در هيأت دولت بود و مقرر شد كار، ازدواج و آينده اين دانش‌آموزان به درستي تضمين شود و اقدامات اجرايي اين موضوع به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد. اگر رسيدگي و اجراي اين برنامه را به وزارت بهداشت واگذار مي‌كردند آن را انجام مي‌داديم. هم‌اكنون نيز آمادگي هرگونه همكاري لازم را داريم و اميدوارم در آينده به‌دليل بي‌توجهي برخي مسئولان شاهد بروز چنين اتفاقاتي در كشور نباشيم.

 

کد خبر 268679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha