چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: اگر از آن آدم‌هایی هستید که شیر و پنیرتان هرگز ترک نمی‌شود، از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد؛ این که محققان متوجه شده‌اند افرادی مثل شما، نسبت به سایر افراد، چند قدم از سکته قلبی و مجموعه علائم هشداردهنده آن دور هستند.

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، قضیه از این قرار است که سندرمی وجود دارد به نام «سندرم متابولیک».

این سندرم، مجموعه علائمی است که اگر فرد چند تای آن را داشته باشد، باید فکری به حال خودش بکند و بیشتر مراقب باشد؛ چون می‌تواند نشان‌دهنده خطر قریب‌الوقوع بیماری قلبی و سکته در او باشد. علائم سندرم متابولیک، شامل این‌ها هستند: فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا، کلسترول خوب یا همان HDL پایین، قند خون بالا و همین طور چاقی شکمی.

حالا می‌توانیم اصل خبر را، به گزارش رویترز، دوباره مرور کنیم: کسانی که روزانه شیر می‌خوردند، به نسبت کسانی که «به ندرت» به‌ آن رغبت نشان می‌دادند، 62 درصد کمتر احتمال دارد که به سندرم متابولیک دچار شوند. این نتایج، از بررسی 2 هزار و 400 مرد میانسال بریتانیایی، به مدت حدود 20 سال به دست آمده است.

نتایج مشابهی هم در مورد مصرف پنیر و ماست به دست آمده و این خوراکی‌ها هم همین فایده را داشته‌اند.

جالب است از سرنوشت افرادی که در این مطالعه دچار سندرم متابولیک شده‌اند، خبر داشته باشیم. این افراد 79 درصد بیشتر از سایرین دچار حمله قلبی شدند، 4برابر جمعیت نرمال جامعه دچار دیابت یا بیماری قند شدند و احتمال فوت‌شان در عرض این 20 سال، 46درصد بیشتر از سایرین بود.

این بررسی‌ها، در دانشگاه «کاردیف» انگلستان انجام شده و نتایج آن در شماره آگوست نشریه «اپیدمیولوژی بهداشت جامعه» چاپ شده است. البته این مطالعه ثابت نمی‌کند که با مصرف لبنیات، قطعا به علائم سندرم متابولیک دچار نمی‌شوید.

این نتایج تنها نشان‌دهنده نوعی رابطه بین این دو موضوع است که برای اثبات قطعی نوع این رابطه، باید مطالعات بالینی و مداخله‌ای بیشتری صورت گیرد. با این حال، از آنجا که به دلایل گوناگون، مصرف لبنیات مفید شناخته شده است، می‌توانیم از همین الان آن را به عنوان یک توصیه جدی برای همه مطرح کنیم.

در مطالعات قبلی هم نقش لبنیات در پیشگیری از انواع بیماری‌ها بررسی شده و نتایج مشابهی به دست آمده است. به عنوان مثال چندی پیش، محققان آمریکایی گزارش دادند که افرادی که روزانه مقادیر بالایی از مواد حاوی کلسیم و ویتامین d استفاده می‌کنند، 18 درصد کمتر از بقیه احتمال دارد که دچار دیابت نوع 2 شوند و همان طور که می‌دانیم، لبنیات گوناگون سرشار از این دو ماده حیاتی هستند.

اما شیر و لبنیات، از چاقی هم تا حدی پیشگیری می‌کنند. همان طور که می‌دانیم، اکثر آنها حاوی مقادیر قابل‌‌ملاحظه‌ای کلسترول هم هستند. پس چطور است که افرادی که از این خوراکی‌ها می‌خورند، کمتر چاق می‌شوند و حتی چربی خون‌شان هم بیشتر از بقیه تحت‌کنترل است؟ هنوز راز این معما گشوده نشده؛ حتی جالب است اگر به این نکته دقت کنیم که حذف چربی لبنیات هم تأثیری در کاهش وزن افراد نداشته است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اگر فرد چاق بخواهد با کم کردن چربی لبنیات مصرفی‌اش، مقدار کالری دریافتی‌اش را کم کند، فایده چندانی نخواهد برد و این موضوع کمکی در کاهش وزن او نمی‌کند. بنابراین بهتر است از حجم غذاهای سرخ‌شده و آماده‌اش کم کند تا از چربی لبنیات مصرفی‌اش.

شاید همه این تأثیرات را بتوان به ترکیب مواد مغذی موجود در لبنیات نسبت داد. شاید همین ترکیب اسرارآمیز باشد که از لبنیات معجونی ساخته که بتواند بیشترین فایده و کمترین ضرر را برای ما داشته باشد.

کد خبر 26880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز