رئیس صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت مالی صندوق و برخی ناگفته‌ها از برخورد با این صندوق در دولت قبل پرداخت.

سیدصفدر حسینی

به گزارش همشهري، سيدصفدر حسيني با انتقاد از روند برداشت و تبديل منابع ارزي صندوق توسعه ملي در دولت گذشته افزود: از آنجا كه منابع اين صندوق ارزي است، تبديل آن به منابع ريالي نيازمند اتخاذ سازوكار خاص از سوي بانك مركزي است اما در دولت گذشته با نوشتن يك خط منابع ارزي اين صندوق به‌صورت ريالي برداشت مي‌شد.

وي با تأكيد بر اينكه در اصلاحيه مجلس مقرر شده تا 10درصد منابع اين صندوق به‌صورت ريالي براي كشاورزي و 10درصد براي صنعت اختصاص يابد، اعلام كرد: در سال 90دولت گذشته 10درصد و حدود 4هزار ميليارد تومان به بانك‌ها پرداخت كرد كه صرف 100هزار طرح كوچك و بي‌تأثير شد و اگر اين روند ادامه مي‌يافت صندوق توسعه نيز به سرنوشت حساب ذخيره ارزي دچار مي‌شد. در 3ماهه نخست امسال نيز 2ميليارد و 923ميليون دلار به‌حساب صندوق توسعه ملي واريز شده است. وي در مورد برداشت رقم عيدانه91 دولت گذشته از اين صندوق اعلام كرد:

كل مبلغ عيدانه برداشتي در دولت گذشته 2ميليارد و ۷۵۵ ميليون دلار بوده كه تنها ۷۵ميليون دلار آن پرداخت و ۲ميليارد و ۶۸۰ ميليون دلاري كه براساس پيش‌بيني قانون بودجه بايد سالانه و به‌صورت ارزي به صندوق بازگردد، هنوز باقي مانده است. حسيني همچنين در مورد منابع صندوق توسعه ملي گفت: تا پايان خرداد‌ماه امسال ميزان واريزي منابع به صندوق توسعه ملي 64ميلياردو 827ميليون دلار بوده كه پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا پايان سال به 14ميليارد دلار افزايش يابد.

وي با بيان اينكه طبق برنامه پنجم توسعه سالانه بايد 20درصد درآمد نفت به اين صندوق واريز و هر سال 3درصد به آن اضافه شود و اين رقم در بودجه 93به 29درصد رسيده است، اعلام كرد: طبق قانون با تشكيل صندوق توسعه ملي از 3سال پيش بايد موجودي حساب ذخيره ارزي به اين صندوق منتقل مي‌شد اما موجودي اين صندوق به هنگام ورود اينجانب ۱۲ميليون دلار بوده درحالي‌كه قبلا وقتي به‌عنوان وزير اقتصاد اموررا تحويل وزير بعدي دادم (سال 84) موجودي حساب ذخيره ارزي ۱۲ميليارد دلار بود.

کد خبر 269116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha