چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

مهناز محمدی: برای این‌که بخواهی تهران را از زاویه‌ی جدیدی ببینی، مثلاً از بالا، لازم نیست حتماً آرزو کنی پروازکردن را یاد بگیری، راه‌های ساده‌تری هم هست. البته قبول داریم که آن‌طوری خیلی بیش‌تر خوش می‌گذرد.

تهران سه‌بعدی

شهرداری تهران برای معرفی بهتر این شهر و نشان‌دادن تمام اماکن مذهبی، تفریحی، تاریخی و حتی مراکز خرید، سایتی را به نام «تهران سه‌بعدی» در نظر گرفته که در آن عکس‌های گیگاپیکسلی۱ وپانوراما۲ از زاویه‌های مختلف قرار داده است.

طراحی سایت این گونه است که اولین نوشته، عنوان سایت است و بعد یک عکس پانوراما قرار گرفته که اگر روی آن کلیک کنید، صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن تصاویری از تهران از زاویه‌های گوناگون، مثلاً نمای شرق و غرب و شمال از برج میلاد، نمای شمال از بهجت‌آباد، نمای شرق از برج آزادی وجود دارد و زیر هرعکس چند گزینه است که می‌توانید عکس‌ها را حرکت دهید، بزرگ‌نمایی کنید یا بگذارید عکس در حالت خودکار بچرخد. آن گیگاپیکسلی که گفتیم این‌جا خودش را نشان می‌دهد که با بزرگ‌نمایی حتی می‌توان پلاک ماشین‌ها و اسم کوچه‌ها را خواند.

در صفحه‌ی اصلی پایین این عکس پانوراما، چند دسته‌بندی با عنوان‌های: اماکن مذهبی، تاریخی، گذری در شهر، گردشگری و تفریحی، فرهنگی و هنری، ورزشی، طهران قدیم و تهران سه‌بعدی وجود دارد که روی هرکدام کلیک کنید، عکس‌های مربوط به آن دسته‌ را نمایش می‌دهد. مثلاً اگر روی اماکن مذهبی کلیک کنیم، اسامی اماکن مذهبی شهر و عکس‌هایشان مشخص می‌شود و توضیحاتی هم نوشته شده که می‌توان تاریخچه‌ی آن مکان و آدرس دقیق را در آن خواند.

طهران قدیم هم یکی از بخش‌های جالب سایت است که می‌توان در آن، عکس‌های قدیمی بخش‌های مختلف تهران و اطلاعاتی درباره‌ی آن مکان خاص به دست آورد، اما شاید خلاقیت طراحان سایت در بخش تهران سه‌بعدی از دیگر بخش‌های سایت بیش‌تر باشد. در این قسمت ابتدا ساختن عینک سه‌بعدی آموزش داده شده و در کنار آن یک کتاب سه‌بعدی قرار دارد. همان‌طور که در توضیحات آمده، این کتاب الکترونیک پنج فصل دارد که در آن عکس‌های سه‌بعدی از مراکز متفاوت، بازار و فضاهای سبز تهران ارائه شده است.

اگر عجله داری یا وقتت کم است، سعی کن به این سایت سر نزنی، چون خیلی سرگرم کننده است و آدم دلش می خواد هرجایی را که در تهران می‌شناسد، در آن عکس‌ها پیدا کند یا شکل قدیمی‌‌اش را ببیند یا حتی توی ماشین ها را نگاه کند ببیند زمان عکاسی آن‌جا بوده است یا نه!

-----------------------------------------------

۱. عکس گیگاپیکسلی: یک عکس را آن قدر با استفاده از دکمه‌ی بزرگ‌نمایی، بزرگ می‌کنیم که مربع‌های کوچک در آن دیده شود، در واقع هریک از آن مربع‌ها یک پیکسل نام دارد. دوربین‌های ما معمولاً قدرت عکاسی تا 41‌مگا‌پیکسل را دارند. مگا هم كه پیشوندی برابر یک میلیون است و گیگا برابر یک میلیارد. در نتیجه تصاویر گیگاپیکسلی، توانایی بیش‌تری در بزرگ‌نمایی دارند و می‌توان جزئیات را دقیق‌تر در آن‌ها مشاهده کرد.

۲. پانوراما: به عکس‌های عریضی گفته می‌شود که با چرخاندن دوربین هنگام عکاسی به وجود می‌آید. این روش که قبلاً با چسباندن چند عکس کنار یک‌دیگر انجام می‌شد، حالا در بیش‌تر گوشی‌ها و دوربین‌های پیش‌رفته وجود دارد. عکس‌های پانوراما معمولاً به شکل کاغذی چاپ نمی‌شوند و عریض‌تر از عکس‌های معمولی هستند.

کد خبر 269135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha