همشهری آنلاین: دانشمندان برزیلی مکالمات زیرآبی لاکپشتهای رودخانه‌ای را با بچه‌هایشان شنود کرده‌اند.

لاکپشت

براساس گزارش BBC، صداهاي ضبط شده از مكالمات اين جانداران رودخانه‌اي نشان مي‌دهد لاك‌پشت‌ها با رد و بدل كردن اطلاعات صوتي با يكديگر از طريق 6 نوع صدا ارتباط برقرار مي‌كنند.

اين مكالمه شامل مكالمه لاكپشت‌هاي مادر با نوزادان نيز مي‌شود. براساس اين تحقيق، لاكپشت‌هاي بالغ با يكديگر و با نوزادانشان صحبت مي‌كنند و اين اولين باري است كه مراقبت‌هاي والدين نسبت به نوزادانشان در ميان لاكپشت‌ها مشاهده و ضبط شده‌است. اطلاعات ضبط شده هشدار مي‌دهند لاكپشت‌ها دربرابر عوارض آلودگي صوتي آسيب‌پذير هستند. محققان انجمن حفظ حيات وحش و موسسه ملي مطالعات آمازون براساس اين يافته‌هاي جديد مي‌گويند لاكپشت‌ها نسبت به آنچه از گذشته تصور مي‌رفت از ساختار زندگي اجتماعي پيچيده‌تري برخوردارند.

براي انجام اين پروژه از هيدروفون‌هاي زيرآبي و ميكروفون‌ها براي ضبط 250 نوع صدا از لاكپشت‌ها استفاده شده‌است. محققان سپس اين صداها را بررسي كرده و به 6 نوع مختلف دسته بندي كردند و هريك از آنها را به رفتاري خاص ارتباط دادند. به گفته محققان معني اين اصوات مشخص نيست اما آنچه واضح است لاكپشتها از اين طريق تبادل اطلاعات كرده و فعاليت‌هايشان را در فصل تخم‌گذاري با يكديگر هماهنگ مي‌كنند.

صداهاي ايجاد شده توسط اين جانداران متناسب با نوع رفتاري كه انجام مي‌دهند با يكديگر تفاوت‌هاي كمي دارد. براي مثال صداي لاكپشت‌هاي بالغ در زمان مهاجرت از ميان رودخانه با صداي آنها در زمان گردهمايي‌شان در برابر لانه‌هاي ساحلي متفاوت است. همچنين لاكپشتها در زماني كه در ساحل انتظار نوزادان خود را مي‌كشند، صدايي متفاوت از خود ايجاد مي‌كنند.

محققان معتقدند لاكپشت‌هاي مادر با ايجاد اين‌نوع متفاوت از صدا،‌نوزادان خود را به‌سوي آب هدايت مي‌كنند. از آنجايي كه لاكپشت‌ها يكي از قديمي‌ترين ساكنان زمين به حساب مي‌آيند، محققان گمان مي‌برند لاكپشت‌هاي جوان مهارت مكالمه را از مسن‌ترها فرا مي‌گيرند.

کد خبر 269211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha