همشهری‌آنلاین: وزیر علوم می گوید در ۸ سال گذشته به ازای هر سال ۲۰۰ موسسه به جمع موسسات آموزش عالی اضافه شده است که دغدغه جدی است.

فرجی دانا

رضا فرجی‌دانا در جلسه علنی امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر علوم اختصاص یافته است برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امام بزرگوار مجلس دارای نمایندگان را در راس امور اعلام کرد و بر همه واجب است که احترام مجلس را داشته باشیم، گفت: حقیقت این است که من برای پاسخگویی به دغدغه نمایندگانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده اند حضور یافته ام ولی فرصتی است که گزارشی از وزارتخانه در این ۹ ماه که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در ذهن عزیزان ایجاد کرده باشد عرضه کنم. از خدا خواسته ام که هرچه خیر و عاقبت به خیری به دنبال می آورد بر زبان من جاری سازد..

اهم اظهارات وزیر علوم را در ادامه بخوانید؛

*دوستان بدانند که علم و فناوری در زمانی که انجام می شود حتما در آن زمان به بار نمی نشیند و در سال‌های بعد به بار می نشیند و اگر خطایی رخ دهد بعضا ده ها سال آثار آن نمایان می شود. این را گفتم که توجه شما را به موضوع محوری استیضاح که کند شدن روند علمی کشور است معطوف کنم.

*براساس آمار ما به جای اینکه سهم‌مان یک درصد در ساختار علمی دنیا باشد بحمدالله در سال ۲۰۱۴ و ۸ ماه اول به یک و شش دهم درصد رسیده است. این را می توان برداشت کرد که آنچه در وزارت علوم در ۹ ماه گذشته انجام شده است چنین اثر شگرفی برجای گذاشته است. اما این نتیجه کاری است که ۲ تا ۴ سال قبل دنبال شده است. نگذاریم سکه قلب در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.

*آنچه بنده در صحنه آموزش عالی با آن دسته و پنجه نرم می کنم نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که ۴ تا ۶ سال قبل آغاز شده است. اگر رکودی می بینید که هنوز دیده نمی شود و من خوف دارم که این رکود ایجاد شود و تمام سعی خودمان را به خرج می دهم که تمهیداتی بیندیشیم که این رکودی را شاهد نباشیم به واسطه سیاست هایی است که سالها قبل آغاز شده است. من تازه در مورد خود تولید علم صحبت کردم .

*ما در مورد یک فرآیند ۱۰ ساله صحبت می کنیم. هرآنچه که الان می بینید به ۱۰ سال قبل برگردید به دولت سابق هم برنمیگردد به دولت هشتم و بعضا هفتم برمیگردد.

*من در سال ۶۵ و ۶۶ به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدم بعد از برگشت به ایران یعنی ۱۰ سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم . ببینیم که با این قضاوت ها چه می گیریم. چه جهت گیری علمی برای توسعه علم و فناوری کارساز است نکند که درگیر قضاوت های عامیانه و شتاب زده شویم.

*از سال ۲۰۰۰ هزار که به هر مقاله ما یک استناد می شد به شرایطی رسیدیم که که از هر مقاله ۷ و ۹ استناد انجام می شود باید همه کسانی که در طول سالیان کار کردند ادای دین کنیم، نباید کسی را تخطئه کنیم. من حتما این افتخارات را به پای خودم نمی گذارم من مدافع برخورد علم با فضای علم و فناوری هستم. آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است. مقام رهبری درباره کاربردی شدن نتیاج فرمودند به این مهم اهتمام کنید. رییس جمهور تاکید کردند که نتایج تحقیق باید به متن جامعه بیاید.

*من نمی خواهم دلسردی القا کنم ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم ولی این حلقه معیوب است. در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که فعالانه با آن برخورد کردیم از جامع ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش علمی فراهم شده است و برای اقتصاد دانش بنیان توجه کرده ایم.

*قانون مترقی که در سال ۸۷ در مجلس تصویب کرده بودند سال ها خاک می خورد ۵ سال این قانون به دلیل اختلافات وزارت علوم و معاونت علم و فناوری دولت معلق مانده بود تنها دو شرکت ثبت شده بودند اما برنامه داریم که به ۲۰ هزارتا تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما این اختلاف را برداشتیم اختلافی که شیطان شده بود.

*امروز اینجا هستم که ارتباط مجلس و دولت را تحکیم کنیم و گام برداریم اگر خطایی در اجراییات از من فرجی دانا سر زده با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح مشفقانه نمایندگان استفاده کنیم. این مسیر مسیر اصلاح است اگر می گوییم اصولگرا اصلاح طلب این چنین اصلاحی را مدنظر داریم.

*احسنت احسنت کردن نمایندگان

*در بحث دانش بنیان بیش از ۷۰۰ شرکت مجوز گرفتند. نفش پارکهای علم و فناوری در تولید ثروت از علم در حال تقویت شده است. اگر به آنچه در صحنه آموزش عالی در توسعه غیرهدفمند که بسیار از دید رهبری مذموم اعلام شده است که تاکید دارند توسعه هدفمند باشد.

*از سال ۸۴ تا ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی عجیب داشتند. در سال ۸۴ نزدیک به ۹۵۰ موسسه آموزش عالی داشتیم که به ۲۵۰۰ موسسه ارتقا یافته است. این ممکن است جهش رو به جلو باشد. اما از ۸۰ سال آموزش عالی ۷۰ سالش یک طرف بوده است. اما در ۸ سال هر سال ۲۰۰ موسسه آموزشی اضافه شده است این دغدغه ای است که بعدا خود را نشان می دهد اگر این دغدغه را جدی نگیریم اگر کام کیفیت بخشی را که مد نظر رهیری و رییس جمهور است برنداریم در آینده متوجه می شویم.

*ما مورد قضاوت تاریخ قرار می گیریم وقتی نیسیتم که دفاع کنیم. مراقبت کنیم که چه بر جای می گذاریم. اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خودم را تشریح کنم. اینجا ایستادم که به تفاهم برسیم و به یک تعامل بیشتر به دولت و مجلس برسیم.

*تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی از ۷ نفر دانشجوی به ازای یک استادیار به ۱۷ نفر رسیده است، دانشجویای دکترا به ازای یک عضو هیئت علمی از ۴ نفر به ۷ نفر رسیده است. اینها دغدغه هایی است که از آموزش و عالی که تحویل گرفتیم وجود دارد.

*من در دیدارهایی که با مجامع استانی داشتم برای توسعه هدفمند در استان ها و برای رشد با کیفیت در آموزش عالی سعی کردیم به سمت رشد هدفمند برویم. با توجه به اینکه در سالی هستیم که به سال فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی از سوی رهبری نام گرفته است اولین بخش دفا ع خودم را به این مسئله می پردازم. در بخش فضای فرهنگی فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با دانتشجویان چنین توصیه کردند که در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی خوب است . از وجود مخالف نباید نگران بود.

*یک دیگر را تحمل کنند و با هم حرف بزنند و بحث کنند. آیا بحث نشاط دانشگاه ها ۹ ماه پیش چنین بوده است؟ در چند سال گذشته در همین بحث توجه به فضای فرهنگی و سیاسی چه بوده است. دو بیانیه از تشکلی که همه ما آن را اصول گرا می دانیم یعنی بسیج دانشجویی می خوانم. در این بیانیه ها از اخراج غیرقانونی مسئولین بسیجی تا کارگذاشتن شنود در خوابگاه بسیج دانشجویی، تا به کار گیری متملقان ، تا بسیجی خواندن غیر بسیجیان، تا کارنامه پر اشکال در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم انسانی ، تا انتقام گیری از هر منتقد آمده است. این مجموعه چیزهایی است که بسیج دانشجویی دانشگاه در سال ۸۸ ترسیم کرده است.

* بگذارید من از بسیج دانشجویی دانشگاه خودم، تهران بگویم. نگرشی مورد توجه مسئولین قرار گرفت که عملا هرگونه اقدامی را ، محددودیت های اعمال شده نظیر محدودیت مهمانان دعوت شده به اساتید دانشگاه تهران، با اقدامات عادی تشکل های دانشجویی مخالفت می شد. در مقابل تسهیل برنامه های مبتذل و سخیف توسط ، نمایش مختلط در برنامه ۹۰ برگزاری برنامه شب ۴۰ در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه مچ اندازی بین استقلال و پرسپولیس. آقای زاکانی به این مطالب خیلی خوب آگاه هستند. آنچه که اینجا گفت حتی یک تذکر هم دریافت کرده است.

*بنده میهمان جلسات کمیسیون هستم و این تعامل سازنده است. سه شنبه ها خدمت دوستان می رسیم. سوالات باید سازنده باشد و هست و استقبال می کنیم. در این موضوعات خاص آیا وقتی تذکر داده شده اصلاح شده، آیا تذکر داده شده است. من توسط انتصاب شخصیتی رزمنده و جانباز و مورد قبول همگان به تدریج در تحقق هدف مقام رهبری گام برداشتم. کمک و مشارکت بی سابقه وزارت علوم برای اردوهای راهیان نور، هماهنگی میان نهاد نمایندگی و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی و... از نمونه های این اقدامات وزارت علوم است.

*عزیزی آمار داد که ۴۰ تشکل دانشجویی مجوز فعالیت گرفته است. این آمار ۱۸ تشکل است که ۹ تای آن ها بسیج دانشجویی بوده است. هیات سه نفره دانشگاه ها که مجوز می داده است تنها ۲۵ درصد آن ها تغییر کردند. روسای دانشگاه ها تنها ۵۸ درصد تغییر کرده اند. چگونه ما ساختاری داریم که می خواهد به تشکل های آشوب طلب مجوز دهد؟ آیا این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست. ما ۱۵۰۰ بسیج دانشجویی داریم. تخلفاتی هم این ها انجام داده اند .

*اعتراض های دانشجویی در دانشگاه ها از سال ۸۸ تا پایان تیرماه امسال اگر کل این ها را ۱۰۰ بگیریم سال ۸۸ وضع ویژه ای بوده است. اعتراض های دانشجویی که اختلاف ایجاد کرده است نیمه اول ۹۲ ، ۵ درصد بوده نیمه اول ۹۳ ،۳ درصد بوده است. ما از فعالیت دانشجویی چه می خواهیم. این اشتباه به خاطر ساختار شکنی نیست. ما برخورد جذبی بکنیم چرا دفعی بکنیم. وقتی در ۲۵ سالگی یک حکم سنگین انضباطی بگیرد دانشجو چه خواهد کرد؟ اگر سال ۸۸ ،۴۳ درصد ۹۱ ، ۱۵ درصد در کل طول این دولت ۱۴ درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا کم شده است. از این سیاه نمایی چه حاصل می شود. نسبت به تحرکات غیر قانونی اگر ۸۸، ۳۴ درصد بوده است در سال ۹۳، ۲۱ درصد بوده است. چرا می خواهیم الغا کنیم که دانشگاه در مقابل نظام است؟ گفتند که دانشگاه ها می توانند خطر باشند اما دانشگاه ها می توانند پشتیبان نظام باشند. به کجا می رسید؟ در یک سال گذشته دانشگاه ها آرامترین فضا را داشتند.

*فیلمی پخش می شود در سال ۸۸ آقای دکتر توفیقی فرمایشی می فرمایند. قبل از سخنان رهبری معظم انقلاب. من نمی دانم این افشاگری از کجا در مرام دین ما آمد؟ چه کسی گفته است افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن کجای دین ماست. ما تجمعاتی داشتیم که توهین می شود به مسئولین نظام، متوسط این در ۴ سال گذشته ۱۰ مورد بوده است این آمار در سال گذشته ۵ مورد بوده است. ما با دست دانشجویان را گرفتن باید جلوی بیگانگان را بگیریم. فرمایشی که دغدغه عزیزان است. چه کسی می تواند تحمل کند توهین به مسئولین عالی رتبه نظام را؟ آماری که تعداد حضور دانشجویان را نشان می دهد که بیشتری تحرک را ۳۰ مورد تشکل های اصولگرا ۲۰ مورد اصلاح طلب و ۷ مورد تشکل های قوم گرا بوده اند.

*اینکه بیایم نشریه ای که ۵۰ نسخه داشته است، ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه ها قرار دهیم، غلط است. باید به جوانان خودمان اعتماد کنیم.
وی ادامه داد: کل نشریات دانشجویی فعال ۳۶۸۱ نشریه است. عزیزان بسیج به ما میگویند یک سوم اینها متعلق به بسیج است. فعال است خدا روشکر. بیش از ۳۵۰۰ نشریه تخلف نداشته اند. قانون می گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی شوند. ما بیایم یک نشریه ای که ۵۰ تا ۱۰۰ شماره فقط از آن منتشر می شود و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می شود را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ خدا به ما غصب میکند. فقط ۸۶ نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است. می شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعا این حرف را می خرد؟
*حقیقتا برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن میزان از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم که تعلقم به منافع ملی و مباحث دینی مورد تردید قرار نگیرد. میدان دادن من به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است. برای من بسیار تلخ است. به این فضای سیاه نما تن در ندهید. ما با همدلی جلو می رویم.
*اگر همه ما جمع شده و به سرعت آنها بدویم تازه فاصله مان حفظ می شود لذا باید بیشتر با هم همراه و همدل باشیم. در همین ۱۰ روز گذشته آیا همه فعالیت های ما تعطیل نشده است؟
*استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما چقدر می توانیم توقف های لوکوموتیو را متوقف کرده و بگوییم تندتر از بقیه می رویم و می رسیم. اینها نیازمند فضای اتحاد و همدلی است. وحدت کلمه رمز پیروزی است. بنده با وجدان راحت اینجا هستم. چه بمانم و چه بروم میدانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه دار پاسخ دهم، دریغ نکردم.

*بخشنامه ای برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات در دانشگاهها صادر کردیم.

*برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه ها ترکه بردارم و راه بیفتم. این امکان پذیر است؟

*درباره تغییرات روسای دانشگاه ها، اینجور جلوه گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم. چه طرفی می برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده تمامی دانشگاه ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. ۵۰ درصدشان استاد و ۳۲ درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.

*تجربه ریاست دانشگاه را ۴۲ درصدشان داشتند. ۲۲ درصد معاون دانشگاه بودند. ۱۷٫۵ درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی در قانون پیش بینی شده است. دفترچه را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم. که گفته شده اول که به دانشگاه رفتید با رئیس و بعدش با معاونان و بعد با اساتید و بعد با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بعد تشکلها.

چگونه ادعا می شود که ما به تشکل های آشوب طلب میخواهیم مجوز بدهیم؟ می شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟

*اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در ۵ سال گذشته، اینها را مقایسه کرده است. درباره اعتراض های دانشجویی از سال ۸۸ تا پایان تیر امسال، اگر کل اینها را ۱۰۰ بگیریم در طول ۵ سال، که البته سال ۸۸ وضع ویژه ای بوده. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول ۹۲، ۵ درصد بوده نیمه دوم ۴ درصد و نیمه اول ۹۳، سه درصد بوده است. این افزایش داشته؟ آیا نشان نمیدهد که تحولات دانشجویان را به سمت ساختارشکنی نمی برد؟

*دانشجو در دوران جوانی است ممکن است اشتباه کند اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در ۲۲ سالگی حکم سنگین انضباطی میگیرد می تواند ادامه حیات دهد؟

*اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش زای افراد از ۸۸ تا ۹۳، در سال ۸۸، ۴۳ درصد تحرکات بوده در سال ۹۱، ۱۸ درصد، و در دولت یازدهم ۱۴ درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا میکنیم زیاد شده؟ از این سیاه نمایی چه حاصل می شود.

*نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال ۸۸، ۳۴ درصد بوده. در کل ۹۲-۹۳ به ۲۰ درصد کاهش یافته. سال ۹۱، ۲۶ درصد بوده است. نشان میدهد کمتر شده است. آقای رحمانی فضلی مصاحبه کرده و گفته شهادت میدهم که آرامترین فضا را در دانشگاه ها داریم.

* دانشگاه ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند/ چرا فضای امنیتی ایجاد کنیم و چرا القا کنیم که ضد ما هستند؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه ها حاکم بوده است.*

*دوستان تجمعی را مثال می زنند. در کنارش فیلمی مربوط به سال ۸۸ پخش می شود. دکتر توفیقی آنجا فرمایشی دارند. صحبت های من در فیلمی که پخش شد هم ادامه دارد چرا قطع میکنید؟ ما از بی اخلاقی طرفی نمی بندیم.چرا بی اخلاقی میکنیم؟

*افشاگری در دین ما هست؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست؟ این تذهبون؟ در دین ما ستارالعیوب بودن حسن است.

*حقیقتا نمیخواستم این آمار را بگویم. تجمعاتی را داشتیم، که به مسئولان عالیرتبه نظام توهین می شود. در سال تحصیلی گذشته نصف چهارسال قبل شده. چهارسال قبل متوسط ۱۰ مورد بوده‌، سال قبل ۵ مورد شده است.نباید به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم. هیچ کس تحمل نمیکند توهین به مسئولان عالیرتبه نظام را. ولی وقتی رخ داد باید چاره جویی کنیم.

کد خبر 269478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha