همشهری‌آنلاین: معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه ارائه خدمات ناوبری هوایی یکی از سه رکن اساسی برای انجام پرواز هواپیماها در هر کشوری به شمار می‌آید، گفت:

هواپیما

به منظور ارائه خدمات ناوبری هوایی وجود عواملی مثل کاهش مناطق ممنوعه زائد، آماده‌سازی نیروی انسانی مجرب، فراهم آوردن تجهیزات ارتباطی و ناوبری هوایی، و تفکیک فعالیت‌های ارائه خدمات ناوبری از فعالیت‌های مدیریت فرودگاهی ضروری است.

به گزارش تين‌نيوز، علیرضا منظری با بیان اینکه ابتدا در بخش حاکمیتی دولتی مانند سازمان هواپیمایی کشوری باید زمینه لازم برای ایجاد مسیرهای هوایی در فضای هوایی هر کشوری تعیین گردد تا پروازها اعم از داخلی و خارجی و عبوری بتوانند از آنها استفاده کنند، افزود: کشورها مطابق مفاد کنوانسیون شیکاگو ملزم به ایجاد امکانات و تسهیلات برای انجام پروازهای بین‌المللی هستند که یکی از آنها ایجاد همین مسیرهاست.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها با توجه به ملاحظاتی در فضای هوایی، مناطق ممنوعه‌ای ایجاد شده که موجب طولانی شدن مسیر هوایی می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران به لحاظ راهبردی در منطقه مناسب، برای استفاده پروازهای اروپا و آسیا قرار گرفته، لازم است با بازنگری سریع و اساسی و با هماهنگی نهادهای مربوط، نسبت به حذف مناطق ممنوعه زائد اقدام نمود و بیشتر مسیرها را به پروازهای مستقیم تبدیل کرد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی ادامه داد: برای شرکت های هواپیمایی کوتاه شدن مسیر و کاهش مصرف سوخت هوانوردی و صرفه اقتصادی مهم است. در غیر این صورت با رفع بحران های منطقه ای، مجددا با کاهش پروازهای عبوری مواجه خواهیم شد.

معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور افزود: علاوه بر آن ضروری است تا طرح های پروازی مناسب و دستورالعمل های عملیاتی منطبق با آخرین یافته های بین المللی تهیه و به اجرا گذاشته شود. در این زمینه نیز باید دستورالعمل ها را مورد بازنگری قرار داده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام دهند.

  • آموزش و تقویت نیروی انسانی در شیفت های با پرواز شلوغ

منظری با تاکید بر لزوم آماده سازی نیروی انسانی مجرب و مطلع نسبت به ارائه خدمات در طول شبانه روز اظهار کرد: در حال حاضر نیروی انسانی متخصص و مجرب وجود دارد که شاید برای انجام این فعالیت در کوتاه مدت نیازمند ساماندهی مجدد آنها در شیفت های با پرواز شلوغ باشیم.

وی افزود: در صورت نیاز مدیران باید با دقت و نظارت کافی، در دراز مدت زمینه آموزش نیروهای جدید را فراهم آورند. البته روشن است که ارائه خدمات ایمن و قابل اعتماد، باعث تمایل متصدیان حمل نقل هوایی و خلبانان برای حضور در این مسیرها می شود.

  • لزوم فراهم آوردن تجهیزات ارتباطی و ناوبری هوایی

نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در ایکائو با تاکید بر نصب تجهیزات ارتباطی و ناوبری هوایی و استفاده از آنها برای ارائه خدمات ناوبری هوایی گفت: اگر چه در حال حاضر با تمامی مشکلات، تجهیزات مناسب و ایمن برای برقراری این خدمات نصب شده، ولی با توجه به برنامه های آینده سازمان ایکائو در این زمینه باید بتوان زمینه استفاده از ارتباطات ماهواره ای و ناوبری هوایی مدرن را هر چه سریع تر فراهم آورد.

وی در ادامه گفت: بیشتر هواپیماها در این مسیرها مجهز به سیستم های مدرن هستند که باید بتوان با این ابزار خدمات را ارائه نمود. در صورتی که نتوان در چارچوب طرح منطقه ای خاورمیانه مصوب ایکائو خدمات ناوبری هوایی را ارائه داد بدیهی است که آنها نتوانند در دراز مدت از این مسیر استفاده کنند.

  • تفکیک فعالیت‌های ارائه خدمات ناوبری از فعالیت‌های مدیریت فرودگاهی

این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی تصریح کرد: مهم ترین نکته اصلاح ساختار و سازماندهی مجدد است که باید مورد توجه قرار گیرد. به این منظور لازم است تا فعالیت ارائه خدمات ناوبری از فعالیت مدیریت فرودگاهی در کشور تفکیک شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر دو فعالیت در یک شرکت دولتی فرودگاه های کشور جمع شده است که به لحاظ اداری و مدیریتی نیازمند جداسازی است، افزود: در بسیاری از کشورهای جهان برای ارائه خدمات ناوبری هوایی یک شرکت مستقل دولتی تحت نظارت سازمان هوانوردی تاسیس شده تا بتواند با استقلال مدیریتی در این زمینه فعالیت داشته باشند و امور حاکمیتی آن نیز از طریق سازمان هواپیمایی کشوری انجام گردد.

منظری در پایان گفت: اگرچه در کوتاه مدت می توان از این فرصت استفاده مناسب کرد ولی مهم آن است که با اصلاحات ساختاری فوق، امکان ارائه خدمات منطبق با توصیه های روز سازمان بین المللی ایکائو را فراهم آوریم، تا از این طریق سازمان ها و نهادهای بین المللی در درازمدت، عبور از فضای هوایی ایران را به شرکت های هواپیمایی جهان توصیه کنند، نه فقط در مواقع ایجاد بحران در منطقه و یا زمان اضطرار.

کد خبر 269588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha