مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

الهام مصدقی راد: در سال‌های اخیر با افزایش رونق ساختمان‌سازی‌ در تهران، برخی مالکان باغات خصوصی با فروش باغ‌هایشان آنها را در اختیار سازندگان املاک قرار دادند.

باغ امیرسلیمانی

در اين بين سود بسياري نصيب فروشندگان باغ و سازندگان بنا مي‌شد و از بين رفتن باغات و درختان كهنسال و تنفس‌گاه‌هاي شهر تهران ‌عايد پايتخت و ساكنانش.شوراي شهرسوم هم براي جلوگيري از اين اتفاق، طي مصوبه‌اي به مالكان باغ‌ها اجازه ساخت وسازتنها 30درصد مساحت باغ را داد اما ظاهرا اين مصوبه هم تأثيرچنداني درحفظ فضاي سبزخصوصي نداشت چراكه ساخت‌وساز در كمتر‌ از يك‌سوم باغ، دوسوم باقيمانده را هم تخريب كرده و تاحدودي رو به نابودي مي‌كشاند.

به همين دليل شهرداري تهران تملك باغ‌هاي خصوصي و تبديل آن به تفرجگاه عمومي را در دستوركار خود قرارداد تا ميراث زيست‌محيطي پايتخت ماندگار باشد. علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران در اين‌خصوص به همشهري گفت: طي 9سال اخيرو در زمان مديريت شهردار فعلي تا امروز با صرف هزينه 6هزارميليارد ريال، 61باغ درمناطق مختلف تهران توسط شهرداري خريداري وبه بوستان عمومي تبديل شده است. به گفته وي، اين بوستان‌ها نيز به شيوه باغ‌هاي ايراني طراحي شده و بعد به روي شهروندان گشوده مي‌شوند.

بوستان علي محمد مختاري درمحدوده ميدان شيخ‌بهايي يكي از اين باغات بود كه با طراحي چشم‌نواز ايراني مورد توجه شهروندان واقع شده است. چندي پيش نيز باغ 1.5هكتاري اميرسليماني درمنطقه يك كه 2سال قبل تحت مالكيت شهرداري درآمد، بعد از احياي دوباره و مرمت بناي تاريخي‌اش چندي پيش و همزمان با بيست و پنجمين سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي با نام فرهنگسراي امام(ره) افتتاح و درهاي آن به روي شهروندان گشوده شد.

آنگونه كه شهردارمنطقه يك اعلام كرده 13باغ قديمي به مساحت 226هزارو853مترمربع كه ظرفيت بالايي براي تبديل شدن به فضاي عمومي داشتند، در اولويت تملك قرار گرفت. 5بوستان گلابدره، آبك، روح‌الله، مهرگان و نيلوفر هم بوستان‌هاي فرامنطقه‌اي هستند كه بوستان گلابدره با اتصال به جنگل‌كاري‌هاي آبك و ادامه آن تا باغ وزيري و ملك، منطقه گردشگري به مساحت بيش از 45هكتار به‌صورت فضاي سبز در ارتفاعات شمالي تهران تشكيل مي‌دهد كه علاوه بر كاركرد تفريحي و فراغتي، كاركردهاي اجتماعي و فرهنگي خواهد داشت و پيش‌بيني شده كه بخشي از برنامه‌هاي اجتماعي نيز در اين فضا اجرا شود.

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر معتقد است يكي از بهترين اقدامات شهرداري درچندسال اخير، تملك باغات خصوصي و تبديل‌آن به بوستان عمومي است و شهرداري تا آنجا كه توانش اجازه داده اين كار را انجام داده كه قابل ستايش است.
وي در گفت‌وگو با همشهري به اين نكته اشاره مي‌كند كه حفظ و نگهداري باغ‌ها هزينه بالايي دارد كه اگر توسط مالكانشان انجام شود، اقدام ارزشمندي است و سرمايه زيست‌محيطي حفظ مي‌شود اماباتملك آنها توسط شهرداري، كاركرد اجتماعي و عمومي هم به آن افزوده مي‌شود كه نمونه آن باغ اميرسليماني است.

عضوكميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا با تأكيد بر اين نكته كه طي 20سال اخير بيش از4هزار و 250هكتار از باغات پايتخت ازبين رفته‌اند به‌وجود 500هكتار باغ درتهران اشاره كرده و مي‌گويد شهرداري با تملك اين باغات مي‌تواند آنها را حفظ كرده و از نابودي‌شان جلوگيري كند. به عقيده اين عضو شوراي شهر علاقه و گرايش براي تملك وحفظ باغات، درمديريت شهري وجود دارد و تاكنون يك فوريت طرح تملك و تثبيت باغات درشورا تصويب شده و درصورت تصويب نهايي، كمك بسياري به حفظ باغ‌هاي باقيمانده تهران خواهد شد.

  • تداوم حيات در باغ‌هاي شمال تهران

منطقه يك به غير از تملك و آماده‌سازي‌ باغ‌هاي خصوصي براي استفاده عموم شهروندان، با مشاركت مالكان اين باغ‌ها كارتوسعه و ساخت بوستان‌ها را نيز انجام مي‌دهد كه تاكنون 5باغ خصوصي درمجموع به وسعت 56هزارمترمربع با مشاركت مالكان، ‌در طرح ساخت بوستان قرار گرفته است. در اين طرح 30درصد ملك به مالك و 70درصد تحويل شهرداري شده كه بلافاصله شهرداري آن را به بوستان تبديل كرده تا تغيير كاربري پيدا نكند.

در30درصد واگذارشده به مالك نيز طبق ضوابط و قوانين شهرسازي به 30درصد آن مجوزساخت بنا همراه با امتيازات تشويقي داده خواهد شد.باغ آقا بزرگي به مساحت 15هزار و 500مترمربع در الهيه، ملك ثابت به مساحت بيش از 20هزار و 400مترمربع در زعفرانيه، آقا‌عباسي به مساحت 9هزار و 600مترمربع در ازگل، سازمان اوقاف به مساحت 3هزار و 222مترمربع در محله باغ فردوس و حاجي شيخ به مساحت بيش از 7هزار مترمربع املاك واقع شده در اين طرح بوده‌اند.

کد خبر 269601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha