علی ابراهیمی: با توقف دریافت مضاعف مالیات ارزش افزوده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا برخی فروشگاه‌های غیرمشمول مواد غذایی، گام نخست برای اصلاح دریافت این مالیات از مصرف‌کنندگان نهایی برداشته شد.

فروشگاه

پيگيري‌هاي همشهري از دريافت مضاعف ماليات ارزش افزوده در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و واحدهاي صنفي غيرمشمول و وعده مسئولان سازمان امور مالياتي و اتحاديه‌هاي صنفي براي برخورد با اين تخلفات، موجب شده تا از حدود 2هفته پيش روند اصلاح دريافت اين نوع ماليات با اصلاح فاكتورهاي فروش اين فروشگاه‌ها و توقف دريافت ماليات ارزش افزوده در برخي واحدهاي صنفي غيرمشمول آغاز شود.

ضعف اطلاع‌رساني و نبود نظارت بر اجراي درست قانون ماليات ارزش افزوده، موجب سوءاستفاده برخي واحدهاي صنفي با دريافت چند‌باره اين نوع ماليات يا دريافت آن از اقلام غيرمشمول شده است؛ رويه‌اي كه گلايه‌هاي تشكل‌هاي صنفي از دريافت يا عدم‌دريافت ماليات ارزش افزوده در برخي واحدهاي هم‌سنخ و همسنگ را به‌دنبال داشته است.

  • اصلاح دريافت ماليات

تا چندي پيش برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هنگام صدور فاكتور فروش، با تعيين قيمت كالاهاي مشمول 8درصد ماليات ارزش افزوده با فونت ريزتر زير فهرست هر كالا، اين ماليات را در قيمت تمام‌شده هر كالا لحاظ كرده و بار ديگر نيز در سرجمع فاكتور ارائه‌شده به مشتري، ماليات ارزش افزوده 8درصدي را براي كالاهاي خريداري شده لحاظ مي‌كردند. با اين روند عملا در فروشگاه‌هاي مذكور ماليات ارزش افزوده 8درصدي را طي 2مرحله از مشتري دريافت مي‌كردند. اما اين رويه از چندي پيش اصلاح شده و اكنون فروشگاه‌هاي مذكور، اين ماليات را با محاسبه زير قيمت تمام‌شده هر كالا لحاظ كرده و دريافت مجدد 8درصد ماليات ارزش افزوده در سر جمع فاكتور فروش اين فروشگاه‌ها حذف شده است.

اين در حالي است كه رئيس‌كل سازمان امور مالياتي كشور در زمينه تخلف واحدهاي صنفي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي براي دريافت ماليات ارزش افزوده به خبرنگار ما اعلام كرد: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مانند شهروند، رفاه، اتكا، سپه و... از 3سال پيش مشمول دريافت ماليات ارزش افزوده شده و اين ماليات را دريافت و بدون هيچ مشكلي آن را به سازمان امور مالياتي پرداخت مي‌كنند.

به گفته علي عسكري، قيمت كلي در فاكتور فروش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شامل قيمت مصرف‌كننده كالا به همراه ماليات ارزش افزوده بوده و در فاكتور نيز مبلغ ارزش افزوده و قيمت مصرف‌كننده از هم تفكيك مي‌شود تا با اين تفكيك بتوانيم ماليات ارزش افزوده پرداختي در كارخانه را از رقم كلي كسر كرده و برگردانيم. اين كار براي انجام تفكيك اعتبار بوده و ماليات مازاد 8درصدي اضافه‌اي از مصرف‌كننده دريافت نمي‌شود. با وجود اين، هرگونه تخلف در دريافت اين ماليات در رسيدگي‌ها محرز مي‌شود و فروشگاه‌ها از كالاهايي كه قيمت نهايي آن با احتساب نرخ ماليات ارزش افزوده روي بسته بندي كالا درج شده، نبايد رقم اضافه‌اي دريافت كنند.

  • توقف دريافت ماليات در برخي واحدهاي غيرمشمول

ضعف نظارت بر اجراي قانون ماليات ارزش افزوده موجب شده تا برخي واحدهاي صنفي غيرمشمول كه حتي در نظام ماليات ارزش افزوده ثبت‌نام نكرده‌اند نيز دريافت اين نوع ماليات از مصرف‌كننده نهايي را در دستور كار قرار دهند. دريافت ماليات ارزش افزوده در برخي اغذيه و فست‌فودفروشي‌ها ازجمله اين موارد است. به گفته اسدالله احمدي، رئيس اتحاديه اغذيه فروشان و مواد غذايي، دريافت اين ماليات در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فروش فست‌فود در حالي از نيمه دوم امسال مجاز اعلام شده كه در چند‌ماه اخير بسياري از فروشگاه‌هاي غيرزنجيره‌اي فروش فست فود نيز بدون هيچ پرداختي به سازمان امور مالياتي اين ماليات را از مصرف‌كنندگان دريافت مي‌كردند.

اكنون اين رويه اصلاح شده و اغلب اغذيه فروشي‌ها و فست‌فودها از دريافت اين نوع ماليات خودداري مي‌كنند. رئيس سازمان امور مالياتي نيز از شناسايي و برخورد با اين واحدهاي صنفي متخلف خبر داده و اعلام كرد، برخي از اين واحدها گروه‌هايي هستند كه در فعاليت‌هاي صنفي هم سنخ ساير فعاليت‌هاي مشمول دريافت اين ماليات قرار داشته و به اين بهانه ماليات دريافت مي‌كنند. به گفته عسكري، براي هم‌سنگ‌كردن اينگونه فعاليت‌ها در مرحله ششم كه به‌زودي آغاز خواهد شد، واحدهاي صنفي هم‌سنخ نيز مشمول دريافت ماليات ارزش افزوده مي‌شوند.

کد خبر 269730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha