هفته‌ى آینده شهر پر مى‌شود از بادکنک‌هاى رنگى کودکى. کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، از ۱۵ تا ۲۱ مهر، جشن هفته‌ى ملى کودک امسال را برگزار مى‌کند و این درحالى است که بیش از دو دهه، مسئولیت برگزاری برنامه‌هاى روز جهانی کودک هم، بر عهده‌ى کانون بوده است.

رؤیاهاى کودکى، خاکسترى‌هاى آسمان را رنگى مى‌کند

شعار امسال هفته‌ى ملى كودك، «‌بادبادك اميد، شادي، دانش و آرامش» است. فكرش را بكن در اين هفته، جشن بادبادك‌ها، كارناوال شادى و اجراى نمايش‌هاى متنوع، نويد روز كودك هيجان‌انگيزى را در شهر خواهند داد. به‌هر‌حال قرار است اين روزها، رؤياهاى شما، خاكسترى‌هاى آسمان را رنگى كند!

اين برنامه‌ها امسال در مركز آفرينش‌هاى هنرى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان و ديگر مراكز كانون برگزار خواهد شد. علیرضا حاجیان‌زاده، مديرعامل كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان در نشست خبرى دوشنبه‌ى گذشته، از دبيرخانه‌ى شوراى سياست‌گذارى هفته‌ى ملى كودك، با حضور سازمان‌هاى مختلف خبرداد و گفت: «این دبیرخانه به ریاست وزیر آموزش و پرورش، دبیری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور نمایندگانی از ریاست جمهوری، شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان حفاظت محیط زیست، صدا و سیماى جمهورى اسلامى و ... تشکیل شده تا با پیگیری مطالبات کودکان، به نقطه‌ای برسیم که مسایل کودک، محدود به یک هفته‌ى خاص و جشن‌های آن نباشد؛ بلکه به مرکزی برای رسیدگی به امور کودکان درکل ایام سال تبدیل شود. به‌همین منظور، مقررشده تا این دبیرخانه به شکل دایمی به کار خود ادامه دهد.»

حاجيان‌زاده ادامه داد: «برنامه‌هاى كانون به شكل متمركز و غير‌متمركز خواهند بود. بخش متمرکز آن شامل برنامه‌های شاد، متنوع و سرگرم‌کننده‌ای است كه مى‌توان به رها کردن بادکنک‌هايی با دل‌نوشته‌های کودکان درآسمان شهر، اجرای برنامه‌های مختلف هنری، فرهنگی، تقدیر از کودکان شرکت‌کننده درجشنواره‌ى رضوی، نشست‌های بین کودکان، هنرمندان و نویسندگان کودک و نوجوان، جُنگ‌های شادی و... اشاره كرد. اين برنامه‌ها درمرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در62 مرکز دیگر كانون در استان تهران برپا خواهد شد.»

مديرعامل كانون با اشاره به اين‌كه اين برنامه‌ها فقط مخصوص شهر تهران نيست، ادامه داد: «با هماهنگی‌های به‌عمل آمده با مراكز‌ استان‌ها، قرار شد تا در تمامی شهرها و حتی نقاط محروم كشور هم برنامه‌ها و کارناوال‌های شادی در پارک‌ها و مراکز عمومی هم برپا شود تا تمامی کودکان ایرانی هفته‌ای شاد و خاطره‌انگیز را تجربه کنند.»

«خيابان كودكي»، يكى ديگر از برنامه‌هاست كه مديرعامل كانون درباره‌ى آن توضيح داد: «روز ۲۱ مهر، مصادف با عید سعید غدیر خم، خیابان حجاب به مدت دو ساعت، در تسخیر کودکان خواهد بود و آن‌ها با حضور هنرمندان، در برنامه‌های شاد و مفرح آن روز شركت خواهند كرد. هم‌چنين در هفته‌ى ملی کودک و با هماهنگی شرکت قطارهای رجا، در بعضى از خطوط ریلی، واگن‌هایی به کارناوال کودکان اختصاص پیدا کرده كه هنرمندان و نویسندگان كودك و نوجوان در کوپه‌ها‌ى آن با کودکان هم کلام و هم‌بازی مى‌شوند و هم‌چنین در بعضى از شهرها و روستاهای مقصد، برنامه‌های متنوعی اجرا خواهند کرد.»

مدیرعامل کانون، هم‌چنین از اهدای کتاب به كودكان، در هواپیما‌هايى كه در روز جهانى كودك به پرواز درخواهند آمد خبر داد و ادامه داد: «در این هفته، یک روز برای دختران و یک روز برای پسران علاقه‌مند در نظر گرفته شده تا به‌صورت رايگان در كتابخانه‌هاى كانون عضو شوند.»

مديرعامل كانون در پاسخ به اين سؤال كه در برنامه‌هاى اين هفته، به كودكان، با نيازهاى ويژه هم توجه شده يا خير؟ پاسخ داد: «كودكان با نيازهاى ويژه، زير نظركانون‌هاى فراگير ما، هم اكنون هم  فعاليت‌هاى متنوعى دارند و ما در اين هفته به اين كودكان هم توجه ويژه‌اى كرده‌ايم و قرار است برنامه‌هايى از سوى اين كودكان در طول اين هفته، برگزار مى‌شود.»

امسال در مركز آفرينش‌ها‌ى هنرى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، هم‌چنين غرفه‌اى به كودكان غزه اختصاص دارد و در مراكز ديگر كانون هم به اين مسئله، به شكلى جدى پرداخته شده است.

نشست‌هاى تخصصى در مورد مسائل كودكان هم يكى ديگر از برنامه‌هاست كه در آن گروه‌هاى مردم‌نهادِ فعال در حوزه‌ى كودك هم حضور خواهند داشت.

مركز آفرينش‌هاى هنرى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب تهران واقع شده است.

کد خبر 269817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha