علی ابراهیمی: مشکلات اجرای قانون مالیات ارزش‌افزوده زمینه جیب‌بری و سوءاستفاده برخی واحدهای صنفی غیرمشمول با دریافت غیرقانونی مالیات از مردم را فراهم کرده است.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به خبرنگار ما با مهر تأييد بر سوءاستفاده، كلاهبرداري و جيب‌بري برخي واحدهاي صنفي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با دريافت غيرقانوني يا مضاعف ماليات ارزش افزوده، خواستار ابطال پروانه و جواز كسب اين واحدها توسط تشكل‌هاي صنفي شد. علي عسكري با بيان اينكه برخي فعاليت‌هاي صنفي غيرمشمول در حالي قانون ماليات ارزش افزوده را اجرا مي‌كنند كه مي‌دانند مشمول اين قانون نيستند اعلام كرد، هرصنفي كه مشمول قانون ماليات ارزش افزوده مي‌شود بايد نسبت به ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه مالياتي اقدام كند.

رئيس سازمان امور مالياتي با بيان اينكه برخي واحدهاي صنفي غيرمشمول بدون ثبت‌نام يا پرداخت ماليات نسبت به دريافت ماليات ارزش افزوده از مردم اقدام مي‌كنند كه اين تقلب، كلاهبرداري و اجحاف در حق مردم است، افزود: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، رستوران‌ها و تالارها مشمول ماليات ارزش افزوده بوده و اين ماليات را دريافت و به دولت پرداخت مي‌كنند اما چلوكبابي‌ها، فست‌فودها و اغذيه‌فروشي‌ها را اصلا مشمول اين قانون نكرده‌ايم و بايد از آنها سؤال شود كه آيا ثبت‌نام كرده يا اظهارنامه داده‌اند كه اين ماليات را از مردم دريافت مي‌كنند.

رئيس‌ سازمان امور مالياتي كشور با تأكيد بر اينكه وقتي صنفي ثبت‌نام نكرده و ماليات نمي‌دهد اما از مردم ماليات مي‌گيرد، گفت: اين كار نوعي سوءاستفاده، كلاهبرداري و جيب‌بري است كه متأسفانه برخي واحدهاي صنفي مرتكب مي‌شوند. ما نيز متوجه شده و به مسئولان اين صنف‌ها اعلام كرده‌ايم كه شما چه نظارتي در اين زمينه داريد.

به‌گفته وي سازمان امور مالياتي در نشست با تشكل‌هاي صنفي اولويت شمول يا غيرمشمول بودن گروه‌هاي مختلف اصناف را تعيين كرده و اين تشكل‌ها ملزم به نظارت بر نحوه عملكرد واحدهاي صنفي تحت پوشش هستند. براي رفع اين مشكل و دوگانگي موجود، در اعلام فهرست گروه‌هاي جديد، واحدهاي صنفي هم سنخ را نيز مشمول اين قانون خواهيم كرد. عسكري تأكيد كرد، از نظر ما و موديان مالياتي مشخص است كه چه‌كسي در نظام ماليات ارزش افزوده مشمول يا غيرمشمول است و تنها كسي كه ثبت‌نام كرده و اظهارنامه مي‌دهد مجاز به دريافت ماليات ارزش افزوده از مردم است.

حتي برخي رستوران‌ها تلاش كرده‌اند تا مجوز خود را به چلوكبابي‌ها كه مشمول اين قانون نيستند تغيير داده اما در پوشش رستوران از مردم ماليات دريافت كنند كه اين امر نيز مصداق سوءاستفاده، تقلب و جيب‌بري از مصرف‌كنندگان است. مردم نمي‌توانند فهرست همه مشمولان دريافت قانون ماليات بر ارزش افزوده را به‌خاطر داشته باشند اما واحدهاي صنفي بايد انصاف داشته باشند و مسئولان تشكل‌هاي صنفي نيز بايد مجوز و پروانه اينگونه واحدها را ابطال كنند. سازمان امور مالياتي خواستار آن بود كه همه واحدهاي صنفي هم‌سنخ را مشمول اين قانون كند اما تشكل‌هاي صنفي خواستار گروه‌بندي در اجراي اين قانون شدند و بايد نظارت كنند.وي همچنين از رشد 48درصدي درآمدهاي مالياتي در 5ماهه سال‌جاري خبرداد و گفت:

در اين مدت 23هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي محقق شده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 15هزار و 600ميليارد تومان بوده و حدود 48درصد رشد داشته است. همچنين ميزان درآمدهاي مالياتي نسبت به مصوبه بودجه حدود 93درصد تحقق يافته كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 83درصد بوده و با 10درصد رشد مواجه شده است.عسكري در مورد ماليات خانه‌هاي خالي نيز گفت: دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي تصويب شده كه منتظر ابلاغ آن هستيم. اين موضوع به همراه 8بند برگشتي اصلاح قانون ماليات‌ها كه به صحن علني مجلس ارائه مي‌شود، مدنظر قرار‌گرفته و با تأييد شوراي نگهبان آن را اجرا خواهيم كرد.

کد خبر 269895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha