رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس برای حذف کنکور، تلویحا از اجرا نشدن این مصوبه اظهار ناخشنودی کرد و گفت: متأسفانه کنکور یک تنش بزرگ در حوزه آموزش و پرورش به‌وجود آورده، به‌طوری‌که دانش‌آموزان در زمان تحصیل با هول و ترس خود را برای تست‌زنی آماده می‌کنند و دروس به‌صورت عمیق مطالعه و بررسی نمی‌شود. در این رابطه مجلس هم قانونی را برای حذف کنکور تصویب کرد اما تاکنون که اجرایی نشده است.

رئیس مجلس کنکور را تنش بزرگ در حوزه آموزش‌و‌پرورش توصیف کرد.


دكتر علي لاريجاني كه ديروز در سي و يكمين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور صحبت مي‌كرد، با بيان اينكه براي حل معضلات موجود در نظام آموزشي، مجلس در كنار آموزش و پرورش است، گفت: قطعا نبايد موضوع كنكور و تست زني را به سمت حوزه آموزش و پرورش تسري دهيم زيرا آن وقت كل مجموعه آموزشي كشور به يك سازمان سنجش تبديل مي‌شود. بنابراين اگر سيستم كنكور متناسب با برنامه‌هاي حوزه آموزش و پرورش نباشد نمي‌توانيم افراد و دانش‌آموزان را توانمند كنيم. از اين‌رو يكي از محورهاي مهم سند تحول حوزه آموزش بايد موضوع تعيين تكليف كنكور باشد تا روند آموزشي كشور آسيب نبيند.

رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه مقوله آموزش در تمام دنيا جزو مسائل امنيت ملي كشورهاست، افزود: قطعا اين موضوع جزو مسائل امنيت ملي ما هم قرار دارد، از اين‌رو اگر به اين موضوع توجه مناسبي شود قطعا نه‌تنها در بودجه بلكه براي افزايش تأثيرگذاري شكوفايي و توسعه حوزه آموزش هم از سوي دستگاه‌ها توجه مناسبي به حوزه آموزش مي‌شود.

وي با اشاره به آمار نگران‌كننده بي‌سوادي در كشور گفت: متأسفانه آمارهاي امروز در مورد بي‌سوادي در كشور واقعا تأسف آور است زيرا ما قبلا فكر مي‌كرديم كه معضل بي‌سوادي در كشور ريشه كن شده از اين‌رو موضوع بي‌سوادي در كشور يك نقص بزرگ است.

احتمالا اعلام وجود نزديك به 10ميليــون بــي‌سواد در كشور از سوي نهضت سوادآموزي در‌ماه گذشته، موجب نگراني رئيس قوه مقننه شده است. اين موضوع براي دكتر لاريجاني آنقدر مورد توجه بود كه با تمركز بر آن گفت: قطعا مجلس شوراي اسلامي در بودجه سال آينده براي رفع بي‌سوادي اعتباراتي را اختصاص مي‌دهد و متوليان حوزه آموزش هم بايد راهكارهايي را براي رفع اين معضل و كمك به مجلس طراحي كنند. مسئله ما در شرايط كنوني كشور مدرك گرايي نيست بلكه بايد افراد توانمند شوند، شايد در مسئله مدرك گرايي ضعف داشته باشيم و مدارك كنوني متناسب با بازار كار نباشد اما قطعا بايد حداقل‌ها را براي مردم تأمين كنيم.

لاريجاني با تأكيد بر اينكه در حوزه آموزش و پرورش بايد از كارهاي شتابزده پرهيز كرد، گفت: قطعا امور و برنامه‌ها بايد پشتوانه پژوهشي و مطالعاتي داشته باشد زيرا تمام امور اين بخش و حوزه با خانواده‌ها درگير است، از اين‌رو يك تصميم جزئي در حوزه آموزش و پرورش با تمام خانواده‌هاي كشور مرتبط است و براي تدوين برنامه‌ها بايد همه اجزا آن‌را بپذيرند.

موضوع اعتبارات و كمبود بودجه كه اين روزها بيشتر از گذشته از سوي مسئولان آموزش و پرورش مطرح مي‌شود نيز ديگر موضوع مورد توجه رئيس مجلس شوراي اسلامي بود. وي با اشاره به تأكيد چند باره رهبر معظم انقلاب براي حمايت از حوزه آموزش افزود: اعتبارات و بودجه‌هاي حوزه آموزش و پرورش را بايد جزو اعتبارات سرمايه‌اي دانست. اعتبارات مصرفي در اين حوزه جزو امور مصرفي نيست بلكه بايد به اين اعتبارات با ديد بودجه‌هاي سرمايه‌اي توجه شود. هم‌اكنون وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان يك خانواده بزرگ فرهنگي داراي جمعيتي حدود يك ميليون نفر است، از اين‌رو قطعا اگر اين افراد آرامش رواني نداشته باشند نمي‌توانند وظايف خود را به درستي انجام دهند بنابراين زندگي اين افراد بايد از يك سطح عقلاني برخوردار باشد. سال گذشته به‌علت وجود برخي نقايص و مشكلات در كشور نمي‌توانستيم اعتبارات اين حوزه را افزايش دهيم اما اميدوارم در سال آينده با توجه به شرايط كنوني مشكلات اين حوزه به‌ويژه موضوعات اعتباري تا حد قابل‌قبولي مرتفع شود. در اين رابطه بايد بگويم نبايد تصور كنيد كه دولت و مجلس در سال گذشته در اين امور كوتاهي كردند بلكه اقدامات اعتباري مورد قبول خودمان هم نبود.

رئيس مجلس با تأييد اين نكته كه در چند سال اخير توجه لازم به توسعه زيربنايي به‌ويژه در حوزه آموزش نشده و فعاليت‌هاي آموزش و پرورش در اين حوزه هدفمند نبوده، تأكيد كرد: هم‌اكنون به يك نگاه نو در حوزه آموزش و پرورش نيازمند هستيم. همچنين بايد به اين موضوع توجه كرد كه هرگونه تحولي در حوزه آموزش مبتني بر پژوهش است كه در اين رابطه ما در چند سال اخير به‌علت توجه نكردن به اين موضوع خسارت‌هاي بسياري ديده‌ايم. از طرفي ديگر بايد از تجربيات برخي كشورها در حوزه آموزش و پرورش استفاده كرد. در دنيا برخي كشورها براساس اصول علمي به نتايج خوبي رسيده‌اند كه بايد از آنها استفاده كنيم. البته در اين رابطه برخي از اين امور به مسائل فرهنگي و ديني مربوط نمي‌شود. به‌طور مثال براساس مطالعات برخي از كشورهاي خارجي آموزش پيش دبستاني بسيار در حوزه آموزش و پرورش و ارتقاي آن تأثيرگذار است و قطعا ما هم بايد به آن بها دهيم يا موضوع جداسازي افراد نخبه و تيزهوش با دانش‌آموزان در سطح معمولي از سوي آن كشورها مفيد دانسته نشده زيرا مخلوط بودن دانش‌آموزان در سطح معمولي با دانش‌آموزان نخبه بسيار مفيدتر خواهد بود كه قطعا بايد از اين تجارب و پژوهش استفاده كرد.

رئيس قوه مقننه همچنين با اشاره به اهميت سند تحول بنيادين در حوزه آموزش و پرورش گفت: هم‌اكنون در بخش‌هاي ديگر ما چنين سند مدوني را مشاهده نمي‌كنيم البته ممكن است سياست‌هاي كلي در دستگاه‌ها وجود داشته باشد اما اينكه سندي عملياتي و داراي مجموع نظرات كارشناسان باشد در دستگاه‌ها خيلي كم است. نكات دقيق و مهمي در اين سند وجود دارد كه بايد در اين رابطه از تدوينگران آن تشكر كرد. البته در اين سند بايد اقداماتي ازجمله تدوين نقشه راه اجرايي صورت گيرد و مهم اين است كه بايد همه وجوه اين سند به‌صورت متوازن اجرايي شود زيرا عدم‌تعادل در اين موضوع نتيجه مناسب را حاصل نمي‌كند.

کد خبر 270030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha