عباس ثابتی راد: سال‌هاست سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان اجتماعی پایتخت در غیاب نهادها و سازمان مسئول فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌است.

آسیب اجتماعی

سال‌هاست تنها‌ترين متولي رسيدگي به موضوعات آسيب‌هاي اجتماعي اعم از جمع‌آوري و خدمات‌رساني به معتادان، كودكان‌كار، بيماران پرخطر، زنان آسيب‌ديده، افراد بي‌خانمان و خانواده‌هاي بي‌سرپناه در سطح پايتخت اين نهاد است و همواره تلاش گسترده‌اي در اين زمينه انجام داده است اما گاهي اوقات برخورد احساسي و قضاوت‌هاي سطحي بدون توجه به ابعاد يك موضوع در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، علاوه بر كاهش انگيزه فعالان اين حوزه باعث ايجاد فضاي بي‌اعتمادي در ميان شهروندان مي‌شود.

روز گذشته گزارشي مبني بر مصدوميت يكي از شهروندان توسط مأموران مددكار سازمان رفاه و مشاركت‌هاي اجتماعي منتشر شد. گزارشي كه در گام اول، توسط شهروند نامبرده در گزارش تكذيب و باعث واكنش مسئولان سازمان رفاه و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران شد.

حسين زارع صفت در اين‌باره به همشهري گفت: مسائل اجتماعي شهر تهران مسائل متعدد و پيچيده‌اي است و به راحتي نمي‌توان در مورد آن قضاوت كرد، چراكه در مواجهه با عرصه آسيب‌هاي اجتماعي سختي‌هاي بسياري پيش‌روي مديريت شهري است.

مديرعامل سازمان رفاه و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران افزود كه شهرداري با رويكرد اجتماعي و بيش از وظايفش در طول سال‌هاي گذشته توانسته است به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي كمك كند. با اين اقدام هم چهره و منظر زشت شهري كاهش يافته و هم خدماتي ارائه شده است تا افرادي كه دستخوش آسيب اجتماعي شده‌اند را تحت حمايت درآورد.

به گفته وي براي اين منظور نه‌تنها ضرب و شتم صورت نمي‌گيرد، بلكه رويكرد سازمان كاملا حمايتي است و با به كارگيري نيروهاي مددكاري آموزش ديده و داراي سوابق درخشان تا به امروز خدمات ارزشمندي به جامعه ارائه كرده است.براساس قانون تكدي گري جرم تلقي مي‌شود و بر اين اساس شهرداري موظف است به‌منظور مقابله با اين پديده در شهر تهران به همراه يك ضابط قضايي (پليس) با افرادي كه اقدام به تكدي گري مي‌كنند مقابله كند.

مديرعامل سازمان رفاه با اشاره به اينكه تكدي گري از موضوعات پيچيده است كه نياز به حضور همه دستگاه‌ها دارد، گفت: شهروندان نيز بايد در اين امر از اجراي قانون حمايت كنند چرا كه فعاليت سازمان رفاه بنا به خواست مردم و تماس‌هاي مردمي با سامانه137 انجام مي‌شود. بنابراين انتظار همكاري بيشتري از شهروندان داريم.

زارع صفت با اشاره به اتفاق چند روز گذشته گفت: پس از وقوع اين حادثه فردي كه در حادثه جمع‌آوري معتادان با ضابط قضايي درگير شده‌بود، به سازمان دعوت شد و با وي به بررسي جوانب ماجرا پرداختيم.به گفته مديرعامل سازمان رفاه، او سرهنگ بازنشسته نيروي انتظامي بوده و از انتشار گزارش مخدوش توسط رسانه‌ها مبني بر ضرب و شتم و فلج شدنش، اظهار تعجب كرد و گزارش منتشر شده را كذب دانست.

آنگونه كه زارع صفت اظهار داشت در حال حاضر فرايند درماني او در دست اقدام است و وي نه‌تنها بستري نيست بلكه در حال حاضر توسط شركت شهر سالم معاينات پزشكي تكميلي و چكاپ كامل روي وي انجام شده و وي در سلامت كامل به سر مي‌برد.
زارع صفت در ادامه گفت كه نبايد احساسي و با نگاه صرفا غيرواقعي به مسئله پيچيده آسيب‌هاي اجتماعي برخورد كنيم، چرا كه هيچ كدام از شهروندان از افزايش شمار كودكان خياباني و معتادان و متكديان در سطح شهر حس خوشايندي نخواهند داشت. به گفته وي مسلما مواجهه و برخورد با چنين پديده‌هايي در سطح شهر، مقاومت‌هايي از سوي باندهاي سودجو را درپي خواهد داشت كه منجر به تحريك عواطف شهروندان خواهد شد از اين‌رو انتظار داريم كه شهروندان نيز به اجراي قانون توجه بيشتري داشته باشند.

  • مددكاري درقالب گشت‌هاي شهرداري

در گشت‌هايي كه به‌منظور رفع چهره زشت شهر در سطح پايتخت انجام مي‌شود، يك مددكار اجتماعي به همراه يك فرد از نيروي انتظامي اقدام به گشتزني مي‌كنند. به محض برخورد با چنين پديده‌اي، مددكار اجتماعي كه فردي آموزش ديده است فرد متكدي، معتاد، يا فردي كه آسيب‌ديده را براي انتقال به مراكز بازپروري يا نهادهاي مددكاري دعوت كرده و درصورت مقاومت، ضابط قضايي به‌منظور انتقال فرد مورد نظر اقدام مي‌كند. اساس كار گشت‌هاي اجتماعي با ضرب و شتم و برخورد قهري نيست. در اين فرايند رسيدگي‌هاي بعد هم اساس كاراست كه توسط قوه قضاييه انجام مي‌شود.

کد خبر 270120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha