مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای طرح محدوده هوای پاک در پایتخت خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال آینده در بخش‌هایی از شهر محدودیت تردد برای خودروها اعمال خواهد شد اما مبنای این محدودیت‌ها دیگر پلاک خوردوها نیست، بلکه میزان پاک بودن و آلایندگی آنها مبنا قرار می‌گیرد.

هوا

به گزارش مهر، وحید حسینی با بیان این مطلب افزود: آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات شهر تهران محسوب می شود که برای حل این مشکل باید اقدامات اساسی و زیر بنایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقا کیفیت سوخت و خودرو انجام شود. در این میان اگر قرار باشد محدودیتی برای تردد خودروهای شخصی اعمال شود نباید معیار تردد خودروها تنها پلاکشان باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن، محدوده‌های کم انتشار از نظر آلاینده های هوا به ویژه در بخش مرکز شهر ایجاد می شود که معیار ورود خودروها به این محدوده ها تنها آلاینده بودن یا نبودن آنها است.

حسینی تصریح کرد: در شهر تهران نیز محدوده مرکز شهری محدوده ای بسیار پرتردد است که میزان آلودگی هوا در آن بسیار بالاست، از این رو اگر بخواهیم محدودیتی برای تردد خودورها اعمال کنیم بهتر است مبنا میزان آلایندگی آنها باشد.

وی تصریح کرد: سال آینده پروژه" منطقه کم آلوده در تهران" به صورت پایلوت اجرا می شود، که در محدوده این طرح تنها خودورهای پاک و یا کم آلاینده که از استانداردهای روز جهانی برخوردار هستند اجازه ورود و تردد خواهند داشت.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه این طرح در سال های آتی توسعه خواهد یافت گفت: در اکثرشهرهای دنیا هزینه های بسیار زیادی از خودروهای فرسوده و آلاینده اخذ می شود که همین مساله باعث شده مالکین خودروهایشان را قبل از فرسوده شدن تعویض کنند و با خودروهای آلاینده در سطح شهر تردد نکنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی طرح هایی مانند محدوده هوای پاک می تواند سبب کاهش آلودگی های زیست محیطی و تردد وسایل نقلیه آلاینده در سطح شهر شود.

حسینی با بیان اینکه طی سال گذشته در شهر تهران 44 درصد از روزها وضعیت هوا در شرایط نامطلوب و ناسالم قرار داشته گفت: متاسفانه در سال 92 شهروندان تهرانی تنها 3 روز هوای پاک تنفس کردند که این یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود و باید برای حل معضل آلودگی هوا در تهران به طور جد چاره اندیشی شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت در ایران سالانه 3 هزار و 700 نفر براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که البته در دنیا برای چنین غلظتی از آلایندگی ها 15 هزار مرگ در سال تخمین زده می شود.

کد خبر 270172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha