مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویر هابل از ابری ضخیم از غبارها و گازهای کیهانی بیشتر به گوشه‌ای تاریک و دلگیر از کهکشان راه شیری شباهت دارد، اما در حقیقت منطقه‌ای از زادگاه ستارگان است که مجموعه‌ای از رویداد‌های کیهانی را در خود جای داده‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، يكي از شگفت‌انگيز‌ترين اجسامي كه در اين تصوير ديده مي‌شود، ستاره‌اي است كه در مركز عكس و در بالاي ستوني از غبار قرار گرفته‌است. اين نقطه درخشان در حقيقت يك جرم ستاره‌اي جوان و به عبارتي ديگر يك جنين ستاره‌اي است كه به آرامي و از گاز‌هاي ناشي از فروپاشي سحابي شكل گرفته‌است.

هابل

اين جرم كه SSTC2D J033038.2+303212 نام دارد داراي صفحه‌اي از مواد است كه از آنها براي تكامل خود استفاده مي‌كند. همچنين به نظر مي‌آيد اين جنين ستاره‌اي از فوران‌هاي گازهاي داغ مخصوص به خود برخوردار است كه همين فوران‌ها باعث روشنايي بخش بالايي ستون گازهاي سحابي شده‌است.

در پايين اين جنين ستاره‌اي اما توده‌اي از گازهاي درخشان ديده مي‌شود كه در اصل يك سحابي بازتابي به نام Dobashi 4173 است كه تمامي نورهاي ستاره‌هايي كه ممكن است در دل داشته باشد را مسدود مي‌كند. اين تصوير توسط دوربين پيشرفته اكتشافي تلسكوپ هابل و در طيف فرابنفش به‌ثبت رسيده‌است.

کد خبر 270189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha