همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه هاروارد یک وسیله دستی ساخته‌آند که می‌تواند نتایج بسیاری از اشکال آنالیزهای الکتروشیمیایی را مستقیما از طریق یک تلفن موبایل معمول به کامپیوتری در هر کجا بفرستد.

mobile

به نوشته گیزمگ این وسیله به صورت یک شناساگر ارزان قیمت است که برای استفاده در محروم‌ترین نقاط که تجهیزات آزمایش پزشکی در آنها در دسترس نیست یا گران‌قیمت است، طراحی شده است. این وسیله دستی می‌تواند دیابت را پایش کند، مالاریا را شناسایی کند و آب آشامیدنی را از لحاظ آلاینده محیطی آنالیز کند - و همه این کارها در یک واحد الکترونیکی کوچک و فشرده انجام دهد.

این وسیله چندکاره که در حال حاضر پژوهشگران در حال کارآزمایی آن در دنیای واقعی در هند هستند، از لحاظ طراحی شبیه وسائل پایشگر قند خون است که در حال حاضر مورد استفاده گسترده هستند، و  مراقبان بهداشتی که کار میدانی انجام می‌دهند، با کارکرد آن آشنا هستند.

اما این وسیله بر خلاف پایشگرهای ساده قند خون - می‌تواند از طریق اتصال به هر تلفن همراهی از جمله ساده‌ترین انواع مورد استفاده در کشورهای در حال توسعه - اطلاعات را به دست پزشکان در فاصله دور برساند و آنها نیز می‌‌توانند دستورات‌شان را به پژوهشگران یا کارکنان میدانی بازگردانند.

کد خبر 270240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha