جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

تأخیر در پرواز هواپیماها دغدغه‌ای مضاعف برای مسافران هوایی محسوب می‌شود.

تاخیر پرواز

فرسوده بودن ناوگان هوايي، نگراني مسافران را افزايش داده است اما مسافران براي آنكه زمان سفر را كوتاه كنند ‌از هواپيما به‌عنوان وسيله نقليه بهره مي‌برند. مسافران هواپيما اما در بسياري از موارد با تأخير در پرواز مواجه مي‌شوند تا با وجود پرداخت بيشترين هزينه براي سفر، موفق به صرفه‌جويي زمان نشوند. تأخير در پروازها تقريبا به امري عادي بدل شده است.

اين تأخيرها گاهي آنچنان زياد مي‌شود كه برخي از مسافران به هدف خود براي سفر نمي‌رسند و مجبور به لغو آن مي‌شوند. معطلي چند ساعته در فرودگاه‌ها آنچنان كلافه‌كننده است كه مسافران حداقل انتظار دارند، قبل از عزيمت به فرودگاه از تأخيرهاي طولاني مطلع شوند تا برنامه خود را براساس آن تنظيم كنند.

شركت‌هاي هواپيمايي در شرايط تأخير، وظايفي در برابر مسافران دارند كه به بسياري از آن عمل نمي‌شود. تهيه غذا و مكان استراحت براي مسافران و همچنين پرداخت غرامت در مواردي كه شرايط آن تعيين شده بايد توسط شركت‌هاي هواپيمايي مورد توجه قرار گيرد اما بسياري از اين وظايف در ايران ناديده گرفته مي‌شود. طبق ضوابط بين‌المللي زماني كه تأخير يك پرواز از 30دقيقه بيشتر باشد، ايرلاين‌ها بايد پاسخگوي مسافران باشند و خسارت آن را پرداخت كنند تا رضايت مسافران جلب شود.

در ايران اما بسياري از پروازها بدون آنكه دليل آن براي مسافر تشريح شود، با ساعت‌ها تأخير انجام مي‌شود و مسافران بايد از طريق شايعات، برخي اطلاعات را از دلايل تأخير، ‌دريافت كنند. پرداخت خسارت و غرامت از سوي شركت‌هاي هواپيمايي كه در ايران به هيچ وجه اعمال نمي‌شود اما حداقل حقوق مسافر در آگاهي از ميزان تأخير و دلايل آن نيز ناديده گرفته مي‌شود. اين در حالي است كه سازمان هواپيمايي از چند‌ماه پيش، طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما را آغاز كرده و ايرلاين‌ها آزادي بيشتري در تعيين نرخ بليت هواپيما دارند.

  • تأخيرهاي چند ساعته در روزهاي اخير

تأخير در پروازها به قدري عادي به‌نظر مي‌رسد كه تنها تأخيرهاي بيش از 5ساعت به‌عنوان خبر مورد توجه قرار مي‌گيرد. سوم شهريور‌ماه پرواز تبريز به اصفهان با 16ساعت تأخير انجام شد تا مسافراني كه به قصد پرواز در ساعت 19:30 به فرودگاه آمده بودند، ساعت 11:50 به سمت اصفهان پرواز كنند. مسافران اين پرواز كه به‌دليل نقص فني با تأخير مواجه شد، پيامكي دريافت كرده بودند كه ساعت پرواز را 22:30 با تأخير 3ساعته اعلام كرده بود اما در نهايت ظهر روز بعد اين پرواز انجام شد.

در همان روز پرواز بيرجند به نجف با 5ساعت و 45دقيقه تأخير انجام شد و به جاي ساعت 11:15 در ساعت17 انجام شد كه علت آن تغيير در برنامه پروازهاي شركت عنوان شد. در روز چهارم شهريور‌ماه پرواز آبادان به تهران با 11ساعت تأخير به جاي ساعت 24 در ساعت11صبح روز بعد انجام شد. در همين روز يك پرواز از مشهد به اهواز با 12ساعت تأخير شكل گرفت تا به جاي ساعت 21در ساعت 9صبح روز بعد اين پرواز انجام شود.

چهارم شهريور‌ماه نيز هواپيمايي كه از فرودگاه مهرآباد به مقصد كرمانشاه پرواز كرده بود پس از طي كردن نيمي از مسير به‌دليل نقص فني به فرودگاه مهرآباد بازگشت تا بعد از جايگزيني هواپيما، مسافران با 5ساعت تأخير به مقصد برسند.

کد خبر 270347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha