رضا سیفی: اگر تا دیروز در مناقشه‌های سیاسی نمایندگان پای منافع حزبی و گروهی در میان بود؛ حالا دیگر پای آب در میان است.

مجلس

اين روزها 5 استان كشور درگير بحران آب هستند. خشكسالي و كمبود آب در استان‌هاي خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختياري، كرمان و يزد كار را به جايي رسانده كه نمايندگان مردم در خانه ملت در مقطعي دست به تجمع مقابل نهاد رياست‌جمهوري زدند. گرماي سوزان تابستان هم كه در چندسال اخير بي‌سابقه ارزيابي شده بود خشكسالي و بحران بي‌آبي را در كشور مضاعف كرد تا از يك سو مردم برخي استان‌هاي كشور با كم‌آبي و در سويي ديگر وكلايشان در خانه ملت با مسئولان اجرايي كشور براي حل اين بحران دست و پنجه نرم كنند.

حالا آبي كه هميشه در ضرب‌المثل‌ها براي خاموشي شعله‌ها معروف بود آتش‌بيار معركه شده است. روايت اعتراض‌هاي نمايندگان به بحران آب و نگاه منطقه‌اي نمايندگان به اين بحران مربوط به مجلس نهم و دولت يازدهم نيست. شهريور‌ماه سال 90مجمع نمايندگان استان خوزستان در اعتراض به كلنگ زني طرح بهشت آباد، تهديد به استعفاي دسته جمعي كردند. در آن زمان يكي از نمايندگان خوزستان با بيان اينكه طرح بهشت‌آباد حدود يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون مترمكعب آب را از سرچشمه رودخانه كارون به فلات مركزي منتقل مي‌كند‌ گفته بود: بهره‌برداري از طرح بهشت آباد به اين معني است كه با دست خودمان مرگ خوزستان را رقم بزنيم. بعدها نمايندگان استان چهارمحال‌وبختياري نيز در مجلس تحصن كردند.

  • تجمع در نهاد، تحصن در مجلس

اعتراض نمايندگان براي حل بحران آبي استان‌هايشان در مجلس ابتدا با تذكرات كتبي و شفاهي آغاز شد اما بعد‌ها كار به برافراشتن پلاكاردها، دستنوشته‌ها و حتي تجمع و تحصن در جايگاه هيأت رئيسه مجلس و بعد هم به تجمع در مقابل نهاد رياست‌جمهوري رسيد. مدتي پيش در حاشيه جلسه علني مجلس نمايندگان مجمع استان اصفهان براي نشان دادن اعتراضي كه دليل آن را «تعلل دولت در اجراي طرح‌هاي آبي در استان اصفهان» اعلام كرده بودند در جايگاه هيأت رئيسه مجلس تجمع كردند. اصفهاني‌ها چند روز قبل‌تر دوسه‌ساعتي هم مقابل نهاد رياست‌جمهوري تحصن كرده بودند.

  • جاي پلاكارد در مجلس نيست

نمايندگان به جز تجمع در مجلس و نهاد رياست‌جمهوري از روش‌هاي ديگري هم براي اعلام اعتراضشان استفاده كردند. وقتي محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس در جلسه علني اجازه بيان اخطار به نماينده استان چهارمحال‌وبختياري را به‌دليل خارج از دستوربودن موضوع اخطارش نداد، حيدري دستنايي، يكي از نمايندگان اين استان پلاكاردي كه روي آن نوشته شده بود: «ما نمايندگان استان چهارمحال و بختياري در اعتراض به دستور رئيس‌جمهوري به قانون و كار كارشناسي درباره نحوه انتقال آب اين استان ناگزيريم در مجلس تحصن كنيم» را بالا برد.

اما باهنر در همان جلسه پاسخ نمايندگان معترض را داد و گفت كه «جاي پلاكارد در صحن علني نيست، اگر قرار است حركتي كنيد به بيرون از پارلمان برويد و نظم جلسه را برهم نزنيد.» يا وقتي كه سعيد زمانيان نماينده مردم شهركرد در مجلس نطق ميان‌دستورش درخصوص مشكلات شهركرد (بي‌آبي و غفلت مديران) را ايراد مي‌كرد؛ تعدادي از همشهريانش با همكاري نمايندگان استان‌هاي خوزستان، يزد و ايلام پلاكاردي را در قسمت جلويي صحن علني به نمايش درآوردند. روي اين پلاكارد نوشته بود«مسئولان از خواب غفلت بيدار شوند؛ با حفر تونل بهشت آباد وكلات 2 استان ما را ناامن نكنيد.»

  • نطق‌هاي آبي

اما اعتراض‌ها به پلاكاردنويسي هم ختم نشد. حالا روزي نيست كه نمايندگان شهرستاني در تذكرات كتبي و شفاهي به مسئولان اجرايي كشور موضوع بحران آبي استان‌هايشان را پيش نكشند. در اين ميان برخي هم زرنگي كرده و نوبت اخطار قانون اساسي مي‌گيرند اما خارج از موضوع درباره مشكلات آبي استانشان سخن مي‌گويند! البته نمايندگان به خوبي مي‌دانند كه بهترين فرصت براي بيان انتقاداتشان كه هم به گوش مسئولان اجرايي مي‌رسد و هم به گوش اهالي حوزه انتخابيه‌شان نطق‌هاي ميان دستور مجلس است. نطق‌هايي كه در آنها بحث مشكلات آبي كشور يك موضوع ثابت در كنار انتقاد به دولت و توصيه به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان است. نادر قاضي پورنماينده مردم اروميه در هر جلسه علني درباره درياچه اروميه تذكر دارد.

  • وقتي آب نيست استيضاح چرا!

برخي نمايندگان مجلس هم كه ديگر از برافراشتن پلاكاردهاي اعتراضي، ‌تجمع و تحصن در مجلس و نهاد رياست‌جمهوري و دادن اخطار و تذكر خسته شدند، به استيضاح وزير نيرو روي آوردند. طرح استيضاح چيت‌چيان از اواخر سال گذشته كليد خورده و پس از جذب امضاي تعدادي از نمايندگان و سپس منتفي‌شدن استيضاح در اواخر ارديبهشت ماه، اكنون مدتي است كه بار ديگر موضوعش در مجلس مطرح است. اصرار برخي نمايندگان بر استيضاح وزير نيرو در حالي است كه سيدمحمد حسين مير محمدي نماينده مردم گلپايگان و خوانسار در مجلس مي‌گويد: برخي از نمايندگان به‌دليل مشكلات آب مي‌خواهند وزير نيرو را استيضاح كنند، اما آب يك منبع آسماني است وقتي آب نيست استيضاح وزير بيهوده است.

  • منطقه‌اي نگاه نكنيد

اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت تا اينكه رئيس مجلس احساس كرد موضوع مهم بحران آب در كشور دارد كم‌كم به يك مسئله سياسي و منطقه‌اي براي نمايندگان تبديل مي‌شود. پس از آنكه حسن كامران نماينده مردم اصفهان در نطق ميان‌دستورش اظهاراتي درخصوص آب زاينده‌رود بيان كرد، حميدرضا عزيزي فارساني نماينده مردم فارسان و اردل با اعلام تذكر ماده 77اظهارات كامران را توهين به‌خود تلقي كرد و خطاب به وي گفت:

يكي از همكاران شما چند وقت پيش خط قرمزهايي كشيده است كه موجب شد 50هزار نفر از مردم شهرستان ما به خيابان‌ها بريزند. حرف‌هاي امروز شما هم باعث مي‌شود تا 100هزار نفر از مردم به خيابان‌ها بريزند. او در اين بين تذكري هم به دبير عالي‌شوراي امنيت ملي داد و گفت كه در مجلس حرف‌هايي زده نشود كه امنيت استان‌ها را به خطر بيندازد، بايد با اين اظهارات نمايندگان برخورد شود. بعد از اظهارات اين دو نماينده علي لاريجاني به آنها تذكرداد و تأكيد كرد: «مسائل مربوط به آب مسائل ملي است و كشاندن آن به مسائل منطقه‌اي به نفع كشور نيست، به‌خصوص در مجلس كه فضا بايد براساس برادري و دوستي باشد.»

کد خبر 270356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha