همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با مورد توجه قرار دادن موضوعات در زمینه اقتصاد کشور گفت: دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده‌ای که به مردم داده بوده به نوعی پاسخ دهد. قرار بود تا پایان امسال تورم ۱۲ ماهه را به ۲۵ درصد برساند و امروز آخرین آمار ما می‌گوید تورم ۲۳/۲ بوده است. ضمن اینکه تا پایان سال تورم کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود پس بهتر از وعده‌ای که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

روحانی

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)، همچنین گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و سایر دولتمردان شهید، اظهار کرد: دولت در سالی که گذشت در زمینه‌های مختلف قدم‌هایی که برداشته در مقاطع گوناگون برای مردم تشریح کرده و آنها را توضیح داده است و امروز به مناسبت آخرین روز هفته دولت مباحثی را عنوان می‌کند.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوعات در زمینه اقتصاد کشور، گفت: دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده‌ای که به مردم داده بوده به نوعی پاسخ دهد. قرار بود تا پایان امسال تورم 12 ماهه را به 25 درصد برساند و امروز آخرین آمار ما می‌گوید تورم 23/2 بوده است. ضمن اینکه تا پایان سال تورم کمتر از 20 درصد خواهد بود پس بهتر از وعده‌ای که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم در سال‌های بعد هم ادامه دهد ودر سال‌های بعد نیز شاهد یک رقمی بودن تورم خواهیم بود، گفت: اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم کشور یک رقمی شده است.

برخی کارهای ما در رفع بیکاری به مصوبات مجلس نیاز دارد

روحانی در ادامه نشست خبری خود اظهار داشت: تلاش بر این بوده در سال 92 از رشد منفی کاسته شود. در سال 91 رشد منفی 7.6 درصد بوده و در سال 92 به منفی 1.1 رسیده ما تا حدی رشد منفی را کاهش دادیم. این آمار با آمار مرکز آمار تفاوت کوچکی دارد. به طور مثال این ماه رشد از نظر مرکز آمار 22 بوده است که بانک مرکزی عقیده دارد 23 است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رییس جمهور در ادامه گفت: در سال جاری یعنی سال 93 تمام تلاش ما این است که رشد مثبت داشته باشیم. پیش بینی‌ها هم بر این مبنا است که از رکود بکاهیم و وارد رونق شویم. دولت دراین زمینه برنامه ریزی‌هایی داشته است. بسته خروج از رکود 177 بند دارد که 30 بند آن نیازمند قانون بوده که به مجلس تقدیم شده بقیه آن نیز در خود دولت تصویب خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برطرف کردن بیکاری و ایجاد اشتغال زایی از دغدغه‌های دولت است، تصریح کرد: با برنامه‌هایی که داریم امیدواریم بتوانیم از رکود عبور کنیم تا کشور شاهد رشد اقتصادی باشد. با رشد اقتصادی معضل اشتغال هم حل می‌شود. معضل اشتغال جدی است و بیکاری زیاد است. امیدواریم با بسته که پیش بینی کرده‌ایم بتوانیم برای اشتغال کاری کنیم. البته برخی از کارهای ما برای برطرف کردن معضل اشتغال به مجلس و مصوباتش مربوط می‌شود برخی دیگر نیز به روابط با کشورهای دیگر وابسته است.

بودجه عمرانی پنج اول امسال پنج برابر مدت مشابه سال قبل است

رییس‌جمهور گفت که پروژه‌های مصوب در سفرهای استانی دولت یا در سال 93 یا نیمه اول سال 94 به اتمام خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، روحانی در نشست خبری خود با اشاره به درآمد، وضع خزانه و وضع مالی دولت، اظهار کرد: سال گذشته ما بودجه را اصلاح کردیم و بودجه 150 هزار میلیاردی را تقدیم مجلس کردیم البته مجلس قدری آن را افزایش داد و بودجه را به 170 هزار میلیارد تومان رساند و در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که به مجلس پیشنهاد کرده بودیم نزدیک بود یعنی ما بودجه را 150 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بودیم و 148 هزار و خرده‌ای میلیارد تحقق یافت.

وی افزود: در سال جاری هم البته تا پایان سال کمی بعید است که بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم اما همه تلاش این است که حتی‌الامکان بودجه عمرانی را اجرایی کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رقم بودجه عمرانی تخصیص یافته در پنج ماهه اول امسال 3.2 برابر بودجه عمرانی در مدت مشابه سال گذشته است، تاکید کرد: بنابراین بودجه عمرانی در پنج ماه اول سال نسبت به پنج ماه اول سال گذشته بیش از سه برابر شده اما بودجه استانی در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال پیش 13 برابر شده و این نشان می‌دهد دولت تحرک خوبی بر بودجه عمرانی استان‌ها داشته و در کل وضع‌ ما نسبت به پارسال بهتر است. البته به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم تا همه وعده‌ها محقق شود.

روحانی با اشاره به برخی مسائل اقتصادی و وضعیت آب، وضعیت لوله‌کشی‌ها و زهکشی‌ها در سراسر کشور، مهار آب و بهره‌وری درست در زمینه آب کشاورزی، تصریح کرد: دولت قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. ما در سال جاری و پایان سال گذشته مجموعا 10 میلیارد دلار در زمینه آب و لوله‌کشی و زهکشی اختصاص دادیم که دو میلیارد دلار آن امسال و بقیه در طول سه تا چهار سال آینده اجرایی خواهد شد که این تحول خوبی به وجود می‌آورد زیرا مساله آب یکی از معضلات بزرگ ماست.

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم مهار آب‌های مرزی و افزایش بهره‌وری در آب کشاورزی، اظهار کرد: بیشترین آب مصرفی کشور یعنی 90 درصد در حوزه کشاورزی است و مابقی 10 درصد است لذا اگر در بخش کشاورزی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای کنیم کمک بزرگی برای حل مشکل آب خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ما در استان‌های غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح‌های مفصلی داریم که البته من آن را در سفرهای استانی اعلام کردم.

وی اضافه کرد: در سفرهای استانی بنای ما بر این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود پروژه‌هایی باشد که در سال 93 یا نیمه اول سال 94 به اتمام می‌رسد و طرح‌های بزرگ و مهمی که اعلام می‌شود یا ظرف دولت یازدهم یعنی در سه سال آینده اجرایی شود یا بخش اعظم آن در این سه سال تحقق یابد. ما بر این مبنا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به مردم در هفت سفر قبلی وعده داده‌ایم.

رییس‌جمهور همچنین گفت که هشتمین سفر استانی دولت در هفته آینده انجام خواهد شد.

در شهرهایی که بنزین یورو 4 تولید می‌شود، وضع هوا بهتر شد

رئیس جمهور گفت:‌ در زمینه‌ی انرژی دولت تلاش کرده که نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بفروشد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: در زمینه انرژی آن مقدار که جزء برنامه‌ریزی ما بوده درباره‌ی فروش میعانات گازی و نفت عملیاتی و اجرایی شده است. سعی کرده‌ایم ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا ببریم. در سال آینده صد میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود. همچنین همکاری با همسایگان در این زمینه را انجام خواهیم داد.

وی درباره‌ی وضعیت کشاورزی بیان کرد: در کشاورزی وضع از پارسال یعنی از مهر تا مهر بهتر است مثلا در تولید گندم امسال تاکنون 7 میلیون تن خریداری شده که نسبت به پارسال متفاوت است. در سایر بخش‌های کشاورزی هم وضعیت خوب بوده است و تلاش می‌کنیم در طول 4 تا5 سال آینده طبق برنامه پیش برویم و این برنامه ریزی در برنامه ششم توسعه منعکس خواهد شد.

روحانی وضعیت محیط زیست را از مسائل بسیار پیچیده و مشکل کشور دانست و افزد: قدم‌هایی برداشته‌ایم تا در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به پارسال بهتر شود البته نه اینکه همه‌ی مسائل حل شده باشد بعضی‌ها نوشته‌اند بهتر شدن وضع هوا مرهون باد است البته باد یک نعمت الهی است ولی روزی که باد هم نباشد هوا از پارسال بهتر بوده بخصوص در شهرهایی که بنزین را عوض کردیم و بنزین یورو 4 تولید می‌شود، وضعیت بهتر شده است. بحث محیط زیست فقط درباره‌ی هوا نیست و علاوه بر این که به برنامه‌ریزی طولانی نیاز دارد به کمک برخی کشورهای همسایه هم احتیاج خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین درباره‌ی فعالیت صورت گرفته در بخش سلامت تاکید کرد: فکر می‌کنم کار بزرگی را در بخش سلامت دولت شروع کرده که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. امیدوارم بتوانیم این راه را ادامه دهیم تا بار از دوش مردم برداشته شود. در بخش سلامت و در قدم اول کسانی که بستری می شوند در شهرها زیر ده درصد و در روستاها و شهرهای کوچک زیر 5 درصد پرداختی خواهند داشت.

می‌خواهیم آشتی را بیشتر و شکاف را کمتر کنیم

رییس‌جمهور با بیان اینکه تلاش‌مان این است تا شکاف‌ها را از میان برداریم، گفت: در زمینه سیاست داخلی تلاش ما این است که به آنهایی که زیست‌شان در شکاف است بفهمانیم در شکاف هستند. می‌خواهیم آشتی را بیشتر و شکاف را کمتر کنیم که امت و ملت واحدی باشیم و دست در دست هم دهیم. بدون وحدت عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود افزود: البته جناح‌ها و احزاب باید فعالیت خود را انجام دهند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند همه احزاب باید در چارچوب قانون اساسی فعال باشند تا هم نشاط به وجود بیاید و هم جامعه در انسجام باشد. دولت مصم است شکاف بین ادیان و مذاهب را نیز از میان بردارد. ممکن است برخی خوشحال نباشند اما ما این کار را ضروری می‌دانیم.

وی در ادامه گفت: همه ما زیر یک پرچم، پرچم جمهوری اسلامی ایران و زیر یک چتر که قانون اساسی و هدایت مقام معظم رهبری است، هستیم، کشور ما جز این راهی ندارد. در مسائل اجرایی هم تصمیم‌گیری با دولت است و به آن عمل می‌کند. این عمل کردن در چارچوب وعده‌های انتخاباتی و همچنین چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌جمهور گفت: ما هیچ یک از وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم یادمان نرفته و حتما به آن عمل می‌کنیم. برای هر کاری که بخواهیم انجام دهیم حتی گردش به چپ و راست هم مردم را باخبر می‌کنیم و اگر آن را قبول کردند انجام می‌دهیم. ما اعتدال را در پیش گرفته‌ایم و به یمین و شمال نمی‌رویم. اکثریت جامعه ما خواهان اعتدال هستند نه اینکه چون دولت ما دولت اعتدال است این حرف را بزند در واقعیت جامعه ما اعتدال‌خواه است و از افراط گریزان است.

روحانی همچنین خطاب به افراطیون، گفت: آن گروه کوچکی که می‌خواهد افراطی باشد بداند که ما آنها را به اعتدال دعوت می‌کنیم، این را خیر دنیا و آخرت را دارد.

وی با اشاره به حوزه فرهنگ و عملکرد دولت در این حوزه، تصریح کرد: ما معتقدیم پرچم فرهنگ جامعه باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و دولت آنها را یاری کند. معیار ما قانون است. هیچ گروهی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگ انجام دهد. در هر زمینه‌ای که قانون وجود ندارد می‌خواهیم که قانونش تصویب شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت می‌خواهد چهره رحمانی اسلام را به جهانیان بشناساند، خاطرنشان کرد: مبنای سیاست خارجی این دولت آن است که چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان معرفی کند و اسلام رحمانی را برای آنها تبیین کند. مردم ایران اهل فرهنگ و ادب هستند و می‌خواهند زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

روحانی ادامه داد: شما می‌دانید که در 100 سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرد اگر هم جنگی بوده برای دفاع از خود در برابر متجاوزگران بوده است. ما می‌خواهیم با همسایگان‌مان ارتباط داشته باشیم. دیدید که این یک سال چند تن از روسای کشورهای همسایه به ایران سفر کردند و من نیز به چند کشور سفر کردم.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم، گفت: ما می‌خواهیم با وحدت و مسالمت‌آمیز زندگی کنیم به همین جهت با هر نوع تروریسم مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم و هر کشور و ملتی هم که از ما کمک بخواهد مثل لبنان و فلسطین به آن کمک می‌کنیم.

رییس‌جمهور در مورد حوزه سیاست خارجی نیز گفت: مبنای کار ما در زمینه هسته‌ای همکاری با گروه 1+5 است. اگر صداقت وجود داشته باشد و زیاده‌خواهی‌ها نباشد همکاری ما باقی می‌ماند و می‌توانیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم. از آغاز کار آن چیزی که در ذهن ما بود تحقق یافت و پیشرفت کردیم. امیدواریم بتوانیم دست در دست هم تحریم‌های ظالمانه را از سر ملت ایران برداریم.

هنوز برای سفر به نیویورک تصمیم نهایی نگرفته‌ام

به گزارش ایسنا،خبرنگار کیودو نیوز از رییس‌جمهور در خصوص اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید پرسید که رییس‌جمهور با بیان اینکه من قبلا به این سوال پاسخ داد‌ه‌ام، گفت: آنها همیشه مدعی هستند که تحریم جدید نکردیم و همان‌طور که من گفتم بر فرض که حرف آنها درست باشد این موضوع با روح توافق ژنو منافات دارد و اصل آن تحریم غلط بوده و شکل جدیدش نیز غلط، غیرقانونی و غیرسازنده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه روحانی قصد سفر به نیویورک و ملاقات با اوباما را دارد یا خیر ؟‌ گفت: هنوز تصمیم نهایی برای این سفر نگرفته‌ام. هر وقت تصمیم گرفته شد اعلام می‌کنم و برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما هم ندارم.

برای مبارزه با تروریسم به همکاری همه کشورها نیازداریم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار المنار در مورد برنامه ایران برای مبارزه با تروریسم اظهار داشت: برای مبارزه با تروریسم همه‌ی کشورها باید به صورت عملی اقدامات مناسبی را انجام دهند، ما نیز در منطقه برای مبارزه‌ای جدی با این پدیده به همکاری همه کشورها نیاز داریم.

روحانی طی سخنان خود درنشست خبری که به مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد، افزود: سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع مبارزه‌ی جهانی علیه تروریست و خشونت و افراط گرایی مطرح شد که در مجمع عمومی نیز به تصویب رسید و این نکته امروز باید با اقدام عملی این کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان این که اگر دنیا در مورد تروریسم اقدامی نکند این اتفاق دامن همه را خواهد گرفت، گفت: ما در گذشته اعلام کردیم که اگر اقدام جدی علیه تروریست، خشونت و افراط‌گرایی نشود، بسیاری از کشورها درگیر این موضوع می‌شوند و در سطح خاورمیانه شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود و در همین مسیر باید کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند رفتار و اعمالشان را با حرف و شعار تطبیق دهند و سازگار کنند و بی‌شک جنایت در هر جای دنیا مورد قبول نیست و بایدتوجه داشت که جنایت جنایت است اما متاسفانه شاهدیم برخی از کشورها در موضوع تروریست به اهداف ملی توجه می‌کنند در حالی که باید نگاهی جهانی به این موضوع داشت.

رئیس جمهور با بیان این که کشتن هر انسان بی‌گناهی به معنای جنایت علیه کل بشریت است گفت: هر انسان بی‌گناهی در هر جای دنیا کشته شود یعنی بشریت ذبح شده و باید با این پدیده در همه جای دنیا مبارزه کنیم. لذا از این موضوع استقبال می‌کنیم که جهانیان به اجماع علیه مبارزه با تروریسم، خشونت، و افراط گرایی برسد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد قصد رئیس جمهور برای حضور در مراسم حج خاطر نشان کرد: ما همواره مشتاق زیارت خانه خدا و مدینه‌النبی بودیم و هستیم اما هنوز قصدی برای حضور در مراسم حج ندارم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در مورد امکان تغییر نرخ پیش بینی شده تورم برای پایان سال 93 تصریح کرد: همانطور که گفته شد برخی از کارشناسان معتقدند در صورتی که رقم پیش بینی شده تورم برای پایان سال 93 رقمی بالاتر از 20 درصد باشد ممکن است روند نزولی به روند صعودی تبدیل شود. آن چه که ما اعلام کردیم برای پایان سال 93 تورم زیر 20 درصد بوده است و فکر می‌کنم با توجه به این که به اهداف خود در مورد نرخ تورم در سال 92 رسیدیم بتوانیم به این هدف نیز برسیم.

وی افزود: البته با توجه به برخی اقدامات در شرایط فعلی تا دو سه ماه آینده پیش بینی جدید تورم برای پایان سال 93 را اعلام می‌کنیم. اما آنچه که قطعی است رقم تورم برای پایان 93 زیر 20 درصد پیش بینی شده است که امیدواریم با همین شیب بتوانیم به اهداف طولانی مدت خود یعنی تک رقمی کردن نرخ تورم نیز برسیم.

براساس قانون عمل خواهیم کرد و نه توهمات

رییس جمهور کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر قرارگرفتن افراد، نفت‌کش‌ها و شرکت‌ها در لیست تحریم‌ها و پاسخ احتمالی رییس جمهور به این عملکرد گفت: آنچه من گفتم تحریم غیرقانونی و تجاوز به حقوق ملت ایران است و ما با همه وجود در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران ادامه داد: البته که ما تحریم را دور می‌زنیم و حتی برخی از این تحریم‌ها را که در حوزه دارویی و غذایی است غیربشری می‌دانیم و در برابر هرگونه تحریمی ایستادگی می‌کنیم و برای آن‌ها راه حل پیدا خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد:‌کاری که آمریکایی ‌ها انجام می‌دهند به بهانه دور زدن تحریم‌ها توسط ایران کار زشتی بوده و با روح مذاکرات همراه نیست در حالی‌که ما در حال مذاکره برای توافق نهایی هستیم بنابراین این‌گونه اعمال با سیاست حل معضلات جهانی سازگار نیست و همچنین موجب بی‌اعتمادی‌های بیشتر توسط مردم کشورمان می‌شود. بنابراین خوب بود آمریکایی‌ها با اعمال و رفتارشان تاحدی زمینه اعتماد را فراهم می‌کردند تا این اعتماد در آینده شکل بگیرد اما اعمال و رفتار آن‌ها بی‌اعتمادی‌ها را عمیق‌تر می‌کند.

رییس جمهور کشورمان همچنین این کار آمریکا را بر خلاف تفاهمات و روح توافق ژنو دانست.

در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه کیهان سوالی درخصوص تاکید رهبری بر فاصله‌گذاری دولت با فتنه گران مطرح کرد که ایشان فرمودند خط قرمز ما فتنه است که رییس جمهور پاسخ داد: همه نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با دولتمردان فرمودند برنامه‌ریزی و اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: مسائلی که مربوط به مسائل سال‌های گذشته است براساس قانون عمل خواهیم کرد و اگر کسی محکومیتی دارد و آن محکومیت برای آن است که از حقوق اجتماعی توسط دادگاه محروم شده قطعا ما به قانون عمل می‌کنیم. اما اینکه یک آقایی در یک عکسی بوده و دلیل آن حضور در آن عکس و در آن تجمع مشخص نیست ما براساس این توهمات او را از حقوق اجتماعی محروم نمی‌کنیم.

روحانی در ادامه با تاکید بر حکم دادگاه برای محرومیت افراد از حقوق اجتماعی ادامه داد: هرکه بگوید که این آقا کجاست و کجا می‌خواسته باشد معیار نیست و معیار ما فقط قانون است و آنچه رهبری فرمودند که حتما وزرا به فرمایشات ایشان عمل می‌کنند و ما در دولت نیز فرمایشات ایشان را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد.

گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد

روحانی با اشاره به سرعت کم اینترنت در کشور گفت که گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد.

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه«یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری و حضرتعالی استمرار پرشتاب روند پیشرفت علمی کشور است. در این میان سهولت دسترسی محققان، دانش‌پژوهان و دانشجویان به اینترنت پرسرعت می‌تواند به این روند کمک کند. از سوی دیگر مباحثی در مخالفت با استفاده از اینترنت پرسرعت و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر استیضاح وزیر ارتباطات به همین دلیل به گوش می‌رسد. به نظر شما دلیل این مخالفت‌ها چیست؟ و موضع شما در برابر این مخالفت‌ها چه خواهد بود؟»، گفت: مساله پیشرفت علمی بسیار اهمیت دارد و از اهداف مهم کشور است. مقام معظم رهبری هم همواره روی این مساله تاکید دارند و دولت هم تلاش‌هایی در این زمینه دارد تا پیشرفت علمی بیش از گذشته باشد.

وی افزود: بر اساس آمار شرکت‌های دانش بنیان که فعال هستند، پارکهای علم و فناوری و حتی بر مبنای مقالات و مراجعه به مقالات پیشرفت ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بوده است. ما در هفت هشت ماه گذشته در ردیف 17 بودیم که به 15 ارتقا یافته‌ایم و پیشرفت خوبی داشتیم.

روحانی وجود اینترنت پرسرعت را از راه‌های پیشرفت علمی کشور دانست و یادآور شد: اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه افزودن پهنای باند اینترنت مبنای دولت بوده است، ادامه داد: این تصمیم دولت است. این تصمیمات در شورای عالی مجازی اتخاذ می‌شود و در آنجا بحث لازم انجام می‌شود. یکی از تصمیمات دولت، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که قدم‌های اولیه برداشته شده، بودجه لازم پیش‌بینی شده و ان‌شاءالله دولت این کار را خواهد کرد و در شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت بسیار بیش از حالا خواهد بود و تصمیم دولت بر ادامه این روند است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در مورد تحریم‌های روز گذشته ایالات متحده علیه ایران و نتیجه مذاکرات هسته‌ای، یادآور شد: من فکر می‌کنم در جمع 1+5، کشوری که در مورد آن تردید وجود دارد که آیا حسن نیت کافی برای حل و فصل نهایی دارد یا نه، آمریکاست وگرنه بقیه کشورها معمولا در این زمینه رفتارهایی از خود نشان ندادند که ببینیم مذاکرات به نتیجه نرسد.

روحانی اضافه کرد: آنچه در مجموع مذاکرات حس می‌کنیم این است که هفت کشور به دنبال حل و فصل مساله هستند. دلیلش هم این است که راه قبلی غلط و اشتباه بوده، راه تحریم جواب نداده و به ضرر همه بوده است. راه قبلی باخت باخت بوده و همه ما به دنبال برد برد هستیم اما به هر حال مذاکرات سخت است و آسان نیست و حداقل سه تا چهار مساله پیچیده وجود دارد که ساعت‌ها در مورد آن مذاکره شده و باز هم می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه پایان هفته مذاکراتی انجام خواهد شد، گفت: ما مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در زمان باقیمانده به تفاهم برسیم.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های دیروز که به تعبیر آنها تحریم جدید نیست و تحریم گذشته است و به نظر ما کار درستی نبود به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند البته یکی از پایه‌های مذاکره، اعتماد و صداقت است که این کارها به اعتماد و صداقت ضربه می‌زند ولی ما مذاکره با 1+5 را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در مدت باقیمانده به تفاهم برسیم البته ممکن است به تفاهم کامل برسیم یا نه.

روحانی با بیان اینکه بازگشت شرایط به یک سال گذشته امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر 1+5 با ایران به تفاهم نرسد معنایش این نیست که سازمان تحریم باقی می‌ماند بلکه سازمان تحریم در هم شکسته و باقی نمی‌ماند. ممکن است مشکلاتی برای آنها یا دیگران درست شود اما مسیر، مسیری است که برای شکستن تحریم‌ها آن را ادامه می‌دهیم و جدی هستیم و حسن نیت داریم تا ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.

هیچ برنامه‌ای برای همکاری با آمریکایی‌ها در موضوع ترور نداریم

در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور با خبرنگاران، خبرنگار تهران تایمز نظر رئیس جمهور را درباره‌ی گسترش روابط بین ایران و ریاض پرسید که رئیس جمهور در این باره اظهار کرد:‌ از طرف ایران رابطه خوبی با همه‌ی همسایگان از جمله عربستان در دستور کار است. اختلاف نظر بین ما و عربستان نسبت به روابط دوجانبه‌ی ما نیست، ما اختلاف نظرهایی درباره‌ی منطقه، از شمال آفریقا گرفته تا خاورمیانه، داریم.

وی افزود: با این حال ما فکر می‌کنیم راه برطرف کردن اختلاف نظرها حرف زدن و مذاکره است. نه این که بخواهیم از هم فاصله بگیریم. ما همیشه آماده مذاکره بوده‌ایم و هم اکنون نیز آماده مذاکره با عربستان هستیم.

روحانی با بیان این که در حال حاضر شرایط منطقه عوض شده است،اسراییل در غزه شکست خورده و تروریست‌ها نیز در عراق و سوریه شکست خوردند. افغانستان و پاکستان نیز اوضاع ایده‌آلی ندارند، گفت: ما آمادگی داریم با عربستان حرف بزنیم و مذاکره کنیم . البته اختلاف دیدگاه وجود دارد و ممکن است که حل نشود. ما با کشورهای دیگر نیز روابط نزدیک داریم و این به معنی این نیست که نظرات ما کاملا یکی باشد. ما می‌توانیم با عربستان رابطه‌ی خوبی داشته باشیم و در عین حال در برخی موارد دارای نظرات یکی هم نباشیم.

در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های انگلیسی که درباره‌ی تاثیرات ایران در منطقه سخن گفت و پرسید اگر آمریکایی‌ها بخواهند برای مبارزه با گروه داعش وارد عمل شوند آیا ایران حاضر به همکاری است؟ اظهار کرد: ما اساسا از هر کشوری که بخواهد با تروریسم مبارزه کند استقبال می‌کنیم، چه عراق و چه سوریه و چه لبنان باشد و ما آماده‌ی کمک هم هستیم. منتها ندیدیم آمریکایی‌ها اراده جدی درمبارزه با تروریسم داشته باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌با مطالعه‌ای بر گروههای تروریستی این سوال پیش می‌آید که اینها از کجا به وجود آمده‌اند. القاعده و طالبان و گروههای تروریستی که به اسم‌های دیگر فعالیت دارند و انشعاب القاعده هستند از کجا به وجود آمده‌آند. اینها 3 سال در سوریه به کشتار مردم ادامه دادند و کسی حرفی نزد. حال تازه که آمریکایی‌ها می‌خواهند مبارزه کنند اعلام می‌کنند که ما از کنسول‌گری‌ها و سفارتخانه‌های خود دفاع می‌کنیم.

روحانی گفت: این که مبارزه با تروریسم نیست و معنای بدی دارد، آمریکایی‌ها باید از این لحن و بیان شرمنده باشند. و همه دنیا باید در برابر ترور و تروریسم ایستادگی کند و از همه‌ی توان خود استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد:‌ اگر یک کشوری در دنیا با تروریسم مبارزه می‌کند این خوب است، و مبارزه با ترور از سوی هر کشوری مورد استقبال ماست. اما هیچ برنامه‌ای برای همکاری و هماهنگی با آمریکایی‌ها در این زمینه نداریم.

برای مشکل مطبوعات لایحه می‌دهیم

رئیس جمهور گفت: قول‌هایی که به مردم ، انجمن‌ها و اصناف دادیم را از یاد نخواهیم برد.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ی شرق که پیغامی را درباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به رئیس جمهور رساند و از نگرانی روزنامه نگاران صحبت کرد، یاد آور شد: جواب این پیغام این است که نگران نباشید. دولت به فکر تهیه لایحه‌ در این باره است و اگر ببینیم راه فعلی به نتیجه نمی‌رسد لایحه‌ای را تقدیم مجلس خواهیم کرد. البته دولت در بعضی زمینه‌ها باید با بقیه قوا همکاری کند و باید با یکدیگر هماهنگ شود که ممکن است، این تفاهم نیاز به زمان داشته باشد ما قول‌هایی که به مردم ، انجمن‌ها و اصناف داده‌ایم را از یاد نخواهیم برد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نیویورک سفر خواهد کرد و برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ اظهار کرد: سفرم به نیویورک هنوز مشخص نیست ، چون علاوه بر اجلاس سازمان ملل، برای اجلاس محیط زیست هم دعوت شده‌ام. اگر در این زمینه تصمیم گیری صورت بگیرد اعلام می‌کنیم و اگر بر فرض نروم حتما وزیر خارجه به نیویورک خواهد رفت. قرار است در نیویورک وزرای 1+5 با هم ملاقات کنند و قبل از آن هم مذاکرات کارشناسی صورت خواهد گرفت.امیدوارم از فرصت فضای سازمان چه در بحث مسائل هسته و چه در روابط با کشورهای دنیا استفاده کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که درباره‌ی فشارها به دولت مثل استیضاح وزیر علوم ، دستگیری یگانه صالحی روزنامه نگار و یا مطرح شدن بحث ماهواره‌ها، و این که بعضی‌ها علنا جلوی دولت ایستاده‌اند اظهار کرد: در کشور نظرات واحد وجود ندارد ونظرات مختلفی است نهادهای مختلف مسئولیت‌هایی دارند و در چارچوب اختیارات خوداقداماتی انجام می‌دهند. در ایران مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وزیری وظیفه‌اش را درست انجام نداده از او سوال کند ودر نهایت رای بدهد. ما از استیضاح نگرانی نداشته‌ایم ونداریم. چون استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد.

وی ادامه داد: من همان سفارش‌هایی را که به آقای فرجی دانا کرده بودم یعنی ایجاد فضای آرامش در دانشگاه، رفتن از کمیت به سمت کیفیت و شایسته سالاری در عزل و نصب‌ها به جای تفکر جناحی. همانها را به وزیر بعدی هم خواهم گفت. من قولی به مردم دادم و از آنچه از قانون اساسی درک می‌کنم این است که مبنای اجرا قانون است و ما هم به راهمان همینگونه ادامه خواهیم داد.این که استیضاح برای مقابله با دولت بوده باشد را هنوز حس نکرده‌ام. در ظاهر هم مجلس سوالاتی داشت استیضاح کرد و چون قانع نشد بر اساس رای اکثریت به وی رای عدم اعتماد داد. ما هم تسلیم قانون هستیم.

روحانی با بیان اینکه ممکن است نظرات در کشور واحد نباشد، اضافه کرد: ممکن است کسانی به جد حامی دولت باشند بعضی ها هم حمایت کنند و هم نقد و بعضی‌ها هم مخالف باشند و این اشکالی ندارد و در کشور ما پذیرفته است. آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب و یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن است. اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد بر تن کند و در عمل تخریب انجام دهد آن لباس را از تن او در می‌آوریم و به مردم می‌گوییم که واقعی نیست.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: نقد مورد استقبال ماست ولو اگر تند باشد؛ اما تخریب قابل قبول نیست. من در این یک سال نسبت به نقد بسیار باحوصله بودم اما نشان دادم نسبت به تخریب قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن. اقلیت حق نقد دارد اما حق تخریب ندارد و هم اکثریت وهم دولت در مقابلش خواهد ایستاد. احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستندو نظرسنجی‌ها هم همین را نشان می‌دهد.

وی افزود: ما در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی و سیاست خارجی دراین یک سال خودمان را موفق می‌دانیم. البته هر دستگاهی مشکلات خاص خودش را دارد.

در سفر رییس‌جمهور چین به تهران توافقات مثبتی را شاهد خواهیم بود

رییس‌جمهور اظهار کرد: اولویت دولت از بین بردن رکود حاکم بر اقتصاد کشور است و من فکر می‌کنم این اتفاق در حال رخ دادن است و در حال خروج از رکود هستیم و امیدواریم به زودی رشد اقتصادی ما مثبت شود.

حسن روحانی طی نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد برنامه دولت برای حل مشکل بیکاری، گفت: بیکاری در کنار رکود یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور است و می‌توان گفت معضل بیکاری نوعی مشکل اقتصادی و اجتماعی است که نتیجه آن مشکلات فرهنگی را نیز ایجاد می‌کند و برای حل این مشکل نیز باید به فکر خروج از رکود باشیم. فکر می‌کنم امسال در این هدف موفق شویم.

وی افزود: اگر از رکود عبور کنیم اشتغال هم به تدریج وضع بهتری می‌یابد و امروز نیز بحمدالله در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر نفت و انرژی و معدن اتفاقات خوبی افتاده است و من به مردم قول می‌دهم در ادامه کار مسیر اشتغال باز شود. البته باید اذعان کرد که راه سختی در پیش است و اشتغال تحصیل‌کرده‌ها یکی از اصلی‌ترین مخاطرات مسیر اشتغال در کشور است.

رییس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار فونیکس تی‌وی چین که در ارتباط با برنامه ایران در صورت عدم توافق با 1+5 و آینده روابط اقتصادی با چین بود، گفت: روابط ایران و چین در حال توسعه است و در دو دور مذاکراتی که با رییس‌جمهور چین تاکنون داشتیم برنامه‌ریزی‌هایی در بخش‌های مختلف برای توسعه روابط انجام شده است که بخشی از آنها تحقق یافته و بخشی نیز در حال تحقق است.

وی ادامه داد: این روابط در چند بخش تدوین و برنامه‌ریزی شده و در سفر آینده رییس‌جمهور چین به تهران نیز امیدواریم توافقات مثبتی انجام گیرد و باید گفت که چین در شرایط تحریم یکی از کشورهایی بود که رابطه خوبی با ایران داشت و در آینده نیز این روابط توسعه خواهد یافت اما در صورتی که توافقات ایران با 1+5 به طور کامل انجام گیرد و تحریم‌ها از بین برود شرایط به کلی تغییر خواهد کرد.

تصمیمات و تذکرات رهبری در حرکت پرشتاب‌تر رشد کشور موثر است

خبرنگار روزنامه رسالت در ادامه از روحانی درباره جایگاه اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های دولت پرسید که رییس‌جمهور در این باره با بیان اینکه لایحه خروج از رکود یک بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: پایه اصلی اقتصاد مقاومتی رشد و تولید است و اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که طی آن به جایگاهی رسیده شود که دیگران نتوانند آن را بلرزانند و یا آن را در شرایط حصر و انزوا قرار دهند.

روحانی با بیان اینکه وجود رشد و داشتن رابطه درست با بیرون نیز در این راستا مدنظر است، افزود: یکی از راه‌حل‌هایی که هم‌اکنون در زمینه مساله خروج از رکود دنبال می‌کنیم توسعه صادرات غیرنفتی است.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال همان خبرنگار درباره جایگاه مدیریت جهادی در این دولت، اظهار کرد: باید بر این موضوع تامل کنیم که اصلا مدیریت جهادی به چه معناست. مدیریت جهادی به این معناست که یک جمعی مدیریت عالمانه خالصانه و پرتلاش را انجام دهند البته از این موضوع بگذریم که برخی وزرای ما سابقه جهاد دارند و از اول در جهاد سازندگی بودند و یا اینکه در نهادهای انقلابی سابقه دارند.

وی افزود: اصلا مگر می‌شود در شرایط تحریم و در شرایطی که کشور ما قرار داشت کسی بیاید مدیریت را بپذیرد و بخواهد غیرجهادی عمل کند. آنهایی که آمدند برای فداکاری و مخلصانه آمدند، برخی وزرا نیز با اصرار آمدند.

روحانی با تاکید بر اینکه همیشه باید مدیریت ما مدیریت جهادی باشد، خاطرنشان کرد: یک وقت کسی سر کار می آید برای اینکه ساعت کارش پر شود یا اینکه حقوقش حلال باشد ولی وقتی کسی سر کار می‌آید تا معضل و مشکلات جامعه را حل کند و برایش استراحت و حقوق مطرح نیست چنین شخصی شب و روز برای حل معضلات مردم تلاش می‌کند.

رییس‌جمهور مدیریت جهادی را مدیریت علمی، توام با اخلاص و تلاش پیگیر خواند و گفت: معنای جهاد تلاش پیگیر است و ان‌شاءالله همه مدیریت ما جهادی بوده و خواهد بود. وقتی رهبری تصمیم می‌گیرند تذکرات ایشان موثر است برای اینکه حرکت پرشتاب‌تری در مسیر رشد داشته باشیم.

رییس جمهوری نیستم که فردا روزی بگویم تیم مذاکره کننده خراب کرده است

رییس جمهور کشورمان گفت که مذاکرات هسته‌ای به سطح سران تغییر نمی کند و رییس جمهور تنها مسئولیت همه مذاکرات را برعهده دارد.

در ادامه نشست خبری رییس جمهور با خبرنگاران خبرنگار روزنامه خراسان سوالی مبنی بر اینکه از گذشته یکی از عنوان‌هایی که به شما می‌دادند شیخ دیپلمات بوده و این در سوابق شما نیز مشخص است، اخیرا فرمودید که اگر لازم باشد شخصا مذاکرات هسته‌ای را هدایت می‌کنم که این باعث شده برخی فکر کنند که قرار است مذاکرات هسته‌ای در سطح بالاتری از وزارت خارجه انجام شود که در خصوص این احتمال توضیح دهید و اینکه برخی تحلیل کرده‌اند که شاید این صحبت انتقادی ریز از تیم مذاکره‌کننده است، که رییس جمهور در پاسخ گفت: جواب هر دو منفی است.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ما تیم بسیار قوی و خوبی است که افراد حاضر در این تیم کاملا به موضوعات مسلط هستند و با طرف خارجی خوب مذاکره می‌کنند که 1+5 و خارجی‌ها می‌بینند که تیم ایران در مذاکرات بسیار قوی است و ما از تیم مذاکره‌کننده و شخص وزیر خارجه متشکر هستیم که امروز نیز از وزارت خارجه نیز تقدیر شد.

روحانی درخصوص اینکه آیا مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران تغییر می‌کند، اظهار کرد: این موضوع نیز جزو برنامه ما نیست و ما چنین برنامه‌ای را دنبال نمی‌کنیم و فکر هم نمی‌کنم چنین نیازی وجود داشته باشد. اگر تعبیر من چنین ایهامی داشته باید بگویم منظور این بود که دولت و رییس جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم من گفتم همه مسئولیت مذاکرات را برعهده می‌گیرم.

رییس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: این مسئول‌پذیری یک قوت قلبی برای تیم مذاکره کننده است که احساس می‌کنند من رییس جمهوری نیستم که فردا روزی بگویم تیم مذاکره کننده خراب کرده است.

روحانی یادآور شد: تیم مذاکره‌ کننده کاملا هماهنگ است و قبل از هر سفری تمام موارد را با یکدیگر در میان می‌گذاریم و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب تصمیمات نظام و تصمیمات رییس جمهور حرکت می‌کند و مقصود من از چنین صحبت‌هایی حمایت بیشتر از تیم مذاکره‌کننده بود.

وی همچنین با اشاره به حمایت تیم مذاکره کننده توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده هم حمایت رهبری را دارد و هم حمایت مردم. فکر می‌کنم کسی در ایران نیست که از مذاکره حمایت نکند و دولت در صحنه است و من گفتم که تیم مذاکره‌کننده فکر نکند باید به تنهایی کار را بر دوش بکشد.

خبرنگار تی‌آرتی ترکیه پرسشی در خصوص آغاز دوره جدیدی در ترکیه با رییس جمهوری اردوغان و نخست‌وزیری اوغلو و رابطه ایران و ترکیه با توجه به مسائل منطقه مطرح کرد که روحانی در پاسخ گفت: من بسیار خوشحالم که آقای اردوغان موفق شدند با رای بسیار خوبی رییس جمهور شوند.

وی با بیان اینکه در این دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت تصریح کرد: آقای اردوغان پیش از این نخست وزیر بودند که مسئولیت اجرایی بر دوششان بود و این بار نیز برای اولین بار با رای مستقیم مردم رییس جمهور شدند که این برای یک کشور بسیار مهم است که ملت به یک فرد مستقیما رای بدهند البته در مجلس نیز همین اتفاق می‌افتد اما مربوط به حوزه‌های انتخابیه است اما رییس جمهوری کسی است که همه به او رای می‌دهند و این جایگاه خاصی را ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: در همین راستا تغییراتی در قانون ترکیه ایجاد خواهد شد و باید بگویم که روابط ایران و ترکیه از قبل خوب بوده و این رابطه ادامه پیدا خواهد کرد.

روحانی افزود: اکثر توافقات میان ایران و ترکیه اجرایی شده و فقط یکی از آن‌ها باقی مانده که آن هم به زودی اجرایی خواهد شد.

رییس جمهور کشورمان همچنین درخصوص مسایل منطقه‌ای گفت: اختلاف دیدگاهی ما فقط در موضوع سوریه است، در موضوع فلسطین و لبنان نظرات نزدیکی داریم اما در مورد سوریه کمی متفاوت است که البته این اشکالی ندارد که ما دوست باشیم و درباره یک موضوع اختلاف نظر داشته باشیم.

از هر دو جناح در دولت حضور دارند

رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایرنا در مورد مذاکرات هسته‌ای و بداخلاقی برخی کشورها در جریان مذاکرات، اظهار کرد: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم. در زمانی که توافق موقتی به اسم اقدام مشترک یا تفاهم ژنو منعقد شد همین بداخلاقی ها وجود داشت و بداخلاقی ها از بین نرفت اما تلاش شد و به نقطه تفاهمی ولو برای شش ماه به صورت موقت رسیدیم و باز هم برای ادامه این توافق تفاهم کردیم پس ما دو بار علیرغم بداخلاقی‌ها به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: البته این بار کمی سخت‌تر است زیرا به دنبال تفاهم نهایی هستیم. اگر طرف ما کشوری بود که اعتماد و حسن نیت او مورد اطمینان بود شاید وضعیت متفاوت بود نسبت به کشورهایی مثل آمریکا که در این مساله سردمدار هستند لذا پیشرفت کار قدری مشکل است اما ما هیچ وقت ناامید نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه مذاکره را با قدرت ادامه می دهیم، گفت: البته این کار سخت است اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی رسیم. من هم به ادامه و نتیجه کار بدبین نیستم گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.

وی با تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در نشست خبری اظهار کرد: معمولا در مصاحبه های مطبوعاتی زمان کم می آید شاید چاره این است که در فرصت های نزدیک‌تری خدمت عزیزان برسیم البته در طول یک سال گذشته چهار بار نشست خبری داشته ایم و چهار نوبت هم با صداوسیما برنامه زنده داشتیم، ضمن اینکه در پایان سفرهای استانی نیز یک نشست خبری در سطح استان برگزار می شود که مجموعا چهارده تا پانزده نوبت نشست خبری در یک سال گذشته وجود داشته است. البته هر چه فاصله زمانی جلسات کوتاه‌تر باشد مفیدتر است و می توانیم استفاده بیشتری داشته باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم ارتباط و تعامل دو سویه دولت با رسانه ها، ادامه داد: ما نیازمند کمک اصحاب رسانه هستیم تا اخبار دولت و فعالیت هایش را به مردم منتقل کنند و مطالبه، نقد و سخن مردم را نیز به دولت منتقل کنند و بهترین واسطه باشند چرا که هدف همه ما جز پیشرفت کشور نیست و تعالی مادی و معنوی ملت را می خواهیم.

روحانی اضافه کرد: باید تحمل ها را بالا ببریم و نقدها را گوش شنوا بشنویم. دولت خودش را نیازمند نقد می داند؛ نقدی که دلسوزانه باشد و به نوعی نصیحت است و در آن خیرخواهی وجود دارد.

وی با اشاره به تمایلات جناحی برخی رسانه ها در کشور، اضافه کرد: به نظر من این دولت اولین دولتی است که بعد از انقلاب در آن هر دو جناح حضورپررنگی دارند البته مقطعی شبیه این هم وجود داشت و شایعه بود که در داخل دولت انجمن اسلامی است ولی الان شکل کار اینطور نیست و از هر دو جناح افراد فعالی در دولت هستند و در طول یک سال گذشته همه برای خدمت به جامعه تلاش کردند و مشکلی هم وجود نداشت.

رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به نزدیک تر شدن روابط دولت با رسانه ملی تصریح کرد: ما امیدواریم رسانه ملی کمک بیشتری به دولت کند زیرا شرایط ما شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبودیم، منطقه مشکل نداشت و رکود و تورم نداشتیم شاید کمک کمتری هم به دولت می شد مشکلی نبود اما اکنون ما نیازمند کمک همه رسانه ها و رسانه ملی هستیم و ان شاءالله این کمک ادامه می یابد و شاهد همکاری های تنگاتنگی هستیم تا به اهداف ملی خود دست پیدا کنیم و شاهد ثبات، آرامش و امنیت در کل منطقه باشیم.

کد خبر 270452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha