بازار معاملات صندوق‌های زمین و ساختمان در فرابورس ایران با شعار «سقفی به اندازه سرمایه شما» و با حضور وزیران اقتصاد، راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گشایش یافت.

بورس

به گزارش همشهري، بازار سرمايه  پذيراي 2 وزير مهم اقتصادي دولت بود، علي طيب نيا و عباس آخوندي وزراي امور اقتصادي و دارايي و راه و شهر‌سازي‌ براي رونمايي از طرحي آمده بودند كه به زعم كارشناسان توسعه اين طرح مي‌تواند منجر به يك انقلاب در عرصه راه و شهرسازي شود. در اين مراسم تابلوي معاملات صندوق‌هاي زمين و سا ختمان دربازار سرمايه ايجاد شد تا از طريق آن معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان انجام شود. مردم مي‌توانند واحد‌هاي اين صندوق‌ها را ازطريق اين تابلو در فرابورس خريداري كنند.

  • مذاكره براي تشكيل صندوق‌هاي معدن و انرژي

علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي روز شنبه در مراسم افتتاح تابلوي معاملاتي صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت: مسكن نقش لكوموتيو اقتصاد را دارد. رونق در اين بخش مي‌تواند موجب افزايش تقاضا در ساير صنايع مانند سيمان، تيرآهن، كاشي و سراميك شود. طيب نيا تأكيدكرد: دولت تصميم دارد، نقش بازار سرمايه را در تأمين مالي افزايش داده و با طراحي ابزارهاي جديد به سياست‌هاي اقتصادي خود دست يابد. وزير اقتصاد اعلام كرد: در حال مذاكره با وزارتخانه‌هاي نفت و صنعت، معدن و تجارت براي راه‌اندازي صندوق‌هاي پروژه در بخش‌هاي معدن و انرژي هستيم.

طيب نيا افزود : دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري مي‌توانند از سود واقعي اين صندوق‌ها كه بسيار كم ريسك است، استفاده كنند. اوگفت: اين صندوق‌ها، كاملا مبتني بر قوانين شريعت بوده و احتمال هرگونه ربا را از بين مي‌برد لذا دارندگان واحدهاي آن با خيال آسوده از مسائل شرعي، مي‌توانند به خريد و فروش آن بپردازند. او تأكيد كرد : اين صندوق‌ها براي پروژه‌هايي طراحي شده است كه كاملا توجيه اقتصادي دارد و مردم به سهولت مي‌توانند واحدهاي آن را حين پروژه به فروش برسانند.

  • تحريك بخش عرضه مسكن

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي هم در مراسم گشايش بازار معاملات صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت: صندوق‌هاي زمين و ساختمان امكان ورود شركت‌هاي سرمايه‌گذاري درحوزه مسكن را فراهم مي‌كند. در عين حال، با ايجاد شرايطي كه واحدهاي بزرگي مانند مسكن را به واحدهاي كوچكي مانند يونيت (واحدهاي سرمايه‌گذاري) يا سهم تبديل مي‌كند، امكان حضور اقشار مختلف، در اين سرمايه‌گذاري فراهم شده است.

  • انبوه‌سازان به جاي بانك‌ها وارد بازار سرمايه شوند

علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اين مراسم گفت : شوراي بورس و سازمان بورس موافقت خود را با توسعه سهم مسكن در بازار سرمايه اعلام مي‌كنند. ايجاد شركت‌هاي تأمين سرمايه تخصصي در حوزه مسكن در دست بررسي است. يك شركت نيز درخواست خود را در اين خصوص به سازمان بورس ارائه كرده و در حال بررسي مدارك اين شركت هستيم. رئيس سازمان بورس با اشاره به شفافيت صندوق‌هاي زمين و ساختمان افزود :

روش‌هاي اطلاع‌رساني در اين صندوق‌ها، به‌صورتي است كه شفافيت در مراحل اجرايي و طراحي ديده خواهد شد تا سرمايه‌گذاران بدون هيچ‌گونه دغدغه‌اي وارد اين صندوق‌ها شوند. او درباره نحوه مشاركت سرمايه‌گذاران در اين صندوق‌ها توضيح داد : مشاركت مردم در اين صندوق‌ها كاملا واقعي خواهد بود چون اين صندوق‌ها سود علي‌الحساب نداشته و مشخصات پروژه در اطلاعات شركت مشخص است.

کد خبر 270454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha