شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

۲ روز پس از اقدام شورشیان مسلح سوریه در ربودن ده‌ها نیروی صلحبان سازمان ملل در منطقه جولان در مرز سوریه با سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شمار دیگری از این صلحبانان به محاصره شورشیان درآمدند.

صلحبانان

همزمان، آمريكا خواستار تشكيل ائتلافي جهاني براي مقابله با گروه تروريستي داعش شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، وزير دفاع فيليپين كه نظاميان كشورش بخشي از نيروهاي ناظر سازمان ملل در منطقه جولان اشغالي را شكل مي‌دهند، ‌اعلام كرد كه نظاميان فيليپيني با گروه‌هاي شورشي مسلح سوريه در بلندي‌هاي جولان درگير شده‌اند.اين نخستين درگيري مسلحانه و تبادل آتش ميان نيروهاي پاسدار صلح موسوم به آندوف و گروه‌هاي شورشي مسلح سوريه از زمان آغاز بحران در اين كشور در سال 2011به شمار مي‌رود.

ولتر گازمن وزير دفاع فيليپين همچنين افزود كه 72نظامي كشورش در 2موضع محاصره شدند و درحالي‌كه گروهي از اين نظاميان توانسته‌اند خود را نجات دهند، گروه دوم همچنان مورد حمله گروه‌هاي شورشي مسلح قرار مي‌گيرند. شورشيان مسلح كه به گروه تروريستي جبهه نصرت تعلق دارند، چهارشنبه گذشته نيروهاي صلحبان سازمان ملل را محاصره كردند اما صلحبانان، خود را تسليم نكردند. يك روز بعد، شورشيان سوريه 44نظامي از فيجي وابسته به سازمان ملل را در گذرگاه مرزي قنيطره در بلندي‌هاي جولان اشغالي، به گروگان گرفتند. ايالات متحده روز پنجشنبه جبهه النصره را مسئول ربودن اين صلحبانان اعلام كرد. يك روز بعد هم جبهه النصره و شماري ديگر از گروه‌هاي مسلح مخالف سوريه، مسئوليت اين اقدام را برعهده گرفتند.

يك گروه مخالف دولت سوريه هم ديروز اعلام كرد كه شماري از نيروهاي سازمان ملل توانسته‌اند از منطقه محاصره شده بريقه خارج شده و خود را نجات دهند. اين درحالي است كه درگيري ميان افراد مسلح و نيروهاي سازمان ملل همچنان ادامه دارد. اين نخستين بار نيست كه نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل مورد حمله گروه‌هاي مسلح قرار مي‌گيرند. پيش از اين و در سال گذشته ميلادي هم 2بار اين افراد مورد حمله قرار گرفتند و در پي آن، اتريش بيش از 380نظامي خود را پس از 40سال از اين منطقه خارج كرد. شمار نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل در منطقه جولان، به 1223نفر از 6كشور هند، فيجي، فيليپين، ايرلند، هلند و نپال بالغ مي‌شود و مأموريت آنها در 31دسامبر 2014پايان مي‌يابد. يك‌بار ديگر هم در پي حمله هوايي ارتش رژيم صهيونيستي به مواضع ارتش سوريه در قنيطره، ارتش سوريه هم به اين حمله پاسخ داد و تنش ميان دوطرف بالا گرفت.

بلندي‌هاي جولان در جنوب سوريه قرار گرفته و گرو ه‌هاي مسلح در جريان درگيري با ارتش سوريه، معمولا از طريق اين بلندي‌ها به اراضي اشغالي پناه مي‌برند. رژيم صهيونيستي جولان را در سال 1967اشغال كرد و در سال 1981در اقدامي كه هيچگاه جامعه جهاني آن را به رسميت نشناخت اين اراضي را به ديگر اراضي تحت اشغال خود ضميمه كرد. اين درحالي است كه در سال 1974توافقنامه آتش بس امضا شده بود و نيروهايي از سازمان ملل در اين منطقه مستقر شده بودند.در همين حال، سازمان ملل اعلام كرد كه پيامي دريافت كرده كه براساس آن، طرف مسئول ربودن‌ 44صلحبان اين سازمان، اعلام كرده كه آنها را براي حفظ جانشان گروگان گرفته است. دفتر رسانه‌اي سازمان ملل روز شنبه تصريح كرد كه گروگانگيران قصد خود از اين اقدام را دور داشتن آنان از ميدان درگيري‌ها و انتقال‌شان به مكاني امن اعلام كرده‌اند.

  • هزاران تروريست در عرسال و قلمون

منابع اطلاعاتي لبنان اعلام كردند هزاران تروريست اكنون در مناطق مرزي لبنان با سوريه (عرسال و قلمون)مستقر شده‌اند. ارتش لبنان در روزهاي اخير براي مقابله با تروريست‌هايي كه از خاك سوريه قصد نفوذ به لبنان را دارندبه حالت ‌آماده باش در‌آمده است. در روزهاي اخير محموله‌هايي از سلاح از سوي آمريكا براي ارتش لبنان ارسال شده‌است.

  • آمريكا به دنبال ائتلاف جهاني عليه داعش

درحالي‌كه انتقادها به سخنان اخير باراك اوباما درباره نداشتن استراتژي مقابل داعش، همچنان ادامه دارد، جان كري ديروز با انتشار يادداشتي در روزنامه نيويورك‌تايمز، سعي كرد از شدت اين انتقادها بكاهد. اوباما رو جمعه در نشست خبري در كاخ سفيد گفته‌بود، واشنگتن هنوز استراتژي در مقابل داعش ندارد.جان كري در يادداشت خود در روزنامه نيويورك تايمز تأكيد كرد كه مقابله با داعش نياز به ائتلافي جهاني دارد و اين ائتلاف در كمك‌هاي انسان دوستانه و كمك‌هاي مالي، امنيتي، نظامي و اقتصادي نمود مي‌يابد. وي اذعان كرد كه حملات هوايي به تنهايي كافي نيست و جامعه جهاني بايد واكنشي فراگيرتر درقبال داعش از خود نشان دهد. پيش از اين، مارتين دمپسي فرمانده ستاد كل ارتش آمريكا هم اعلام كرده بود كه حملات هوايي براي مهار اين گروه تروريستي كافي نيست.

وي افزود: داعش در آينده‌اي نزديك به خطري براي تمام جهان تبديل خواهد شد و در اين بين براي اسرائيل تهديدي حقيقي و جدي خواهد شد. جان كري كه بنا به اظهارات باراك اوباما قرار است در روزهاي آينده براي ايجاد ائتلاف‌ها و هم پيماني‌هاي جديد عليه داعش عازم خاورميانه شود، در يادداشت خود تأكيد كرد كه داعش تشكيلات و گروه خطرناكي است كه امكانات فراواني در اختيار دارد و توانسته بيش از هر گروه تروريستي ديگري نيروهاي خود را در مناطق مختلف توزيع كند. وي افزود: داعش مي‌كوشد علاوه بر سوريه و عراق در تمام كشورهاي خاورميانه مستقر شود و در اين بين، تركيه، اردن و لبنان هدف بعدي آن هستند. وي با تأكيد بر اهميت همراهي كشورهاي مختلف منطقه براي ايجاد ائتلافي به‌منظور جلوگيري از پيشروي‌هاي داعش، از تمامي كشورها خواست تا از اين ائتلاف حمايت كنند.

کد خبر 270460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha