یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی سرانجام با گذشت نزدیک به ۷‌ماه از ارسال پرونده ثبت جهانی شوش به یونسکو، عرصه و حریم پیشنهادی شوش در پرونده میراث جهانی را اعلام کرد.


محمدحسن طالبيان به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است كه عرصه و هسته مركزي شوش كه تحت مالكيت دولت است 390هكتار و حريم منظري اين محوطه تاريخي بيش از 14هزار هكتار است كه از سوي باستان‌شناسان براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو پيشنهاد شده است. به گفته وي، شوش با مالكيت سازمان ميراث فرهنگي در هسته مركزي حدود 390هكتار است و حريم ويژه با ضابطه عرصه نيز بيش از 600هكتار و در مناطقي واقع شده كه مردم سال‌هاي زيادي است در آن نقاط زندگي مي‌كنند.

او با اشاره به تلاش‌ها براي صيانت از عرصه شوش گفت: حريم منظر شوش بيش از 14هزار هكتار است كه تمامي پهنه‌ها و تپه‌هاي اقماري شوش در آن داراي ضابطه عرصه‌‌اند. به گفته طالبيان، حريم منظري شوش محدوده وسيعي را شامل شده كه با نظر باستان‌شناسان و كارشناسان كميته حرايم همراه با پرونده به يونسكو ارسال شده است.

اظهارات جديد معاون ميراث فرهنگي كشور در مورد اعلام مساحت عرصه و حريم شوش پس از ماه‌ها خودداري از اعلام نظر دراين‌باره موجب واكنش محمدتقي عطايي سرپرست هيأت گمانه‌‌زني و تعيين عرصه شوش شده است.

محمدتقي عطايي در نامه‌اي به مهدي حجت رئيس كميته ملي ايكوموس ايران خواست تا آن كميته مسائل مربوط به مجموعه باستاني شوش را به‌طور ويژه پيگيري و مسئولانه نسبت به آن اعلام نظر كند.

محمدتقي عطايي در نامه خود با تأكيد بر اينكه پرونده شوش بر نظرات دانشمندان و متخصصان استوار نشده، نقايص پرونده ثبت جهاني شوش را اينگونه اعلام كرد: نخست، حذف و ناديده گرفتن بخش بزرگي از عرصه هسته مركزي بقاياي باستاني شوش كه برخلاف مدارك علمي، به‌نظر مي‌رسد به 400هكتار تقليل داده شد و دوم، اين پرونده به‌عنوان اثر «منفرد» نه يك «مجموعه» يا «منظر فرهنگي - طبيعي» مطرح و ارائه شده كه هم محوطه‌هاي اقماري وابسته به شهر باستاني شوش و هم بستر طبيعي شكل‌گيري اين شهر مثلا رودخانه «شائور» كه جزء جدايي‌ناپذير آن است را ناديده گرفته است.

کد خبر 270481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha