سازمان‌دهندگان جشنواره تلوراید آمریکا با انتخاب فیلم ضد‌ایرانی «گلاب» برای نمایش در بخش رقابتی چهل و یکمین دوره این جشنواره گام اول را برای معرفی بیشتر نخستین تجربه کارگردانی جان استوارت در فصل جوایز سینمایی برداشتند.

 گائل گارسیا برنال بازیگر سرشناس مکزیکی نقش روزنامه‌نگار متهم به جاسوسی را بازی می‌کند.

 اين فيلم كه براساس نوشته‌هاي مازيار بهاري ساخته شده، در گام بعدي بلافاصله راهي جشنواره تورنتو مي‌شود تا در بخش نمايش‌هاي ويژه سي‌ونهمين دوره اين رويداد بين‌المللي روي پرده برود.

به گزارش همشهري، خبرنگار و مستندساز ايراني - كانادايي كه براي پوشش اخبار انتخابات رياست‌جمهوري دهم به نمايندگي از هفته‌نامه نيوزويك به تهران آمده بود، به دليل ارتباط با سازمان‌هاي جاسوسي خارجي دستگير شد و مدتي حدود 100روز را در بازداشت بود. بهاري در نهايت مهر ۸۸ با قرار وثيقه آزاد و به‌طور غيرقانوني از ايران خارج شد. او نوشته‌هايي را درباره اين مدت نوشت كه در رمان «سپس آنها به سراغ من آمدند» آمده و دستمايه توليد فيلم گلاب شده است.

بازسازي خيابان‌هاي تهران در امان

استوارت كه سابقه اجراي 2دوره مراسم اهداي جوايز اسكار را در كارنامه دارد و از شناخته‌شده‌ترين كمدين‌ها و مجريان شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكاست، براي نخستين تجربه كارگرداني خود با همكاري جي‌جي آبرامز فيلمنامه گلاب را نوشته است. او براي فيلمبرداري، خيابان‌هاي شهر امان پايتخت اردن را انتخاب كرد و با حضور بازيگرزن فراري از ايران فيلم را مقابل دوربين برد.

سناريويي كه آمريكايي‌ها براي ديده شدن گسترده گلاب چيده‌اند، دقيقا يادآور مسيري است كه فيلم ضد‌ايراني «آرگو» 2سال پيش تا رسيدن به اسكار بهترين فيلم پيمود. فيلم بن افلك نخستين‌بار روز 31 آگوست در تلورايد به نمايش درآمد و يك هفته بعد در تورنتو اكران شد تا فصل جوايز سينمايي را با حضور در اين 2رويداد مهم منطقه آمريكاي شمالي آغاز كند. آرگو در نهايت 3اسكار برد به علاوه 84جايزه ديگر و نامزد دريافت 106جايزه هم بود.

بازيگر سرشناس مكزيكي

گلاب با نام اصلي Rosewater يك درام 103دقيقه‌اي است كه با بودجه 10ميليون دلاري توليد شده و گائل گارسيا برنال بازيگر سرشناس مكزيكي در آن نقش خبرنگار را ايفا كرده است. نام فيلم هم از يكي از بازجويان گرفته شده است؛ شخصيتي كه در داستان ادعا شده در تمام مدت بازجويي با چشمان بسته فقط بوي عطر گلاب او حس مي‌شده و هرگز ديده نشده است.

كيم بودنيا، ديميتري لئونيداس، اندرو گوور، جيسن جونز بازيگران نقش‌هاي اصلي گلاب هستند و گروهي از جوانان اردني در بازسازي صحنه‌هاي فتنه پس از انتخابات سال 88ايران حضوري فعال داشته‌اند. آنچه از تصاوير پشت‌صحنه فيلم در خيابان‌هاي امان برمي‌آيد اينكه جوانان عرب از ديدن چهره‌هاي سرشناس چون خود استوارت و برنال به وجد آمده و با مضمون فيلم كاري نداشته‌اند!

از آمريكا به كانادا

گلاب روز جمعه در جشنواره تلورايد 2014به نمايش درآمد و هشتم سپتامبر هم در بخش نمايش‌هاي ويژه جشنواره تورنتو روي پرده مي‌رود تا ذهن مخاطبان آماده تماشاي آن در اكران عمومي شود. قرار است فيلم روز 7نوامبر در سينماهاي آمريكاي شمالي به نمايش درآيد اما از آنجا كه با بودجه محدود ساخته شده است همين امر قطعا باعث مي‌شود گلاب اكران گسترده نداشته باشد و در آستانه فصل جوايز كمتر ديده شود؛ مگر اينكه شهرت استوارت وپروژه ايران هراسي به كمك فيلم بيايد.

حمايت آمريكايي‌ها از فيلم‌هاي ضد‌ايراني

آرگو كه با بودجه 45ميليون دلاري ساخته شده بود، نيمه اكتبر 2012 همزمان در بيش از 3200سينماي منطقه آمريكاي شمالي روي پرده رفت و در نخستين هفته كمي كمتر از 20ميليون دلار فروخت. مجموع فروش فيلم در آمريكا و كانادا 136ميليون دلار و در تمام دنيا بيش از 180ميليون دلار بود. با اين حال، به‌نظر نمي‌رسد گلاب بتواندحتي به اندازه آرگو در نمايش عمومي فروش كند. فيلم جز برنال ستاره سرشناس ديگري ندارد و ممكن است موضوع آن هم چندان به مذاق غربي‌ها خوش نيايد؛ گرچه روايت ضد‌ايراني گلاب به‌احتمال فراوان برگ برنده استوارت و گروه سازنده در فصل جوايز خواهد بود.

کد خبر 270483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha