شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

لادن بهبودی: در 23 اکتبر1847، انتشارات اسمیت ویلیامز نسخه‌ای از یک رمان را در اختیار ویلیام تاکری نویسنده مشهور قرار داد تا او نظرش را در مورد این رمان اعلام کند.

تاکری داستان را خواند و به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفت. نام نویسنده داستان که نام مستعاری بود، کوربل بود. تاکری حدس زد که نویسنده داستان باید یک زن باشد و حدس او درست بود.

این داستان، همان رمان معروف «جین ایر» بود که زنی ساکن یورکشایر در حومه لندن به نام شارلوت برونته که در سالهای بعد به نویسنده معروفی تبدیل شد، نوشته شده بود. و به این ترتیب جین ایر برای نخستین بار در سال 1847 به چاپ رسید و در سالهای بعد بارها تجدید چاپ شده و به زبان‌های دیگر ترجمه شد.

«جین ایر» اکنون پس از 150سال که از خلق آن می‌گذرد یکی از آثار ادبی آشنا در دنیای تصویر است که هم سینما و هم تلویزیون بارها آن را به تصویر کشیدند. تلویزیون در جدید‌ترین برداشت خود در سال  2006 سریال کوتاه 4 قسمتی براساس این داستان معروف ساخت که مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

این نسخه تلویزیونی محصول شبکه بی‌بی‌سی انگلستان- که هم‌اکنون جمعه‌ها ساعت 18:45 از شبکه چهار سیما در حال پخش است- به کارگردانی سوزانا وایت کارگردان برنده جایزه بافتا در سال 2005 به دلیل ساخت سریال «خانه متروک» ساخته شد.

 شخصیت اصلی داستان دختری یتیم و 10 ساله به نام جین ایر است که کودکی خوبی را پشت سر نگذاشته و به یک مدرسه شبانه‌روزی فرستاده می‌شود. پس از هشت سال او یک معلم زبان فرانسه شده و از سوی یک مالک به نام راچستر برای تعلیم دخترخوانده‌اش استخدام می‌شود. در منزل راچستر حوادثی اتفاق می‌افتد. جین ایر به راچستر علاقه‌مند می‌شود، اما این علاقه با فراز و نشیب‌های جذابی به سرانجام می‌رسد.

نوشتن متن فیلمنامه این سریال تلویزیونی را، سندی والش انجام داد که آثاری چون «شمال و جنوب» و «دوست مشترک ما» را در کارنامه فعالیت خود دارد.جین ترانتر مسئول پخش بی‌بی‌سی، پخش سریال «جین ایر» را در برنامه ویژه بی‌بی‌سی برای فصل پاییز اعلام  کرد.درک سانتر تهیه‌کننده سریال نیز اظهار امیدواری کرد که این تصویر از رمان «جین ایر»‌ هم بتواند نظر طرفداران این داستان را جلب کند و هم نظر کسانی را که تاکنون این کتاب را نخوانده‌اند.

روت ویلسون بازیگر تازه‌کار انگلیسی متولد 1982 و فارغ‌التحصیل آکادمی هنرهای دراماتیک و موسیقی لندن بازیگر نقش جین ایر در این اقتباس تلویزیونی است. او در مورد تجربه بازی در این سریال می‌گوید: بازی در نقش جین ایر واقعاً تجربه شگفت‌انگیزی برای من بود. من وقتی فیلمنامه را خواندم به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفتم. فیلمنامه سرشار از صداقت بود و خیلی طبیعی و واقعی نوشته شده بود. خیلی با نقش راحت بودم به همین دلیل هم موقع فیلمبرداری خیلی آرام و بدون دغدغه نقش را بازی کردم.»

روت ویلسون در مورد جین ایر می‌گوید: «شخصیت عجیب و پیچیده‌ای دارد.» زمانی ‌که به او اعلام شد باید در کنار توبی استفانز، فرانسیسکا آنیس، پام فریز و تارافیتز جرالد بازی کند، به نوعی شوک زده شد. روت ویلسون می‌گوید: «وقتی این خبر را شنیدم اول  باور نمی‌کردم. به محض شنیدن خبر به اولین کسانی که اطلاع دادم پدر و مادرم بودند که آنها با شنیدن خبر پای تلفن جیغ کشیدند و از من هیجان‌زده‌تر بودند.»

سریال جین ایر طی 13 هفته در لوکیشن‌های معروف اکثر فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی در دربی‌شایر فیلمبرداری شد.روت ویلسون می‌گوید: «زمانی‌که قرار بود با بقیه بازیگران و کارگردان سریال روخوانی کنیم، برای من لحظه نگران‌کننده‌ای بود.

همگی در یک اتاق بزرگ جمع شدیم. مجریان طرح بی‌بی‌سی، کارگردانان هنری، بیشتر دست‌اندرکاران و بازیگران، روی‌هم 60 تا 70نفری می‌شدیم. برای من سخت‌ترین لحظه، زمانی بود که باید خودم و کارم را معرفی می‌کردم؛ «من روت ویلسون هستم و نقش جین ایر را بازی می‌کنم.»

روت ویلسون چندین تجربه کاری در تئاتر را داشت. با این وجود از انعکاس بازی در این نقش در میان مردم و منتقدان بعد از بازی کمی دلهره داشت. اما پس از پخش سریال با انعکاس خوب مردم و منتقدان روبه‌رو شد.

دیگر نقش اصلی سریال آقای روچستر را توبی استفانز بازی می‌کند. او از مدرسه موسیقی و هنرهای دراماتیک لندن فارغ‌التحصیل شد و کار حرفه‌ای خود را  از تئاتر آغاز کرد. استفانز که بازی در تئاتر رویال شکسپیر را در کارنامه فعالیت خود دارد، از انتخاب‌های اولیه کارگردان برای بازی در نقش آقای روچستر بود.

استفانز متولد 1969 است و پدر و مادر او سر رابرت استفانز و مگی اسمیت از بازیگران معروف آن هستند.

«روز دیگری بمیر» و «جاسوسان کمبریج» از فیلم‌های معروف استفانز هستند. سریال «جین ایر» در زمان پخش در هر نوبت به طور متوسط 6 میلیون بیننده داشت.این سریال در سال 2007 برنده جایزه بافتا در رشته گریم و نامزد دریافت این جایزه معتبر برای بهترین بازیگر (روت ویلسون)، بهترین موسیقی تلویزیونی (رابرت لین) و بهترین طراحی تولید شد.

سریال «جین ایر» که در حال حاضر شاهد پخش آن هستیم دومین اقتباس بی‌بی‌سی از این داستان معروف شارلوت برونته است. در سال 1983 نیز بی‌بی‌سی سریال داستانی با همین نام در 2 قسمت  120 دقیقه‌ای به کارگردانی جولیان ایمیز و تهیه‌کنندگی بری لتس تولید کرد که در مقایسه با اقتباس سال  2006، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

با ساخت این سریال، تعداد اقتباس‌های تلویزیونی از این اثر به 7 رسید. معروف‌ترین نسخه تصویر از داستان «جین ایر» فیلمی است که در سال1943 ساخته شد و اورسن ولز و جوان فانتین در آن ایفای نقش کردند.رمان «جین ایر» حتی در ادبیات نیز مورد اقتباس قرار گرفت. رمان معروف «ربه‌کا» اثر دافنه دوموریه کاملاً با الهام از فضای جین ایر نوشته شد.

و نکته جالب اینکه نخستین نسخه جین ایر که در سال1847 به چاپ رسید، در سال 2004 در حراجی‌ای در نیویورک به قیمت 859/22 میلیون پوند به فروش رفت.

منبع: www.bbc.co.uk/drama  

کد خبر 27056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز