همشهری آنلاین: منابع خبری گزارش دادند: از فعالیت کوه آتشفشانی بارداربونگا در ایسلند به رغم پرتاب گدازه‌های بسیار در دو هفته گذشته در ارتفاع دو هزار متری کاسته نشده است.

به گزارش ایرنا، زمین‌شناسان نگران بروز فاجعه زیست محیطی دیگری مانند فوران آتشفشان در ماه آوریل سال 2010 در ایسلند هستند.

پیش‌تر مقامات دولتی ایسلند اعلام کردند که وضعیت قرمز در اطراف این آتشفشان پس از توقف فوران گدازه در روز جمعه (هفتم شهریور) به وضعیت هشدار (نارنجی) کاهش یافته است.

روز جمعه گذشته با آغاز فوران آتشفشانی وضعیت هشدار قرمز برقرار شد، اما پس از چند ساعت با توقف این فوران، این وضعیت به نارنجی تغییر یافت. صدها نفر از ساکنان مناطق نزدیک به این قله از بیم فوران آتشفشان به مناطقی امن منتقل شده‌اند.

وضعیت هشدار قرمز، خطرناک‌ترین وضعیت در سیستم درجه‌بندی مواجهه با آتشفشان است و به این معناست که فوران آتشفشانی آغاز شده یا به‌زودی آغاز خواهد شد.

در وضعیت هشدار نارنجی شرکت‌های هوایی خود می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا برفراز منطقه پرواز کنند یا نه.

دولت ایسلند پرواز هواپیماها در نزدیکی آتشفشان بارداربونگا را ممنوع اعلام کرده، اما فرودگاه‌های این کشور همچنان باز هستند و پروازها در مناطق دورتر از این آتشفشان انجام می‌شود.

آتشفشان بارداربونگا در ایسلند که حدود دو هزار متر ارتفاع دارد، حدود دو هفته است که فعال شده است. در این مدت صدها زمین‌لرزه در این منطقه رخ داده است.

در ماه آوریل سال 2010 در پی فوران آتشفشان در ایسلند فاجعه ای برای صنعت هوانوردی این کشور بوجود آمد. گرد و غبار یک ماهه ناشی از فوران آتشفشان سبب لغو حدود 100 هزار پرواز هوایی در اروپا شد.

در آن زمان حدود هشت میلیون مسافر روزها در فرودگاه‌ها منتظر پرواز هواپیماهايشان ماندند و این حادثه طبیعی چند میلیارد یورو به صنعت هوانوردی خسارت وارد کرد.

کد خبر 270636

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha