دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون وزیر بهداشت از؛ غذای نامناسب، فشار خون، چاقی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، و مواد مخدر به عنوان تعدادی از عوامل خطرساز سلامتی ایرانیان نام برد.

جمعیت

ايسنا نوشت: دکترعلی اکبر سیاری در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که با محوریت طرح تحول بهداشت برگزار شد، گفت‌: ارتقای سلامت به معنای جلوگیری از مرگ نابهنگام و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

وی در توضیح محورهای تحول در نظام بهداشتی کشور گفت: به این منظور لازم است تحول در ساختار منابع صورت گیرد. در این راستا تقویت برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر20 هزار نفر و عشایر، تقویت و تکمیل خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها، تقویت خدمات در شهرهای زیر 50 هزار نفر و همچنین تداوم پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و تسری آن به کلانشهرها در دستور کار است.

وی افزود: با همت دولت و مجلس منابع مناسبی برای طرح تحول بهداشت پیش‌بینی شده است. 1995 خانه بهداشت در دست ساخت است. از روسای دانشگاه‌ها انتظار داریم که پیگیر این موضوع باشند تا نهایتا بتوانیم این بخش را تا بهمن ماه به نتیجه برسانیم. بهبود محل اسکان پزشکان در روستاها در برنامه پزشک خانواده روستایی باید مدنظر باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: بیش از 3000 پزشک کمبود داریم، در زمینه کارورزان و بهورزان نیز از کمبودهایی برخورداریم. باید از نیروی انسانی با انگیزه و همچنین آموزش دیده برخوردار باشیم. یکی از درخواست‌های مهم ما تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت است. بنابراین اولین درخواستم از روسای دانشگاه‌ها، اصلاح بیغوله‌های خانه‌های بهداشتی است. اعتبارات این موضوع موجود است و نیازمند حمایت شماست.

سیاری در توضیح برنامه‌های تحول بهداشت گفت: ادغام تدریجی بسته خدمات بیماری‌های غیرواگیر از جمله این برنامه‌هاست چرا که در حال حاضر 19 میلیون نفر در کشور فشار خون دارند و سالانه 83 هزار مرگ مرتبط با فشار خون رخ می‌دهد. تمام این موارد باید شناسایی و از بروز آنها جلوگیری شود.

وی اجرای برنامه خود مراقبتی و توانمندکردن مردم در امر مراقبت از خود و همچنین ادغام تدریجی برنامه‌های بهداشت روان و آسیب‌های اجتماعی را از دیگر بسته‌های طرح تحول بهداشت خواند و گفت: توسعه برنامه واکسیناسیون نیز پیش‌بینی شده است. بنابراین تا مهرماه واکسن پنتاوالان و همچنین تا پایان سال واکسن پنوموکوک نیز به برنامه واکسیناسیون ملی کشور اضافه می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه رتبه بندی 10 عامل خطر سلامتی در ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: رژیم غذایی نامناسب، فشار خون و توده بدنی بالا سه عامل خطر اصلی برای سلامت در کشور هستند. به طوری که 47 میلیون نفر در کشور غذای نامناسب مصرف می‌کنند. تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از دیگر عوامل خطر به شمار می‌روند. در این زمینه هم باید گفت که 19 میلیون نفر در کشور بی تحرکند، پنج میلیون نفر سیگار می‌کشند، هفت میلیون نفر قند خون بالا دارند و 15 میلیون نفر نیز به کلسترول بالا مبتلا هستند. مجموعه این رفتارها نیازمند اصلاح است.

سیاری به درنظر گرفتن «مراقبان سلامت خانواده» در خانه‌های بهداشت شهری اشاره کرد و گفت:‌هر کارشناس مراقب سلامت خانواده مسئولیت سه تا چهار هزار نفر جمعیت را می‌پذیرد. همچنین برای همه مردم کشور کارت سلامت طراحی و اجرا می‌شود. در ادامه مسیر پزشک نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی بر لزوم تحول در مدیریت نظام بهداشتی کشور تاکید کرد و ادامه داد: مهمترین مشکل کشور، مدیریت است. معیار انتخاب مدیران طراحی شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

سیاری در ادامه روند شیوع کمبود ویتامین دی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمبود شیوع ویتامین دی از سال 80 تا 91 شش برابر شده است. این میزان کمبود در زنان باردار در برخی استان‌ها به 91 درصد رسیده است. کمبود ویتامین دی در نوجوانان نیز 76 درصد است. بر این اساس توزیع یک مکمل جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در این باره ادامه داد: از کوتاهی قد به عنوان بی عدالتی و گرسنگی تعبیر می‌شود. متاسفانه متوسط کشوری کوتاهی قد در کودکان زیر پنج سال کشور 6.8 درصد است. 20.7 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان دچار کوتاهی قد هستند. باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی در ادامه ضمن تشریح چگونگی ارائه خدمات در مراکز بهداشت شهری و روستایی گفت: خدمات کارشناسان تغذیه و تحرک فیزیکی، کارشناس روان و کارشناس اجتماعی به سیستم بهداشتی کشور اضافه می‌شود. لازم است بیمارستان‌ها نیز جهت ارائه خدمات سطح دوم و سوم به سطح نخست ارائه خدمات در بخش بهداشت متصل شوند.

کد خبر 270653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha