نری‌گیلر وزیرکشاورزی، دام وتأمین غذای برزیل هفته پیش سفری به ایران داشت.

نری‌گیلر وزیرکشاورزی، دام وتأمین غذای برزیل

برزيل در زمره توليدكنندگان بزرگ محصولات كشاورزي و دامي است. در حاشيه سفر وزير برزيلي به ايران گفت‌وگوي‌كوتاهي انجام شد.

  • وضعيت توليد كشاورزي ايران را در بازديدهايتان، چطور ديديد؟

در ايران به‌رغم آنكه كمبود آب وجود دارد و شرايط براي دامپروري چندان مناسب نيست، اما مراحل توليد از نظر فني خوب و كارها درست انجام مي‌شود. مي‌توان گفت، افراد در كارشان حرفه‌اي هستند كه در اين شرايط مي‌توانند توليد كنند. براي من جالب و درعين حال تعجب‌آور بود كه توليد در اين واحدها به‌طور پيشرفته و با نظم انجام مي‌گيرد، به‌خصوص در واحد گاو شيري.

  • برزيل چه كمكي مي‌تواند به كشاورزي ايران بكند؟

ما در زمينه ارتقاي ژنتيك دامي توانمندي‌هاي خوبي داريم و در اين خصوص مي‌توانيم به ايران كمك كنيم. كارشناسان ايران مي‌توانند براي آموزش و انتقال دانش فني در بخش ژنتيك دام به برزيل سفر كنند و آموزش ببينند. همچنين ايران مي‌تواند به‌منظور اصلاح نژاد دام براي افزايش توليد گوشت و شير از برزيل دام زنده وارد كند.

  • چه زمينه‌هاي همكاري ميان ايران و برزيل وجود دارد؟

برزيل به ميوه، نهاده‌هاي كشاورزي مانند كود پتاس و نيتروژن و همچنين نفت نياز دارد و اين محصولات مي‌تواند زمينه‌هاي همكاري ميان 2كشور باشد. از طرفي ايراني‌ها مي‌توانند در زمينه زيرساخت‌ها مانند ساخت كارخانجات و جاده‌ها در برزيل سرمايه‌گذاري كنند. برزيل تلاش مي‌كند روابط نزديك‌تري با ايران داشته باشد.

  • به‌دنبال مشكلات تحريم، ايران به‌دنبال گشايش خط اعتباري با برزيل براي تبادل ارزي است. راه‌حل شما چيست؟

پيشنهاد مي‌كنم كميته مشتركي تشكيل شود و درباره مسائل مشترك صحبت ‌كنند. اين كميته مي‌تواند موانع صادرات و واردات ميان ايران و برزيل را از ميان بردارد. ما مي‌توانيم به كاهش تحريم‌ها كمك كنيم، زيرا مهم‌ترين مسئله در تبادل ارز ميان 2كشور است.

  • حجم تجارت كشاورزي برزيل با ايران چقدر است؟

حجم تجارت كشاورزي ما با ايران تقريباً يك ميليارد و 600ميليون دلار است. برزيل مواداوليه زيادي مانند ذرت، سويا و دانه‌هاي پنبه به ايران صادر و به توليدات دامي اين كشور كمك مي‌كند.

  • ايران به‌دنبال كشت فراسرزميني است و پيشنهاد آن را به برزيل داده است. موضع كشورتان در اين باره چيست؟

با نزديك‌ترشدن روابط ميان 2كشور، امكان همكاري در زمينه كشت فراسرزميني وجود دارد. من هم مايلم دوطرف همكاري‌هايشان را در حوزه كشاورزي گسترش دهند.

  • گفت‌وگو: فرحنازهاشمي
  • مترجم: علي جاويدفر

 

 

کد خبر 270806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha