پنج شنبه 29 شهریور 1397 | به روز شده: 21 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 16 شهریور 1393 - 23:09:29 | کد مطلب: 271229 چاپ

آشنایی با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

ارتباطات > رسانه و روزنامه‌نگاری - همشهری‌آنلاین - جواد افتاده:
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) یک مفهوم است که مانند سایر مفاهیم جدید یک تعریف ندارد.

رسانه‌هایی که مردم محور (کاربر محور) هستند و بیشترین میزان بازدید‌کنندگان و تولید محتوا را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد، این رسانه‌ها برای کسب‌وکارها بسیار جذاب و دل‌ربایند. زیرا کسب‌وکارها همیشه به دنبال کسب توجه و علاقه مخاطبان (مشتریان یا کاربران) بوده‌اند. اینجاست که علم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) مانند سایر مفاهیم یک تعریف ندارد، بلکه کارشناسان و متخصصان مختلف برای آن تعاریف متعدد ارائه کردند. برخی از این تعاریف را با یکدیگر مرور کنیم:

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرمی از بازاریابی اینترنتی است که از رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به ارتباطات بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در درجه اول شامل به اشتراک‌گذاری اجتماعی محتوا، ویدیوها و عکس‌ها برای اهداف بازاریابی است.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرآیند بازاریابی یک محصول، سرویس یا نام تجاری از طریق مصرف‌کنندگان یا دیالوگ‌های سازمانی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

- بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، فرآیند بدست آوردن ترافیک سایت یا توجه از طریق رسانه‌های اجتماعی است.

- برنامه‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی معمولا تلاش برای ایجاد محتوایی که توجه جذب کند یا خوانندگان را تشویق کند آن را در سراسر شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

- استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج شرکت و محصولات خود را بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گویند.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرآیند ترویج وب‌سایت ، محصولات یا سرویس‌ها از طریق کانال‌های اجتماعی آنلاین و ارتباط با جامعه بسیار بزرگی از افراد که از طریق کانال‌های تبلیغاتی سنتی امکان پذیر نیست را گویند.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی است که تمرکز آن به روی مردم است نه روی محصولات اهداف اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک وب سایت و مخاطب
  • مکالمه درباره محصول یا خدمات و دریافت بازخورد
  • افزایش خوشنامی و آگاهی ازنام تجاری (برند)
  • ایجاد هویت برای نام تجاری و ارتباط با نام تجاری مثبت
  • اضافه کردن رویدادها در رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک شیوه بازاریابی است که ضوابط و مراحل خاص خود را دارد. زیرا هر رسانه اجتماعی با دیگری متفاوت است و ساختار و کارکرد متنوعی دارد. بنابراین تدوین یک «استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» یک اصل اساسی برای کسب‌وکارهای علاقمند این حوزه به شمار می‌رود.