همشهری آنلاین: پزشکان به زودی می‌توانند با ابزار جدیدی به مقابله با یکی از مرگبارترین ویروس‌ها برای انسان‌ها بپردازند:‌ دارویی جدید برای درمان آنفلوآنزا.

flu

 به گزارش ای بی سی به گفته دکتر ریچ وایتلی از دانشگاه آلباما در برمینگام آمریکا که سرپرست پژوهشی بر روی داروی جدید پرامیویر (Peramivir) بوده است، تزریق داخل‌عضلانی یک دوز این دارو در صورتی که در ۴۸ ساعت اول پس از ابتلا به آنفلوآنزا دریافت شود، درمانی ایمن و موثر برای تسکین اغلب علائم آنفلوآنزا از جمله تب است.

وایتلی گفت: «اگر شما واکسن آنفلوآنزا نزده باشید و آنفلوآنزا بگیرید، یا حتی اگر واکسن آنفلوآنزا زده باشید و به گونه دیگری از ویروس آنفلوآنزا که در واکسن در برابر آن ایمنی ایجاد نکرده است، مبتلا شوید، نیاز به داروهایی ضدویروسی برای درمان بیماری وجود دارد و هدف این است که مبتلایان را حتی‌المقدور از بیمارستان دور نگهداشت و مانع از مرگ و میر آنها به علت عوارض این بیماری شد.»

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) آمریکا هر سال در ایالات متحده حدود ۳۶۰۰۰ نفر به علت ابتلا به آنفلوآنزا می‌میرند و ۲۰۰ هزار نفر به علت آن بستری می‌شوند.

با اینکه واکسن راهی موثر برای کنترل انتشار ویروس آنفلوآنزا است، شکل‌گیری سویه‌های جدید ویروسی ممکن است از تولید واکسن‌های جدید پیشی‌ بگیرد.

در بررسی وایتلی بر روی ۴۲۷ فرد بزرگسال با علائم آنفلوآنزا مشخص شد که یک دوز واحد پرامیویر به طور قابل‌توجهی علايم آنفلوانزا را در طول ۲۲ ساعت کاهش داد و باعث فروکش تب در طول ۲۴ ساعت شد.

این نتایج نشان می‌دهد که پرامیویر می‌تواند بالقوه به درمان جایگزینی برای داروهای موجود آنفلوآنزا، تامیفلو و رلنزا- دو داروی تایید شده بوسیله FDA برای درمان آنفلوآنزا- بدل شود. این دو دارو برای ایجاد تاثیر مشابه باید به صورت دو دوز در روز برای پنج روز تجویز شوند.

این دارو فعلا در مرحله کارآزمایی بالینی است و هنوز بوسیله FDA مورد تایید قرار نگرفته است. اما پزشکان امیدوارند این دارو در آینده به سلاحی قدرتمند در مقابله با آنفلوانزا بدل شود.

دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت، این دارو «واقعا موهبتی است... یک ابزار عالی که می‌تواند به ما برای درمان آنفلوآنزا و عوارض آن کمک کند.»او گفت: «این دارو به ما فرصت می‌دهد که درمان را بسیار زود شروع کنیم و این پیشرفت مهمی نسبت به وضعیت فعلی است.»

اگر پرامیویر مورد تایید FDA قرار بگیرد، اولین داروی تک‌دوزی آنفلوانزا در دسترس در ایالات متحده خواهد بود، البته این دارو در برخی از کشورهای دیگر در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته است.

پرامیویر در سال ۲۰۱۰ در ژاپن و کره جنوبی تایید شد و به گفته جامعه میکروبیولوژی آمریکا تخمین زده می‌شود که یک میلیون بیمار ژاپنی این دارو را دریافت کرده باشند.

کد خبر 271230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha