مدیرکل تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از عوامل انسانی به‌عنوان یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر گونه‌های حیات‌وحش در ایران نام برده و گفته است: به‌منظور حفاظت از حیات‌وحش در برابر شکار و حوادث جاده‌ای، گروه امداد و نجات حیات‌وحش تشکیل می‌شود.

حیوانات-یوزپلنگ-آهو


سيدمجيد خرازيان‌مقدم به آمار تلفات يك‌هزار گونه جانوري در حيات‌وحش كشور در فاصله سال‌هاي 1385تا 1391 اشاره كرد و گفت: عمده تلفات حيات‌وحش ايران مربوط به پستانداران بزرگ‌جثه است. وي با تأكيد بر اينكه برخي عوامل همچون كهولت سن گونه‌هاي حيات‌وحش غيرقابل پيشگيري ولي تصادفات جاده‌اي قابل پيشگيري است به نقش پررنگ عوامل انساني در مرگ حيات‌وحش اشاره كرد و گفت: سوانح جاده‌اي و شكار غيرمجاز از مهم‌ترين علل مرگ حيات‌وحش در كشور است.

به گفته او 40درصد تلفات حيات‌وحش مربوط به گربه‌سانان است كه بيش از 70درصد تلفات اين‌گونه‌هاي حيات‌وحش بر اثر سوانح جاده‌اي است. خرازيان مقدم همچنين با اشاره به تجربه موفق دنيا در نجات حيات‌وحش از آسيب‌هايي همچون سوانح جاده‌اي با ايجاد امداد و نجات گونه‌هاي جانوري آسيب‌ديده بر اثر تصادفات جاده‌اي و شكار غيرمجاز گفت: پيشنهاد شكل‌گيري گروه امداد و نجات حيات‌وحش به رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه و با اعلام نظر مساعد ايشان، مقرر شد اين گروه شكل بگيرد.

او با تأكيد بر ظرفيت بالاي سازمان‌هاي مردم نهاد، براي تشكيل گروه امداد و نجات حيات‌وحش گفت: استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در اين حوزه در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست است.

خبر ديگري كه مديركل تنوع‌زيستي و حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست داده است مربوط به تشكيل 3كارگروه اطلاع‌رساني، آموزش و امداد و نجات ذيل گروه امداد و نجات حيات‌وحش است.

به‌گفته سيد مجيد خرازيان‌مقدم، با اعلام شماره تماس 3رقمي در آينده نزديك براي اطلاع‌رساني درخصوص وحوش آسيب‌ديده توسط مردم، اورژانس حيوانات شروع به فعاليت مي‌كند.

خرازيان مقدم هدف از اين اقدامات را كاهش تلفات حيات‌وحش و كمك به حفظ و حراست از گونه‌هاي حيات‌وحش اعلام كرد.

کد خبر 271237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha