هشهری آنلاین: روسای جمهوری ایران و ازبکستان روز پنج‌شنبه بیستم شهریور با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور، خواهان گسترش بیش از پیش روابط تهران – تاشکند شدند.

president

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار اسلام کریم اف که در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان انجام شد، گفت: ازبکستان به عنوان یک کشور دوست، جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران دارد و باید زمینه همکاری‌های دوجانبه به نفع دو ملت توسعه یابد.

رییس جمهوری به موقعیت ژئواستراتژیک ایران در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: ایران همیشه یک مسیر مطمئن برای ترانزیت کالا برای کشورهای این منطقه از جمله ازبکستان خواهد بود.

دکتر روحانی گفت: هر دو کشور ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارند که می‌تواند به ارتقای سطح روابط کمک کند و شکوفایی این ظرفیت‌ها، اقتصاد دو کشور را تکمیل خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اظهارات رییس‌ جمهوری ازبکستان مبنی بر اراده تاشکند برای توسعه روابط با ایران، افزود: ما از این اراده شما برای توسعه روابط استقبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تحول جدی در روابط همه جانبه دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی ایجاد شود.

دکتر روحانی در خصوص تعامل با غرب نیز گفت: اینکه این تعامل چگونه باشد و در عین حال از حقوق‌مان کوتاه نیاییم بسیار مهم است؛ مسیر ممکن است دشوار باشد اما ایران مستحکم، حساب‌شده و بدون تعجیل قدم برمی‌دارد.

رییس جمهوری تصریح کرد: اراده ما روابط نزدیک‌تر با جهان براساس منافع و حقوق‌ ملت ما است و به صراحت گفته‌ایم که سیاست ما برد - برد و منافع دو طرفه است و در این مسیر نیز دولت از حمایت ملت بزرگ ایران برخوردار است.

دکتر روحانی با اشاره به آموزه‌های اسلام مبنی بر هوشیاری و تحمل در مقاطع و امور سخت، گفت: مردم ایران به دولت اعتماد دارند، چون دولت به دنبال حقوق و منافع آنان‌ است و از این حقوق عقب نمی‌نشیند.

«اسلام کریم‌اف» رییس‌ جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار، خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط تهران - تاشکند شد و گفت: ازبکستان برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران آماده است.

رییس جمهوری ازبکستان پیشنهاد داد یک گروه مشترک برای پیگیری تفاهمات تشکیل شود تا توافقات میان دو کشور به سرعت بیشتری اجرایی شوند.

«اسلام کریم‌اف» از اعتدال، دوراندیشی، استحکام و تحمل‌پذیری به عنوان درس بزرگ رییس‌ جمهوری ایران به سیاست‌مداران جهان نام برد و گفت: من وضعیت اقتصادی ایران را طی یک سال گذشته بررسی کردم و دیدم که طی این دوره مدیریتی شما کشورتان تحولات چشمگیری داشته است.

رییس‌ جمهوری ازبکستان افزود: از نظر من الگوی ایستادگی و اعتدال شما بهترین راه برای حل مشکلات است. ایران دولتی مقتدر و با صلاحیت بالا در عرصه منطقه و جهان است. ملت شما در عزم خود راسخ و متحد است و راهتان هم روشن است و این موقعیت برتر شما در مذاکرات با غرب است.

طبق این گزارش، در این دیدار که وزرای خارجه دو کشور نیز حضور داشتند، دکتر روحانی از آقای کریم‌اف برای سفر به ایران دعوت کرد که این دعوت از سوی همتای ازبکستانی وی مورد استقبال قرار گرفت و آقای کریم‌اف به دکتر روحانی گفت: از دعوت شما با کمال تشکر استقبال می‌کنم.

کد خبر 271618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha