همشهری آنلاین: وزیر کشور درباره اظهارنظر انصار حزب الله به منظور فعالیت ۴۰۰۰ ناهی منکر در تهران از هفته آینده گفت: هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد. در حوزه اجتماعی متولی وزارت کشور است و با این مباحث به صورت قانونی رفتار می‌شود.

رحمانی فضلی

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه برگزاری شصت و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با موضوع "بررسی سیاست‌های اجتماعی پیشنهادی برای تدوین لایحه برنامه ششم توسعه" که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران، افزود: دولت برای اعمال حاکمیت باید سیاست‌های نظارتی داشته باشد؛ اما در حال حاضر اختیار لازم را در اعمال برخی نظرات در شهرها ندارد.

وی ادامه داد: موضوع مدیریت شهری یک موضوع مهم و تعیین کننده است و باید تلاش کنیم تا حد امکان وظایف اداره شهرها را به مردم واگذار کنیم و موضوعات مختلف و متفاوت شهری را یکپارچه پیش ببریم، اما دولت در اعمال حاکمیت نمی‌تواند وظایف خود را محول کند.

رحمانی فضلی با اشاره به ارائه شدن پیشنهادی در زمینه انتخاب شهرداران بالای 200 هزار نفر با رأی مستقیم مردم اظهار کرد: در پیشنهاد جامعی که ارائه شده تقریبا از همه تجربه‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی مختلف شوراها و شهرداران با تجربه استفاده شده است. سیاست اصلی که واگذاری مدیریت، یکپارچگی مدیریت و سیاست حاکمیتی است را تلاش می‌کنیم رعایت کنیم.

وزیر کشور افزود: با وجود آنکه وزیر کشور حکم شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر را صادر می‌کند، اما اگر وزارت کشور اشکالاتی در برنامه شهرداران ببیند و در صورت تخطی قصد برخورد با فرد خاطی را داشته باشد اختیارات لازم را برای این کار ندارد و این موضوع با روح نظارت حاکمیتی در تضاد است.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: در شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر هم استانداران حکم شهرداران را صادر می‌کنند. آنان نیز با همین مسئله مواجه هستند. بنابراین تقویت شهرداری‌ها از سیاست‌های کلان است.

وی تاکید کرد: دولت نمی‌تواند با عنوان حاکمیت نظارت خود را بر مسائلی مانند گسترش شهرها، ارتباط شهرها با مناطق پیرامونی و ... نادیده بگیرد. در حال حاضر با اقداماتی مواجه هستیم که حافظ شرایط زیست محیطی شهروندان نیست و دولت نیز نظارت کافی بر این وضعیت ندارد.

وی با اشاره به محورهای اصلی موضوعات اجتماعی اظهارکرد: رضایت‌مندی، وفاق و نشاط اجتماعی محورهای اصلی را تشکیل می‌دهند و برایند مجموعه اقدامات ما به منظور پاسخگویی به این محورهاست؛ چرا که در صورت حل مشکل بیکاری و حاشیه نشینی می‌توانیم به رضایت مندی، ‌نشاط و وفاق اجتماعی بیشتر دست یابیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در شورای اجتماعی کشور، اظهار کرد: این جلسه درباره جایگاه موضوعات و مسائل اجتماعی در برنامه ششم بود و با توجه به اینکه ستاد "تقدیم برنامه ششم در دستگاه‌های اجرایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری" تشکیل شده است، یکی از موضوعات اصلی مباحث اجتماعی است.

وزیر کشور افزود: گزارش ارائه شده در شورای اجتماعی ناظر به مسائل اصلی بود که شامل افزایش رضایت‌مندی، وفاق و نشاط اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای رفع آسیب‌ها می‌شد. پیش نویس اهداف و سیاست‌ها در این جلسه نیز ارائه شد و دستگاه‌های مختلف درباره آن اظهار نظر کردند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: مقرر شد با تدوین نظرات خودشان درباره محورهای پیش‌نویس، آنها را به معاونت وزارت کشور ارائه دهند تا از این طریق وزارت کشور آنها را به دولت تقدیم کند.

وی تاکید کرد: شورا به عنوان مرجع اصلی و کانون مهم مباحث و موضوعات اجتماعی حضور فعالی در تدوین برنامه ششم در فصل موضوعات اجتماعی دارد. در این شرایط از مجلس شورای اسلامی تقاضا کردم تا در صحن مجلس یک ساعت درباره این موضوع صحبت کنم در صحن دولت نیز دو ساعت درباره موضوعات اجتماعی صحبت کردیم که رئیس جمهور نیم ساعت در زمینه اهمیت مسائل اجتماعی و توجه به آن صحبت کردند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که درباره موضوعات اجتماعی جلسه‌ای با محوریت وزارت کشور تشکیل شود و امیدواریم با پیگیری موضوعات اجتماعی و یافتن جایگاه مناسب بتوانیم این موضوعات را در برنامه‌های سالانه بگنجانیم و به وفاق، نشاط و رضایت مندی اجتماعی دست یابیم.

وزیر کشور در ادامه درباره جلب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: مشارکت اجتماعی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از قالب‌های موثر که می‌تواند مردم را سازمان یافته، هدفمند و موثر در مشارکت هدایت کند، سمن‌ها هستند و در این جهت جلسات متعددی با آنها داشته‌ایم و پیگیر هستیم که پیش نویس قانون ثبت سمن‌ها را تدوین و به مجلس ارائه کنیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آنکه آمریکا قصد مبارزه با داعش را دارد در صورت تمایل این کشور برای همکاری با ایران در این زمینه، آیا ایران این پیشنهاد را قبول می‌کند، گفت: ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم چرا که رفتارهای دوگانه زیادی داشته‌اند که نمونه‌های آن را می‌توان در موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و ده‌ها عنوان دیگر دید. آنان پیش خود ملت‌های دیگر را به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ شواهد بسیار زیادی داریم که برخی از کشورهایی که به سرکردگی آمریکا قصد مبارزه با داعش را دارند، در حمایت سیاسی، مالی، لجستیکی و غیره از این گروه تروریستی نقش داشته‌اند و آمریکا نیز در این زمینه نقش ایفا کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه وظیفه خود را مبارزه با تروریسم می‌دانیم، تصریح کرد: اگر تروریسم در کشورهای اسلامی در حال فعالیت باشد مبارزه با تروریسم در کشورهای اسلامی برای ما در اولویت قرار دارد. ما ابایی از اعلام حمایت و پشتیبانی سیاسی و مالی خود از مردم و دولت کشورهایی مانند عراق و سوریه مورد تهدید تروریسم قرار دارند را نداریم.

رحمانی فضلی در پایان گفت: امیدواریم آمریکا در زمینه داعش اقدامات عاقلانه‌تری انجام دهد چرا که زمانی که قصد مبارزه با القاعده در افغانستان را داشت نتیجه این کار آن اشغال افغانستان و گسترش تروریسم شد.

کد خبر 271995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha