همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: حدود ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده حوضه آبی تالاب پریشان کازرون وجود دارد که ۱۲۰ حلقه چاه از این تعداد مسدود شده است.

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی روز سه شنبه گفت: البته برآوردها نشان می‌دهد تعداد چاه‌های غیر مجاز بی‌شتر از آمار اعلام شده است، پیش‌بینی می‌شود حدود 500 تا 600 حلقه چاه غیر مجاز در این حوضه آبی وجود دارد.

وی افزود: اکنون تالاب پریشان در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما اقدامات خوبی برای آبگیری و احیای آن انجام شده که لایروبی نهرهای منتهی به تالاب، بازگشایی چشمه‌های اطراف تالاب، مسدود کردن برخی چاه‌های غیرمجاز و جلب همکاری اهالی بومی منطقه از جمله آن‌ها است.

سلیمانی گفت: با وجود کمبود بارندگی در سال جاری، حدود 400 هکتار از این تالاب آبگیری شد و اکنون حدود 100 هکتار آن آبدار است اما با اقدامات انجام شده امیدواریم وضعیت تالاب هرچه زودتر بهبود یابد.

وی با بیان این که پریشان اولین تالاب کشور است که سنددار شده، افزود: حدود 600 هکتار از اراضی اطراف تالاب پریشان آزادسازی شد و اکنون برای پنج هزار و 400 هکتار سند صادر شده است.

سلیمانی اظهار کرد: پریشان جزو تالاب‌هایی است که برنامه مدیریت جامع دارد و اکنون فرآیند بازبینی این برنامه آغاز شده است.

بر اساس قانون، هر پنج سال یک بار برنامه مدیریت تالاب‌های کشور بازبینی می‌شود و اکنون دوره پنج ساله مدیریت تالاب پریشان به پایان رسیده و فرایند بازبینی آن آغاز شده است.

برنامه مدیریت جامع تالاب پریشان در سال های 87 تا 89 طی فرایندی مشارکتی و با حضور تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان تدوین شد و به تصویب مقامات ارشد استانی، ملی و هیات وزیران رسید و فرایند اجرای آن توسط ساختارهای اجرایی مصوب (کمیته محلی، کمیته استانی و کارگروه‌های تخصصی مدیریت جامع تالاب پریشان) آغاز شد.

تالاب پریشان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است، این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده است.

مساحت این تالاب 4300 هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد 820 متر است. حوزه آبریز آن 266.5 کیلومتر مربع است و بیش‌ترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد.

این تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است و در تقسیم‌بندی مناطق جزو منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود.

کد خبر 272081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha