سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

فرشاد مهدی‌پور: آدم‌ها بیشتر درباره چیزهایی که خریده‌اند یا می‌خواهند بخرند با هم حرف می‌زنند و گهگاهی هم درباره مشکلات، گرفتاری‌ها و دشواری‌های زندگی. در اولی «پول» محور اول و آخر و تعیین‌کننده است و هر که مصرف‌اش بیشتر، حرف‌اش بیشتر و در دومی گاهی طریق درددل پیموده می‌شود و بعضا راهی به راه‌حل.

سفر

اينكه قبل‌ترها معمولا به طرف گفت‌وگو و آرزوها و آشفتگي‌هايش توجه بيشتري مي‌شد و امروزه به وضع مادي زندگي، ظاهرا امري اختياري نيست و مربوط مي‌شود به همين زمانه ماشين‌زده و درگيرودار كار و درآمد و مصرف‌كردن. در واقع اين آخري است كه چرخ روزگار را مي‌چرخاند و چون اصل‌شده، پول و ديگر الزامات آن‌را هم مركزيت داده است. در اتوبوس يا تاكسي و يا مترو، كمتر پيش مي‌آيد كه گفت و شنودي حول و حوش غرولندهاي آرام يا بلند مسافري در بگيرد؛ خيلي زود شعله بحث فرو مي‌‌نشيند و اگر هم بحثي ميان 2 نفر باشد، درباره مصارف، كالاها و خريدهايشان است.

اينجا مسئله، انتخاب موضوعي است كه صورت مي‌گيرد تا مسافت مبدأ و مقصد يا فرصت مهماني و ديدار را پُر كند؛ از اين لحاظ بعد از آب و هوا و شلوغي و ترافيك، بايد كلمات ديگري باشند تا به‌كار گرفته شوند و زمينه هم‌صحبتي را فراهم آورند. اين واژه‌ها تاحد زيادي از سواد و طبقه و سن و جنس آدم‌ها برمي‌آيند و زمينه زندگي واقعي آنها. حتما ديده‌ايد افرادي را كه دچار اختلال حواسند و بي‌هوا و پرت و پلا چيزهايي را مي‌گويند كه بي‌سر و ته مي‌ماند اما واقعيت آن است كه آن گفته‌ها و شنفته‌ها، برآمده از جهاني است كه افراد در آن زيست مي‌كنند و اگر اينگونه نامفهوم و بي‌ربط مي‌شود، ناشي از شيوه ادراك و دامنه فهم‌شان است.

محورشدن پول يعني توجه به دنيا و اين فقط معطوف به درآمد نيست بلكه تا نحوه پوشيدن و خوردن و معاشرت كردن، دنباله‌دار است و اساسا سبك زيستن را با خود همساز مي‌كند؛ يك چهره ديگر اين محوريت، ترسِ رفتن به سراغ آرزوها و آرمان‌هايي است كه زمزمه‌كردنشان مي‌تواند مقدمه جدايي و شكاف باشد، غافل از آنكه همين در حد و حدود مصرف چرخ‌زدن هم، آنقدر روابط را سطحي و نازك مي‌كند كه به اندك اشارتي فرومي‌پاشد، چرا كه فاقد عناصر قوي و قدرتمند هستند تا آنها را تداوم بخشند. تعيين موضوع بحث‌هاي پيش‌پاافتاده، ظاهرا پيچيده‌تر از آني است كه درباره‌اش فكر مي‌شود.

کد خبر 272126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha