همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: اکنون ۹ میلیون نفر در شهرهای بزرگ کشور حاشیه نشین هستند.

میرباقری

مرتضی میر باقری در همایش مدیران کل دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌های سراسر کشور در ارومیه، با بيان اين مطلب افزود: توسعه متوازن استان‌ها و رفع مشکلات حاشیه نشینی مورد توجه جدی دولت است و در راستای آن برنامه ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: وجود سه میلیون و 500 هزار بیکار، 500 هزار زندانی، یک میلیون و 500 هزار معتاد، دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار، سالانه 150 هزار فقره طلاق و 800 هزار سرقت از جمله مشکلات کشور به شمار می‌روند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: در صورتی که نظام برنامه‌ریزی ایران با همان روال پیشین جلو برود با وجود رشد اقتصادی کاری از پیش نمی‌رود و مسایل و مشکلات حوزه اجتماعی مرتفع نمی‌شوند.

میرباقری افزود: از دهه 20 تاکنون در ایران از 12 برنامه طرح توسعه تنها 10 مورد اجرا شده که نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کشور ما از نظر فرصت‌ها و امکانات یک وضعیت نامتوازن پیدا کرده و حدود 10 استان کانون برنامه‌ریزی شاخص‌های توسعه‌ای بودند و دو سوم استان‌های کشور از کانون بحث‌های توسعه‌ای به دور مانده‌اند.

وی اظهار کرد: نبود توازن زمینه ساز مشکلات بسیاری شده و مهاجرت‌ها به شهرهای بزرگ و برخوردار و حاشیه نشینی‌ها، فقر، جرایم اجتماعی، بیکاری و ناامنی به همراه داشته است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: پیوست اجتماعی در اجرای طرح‌های مختلف مهم است و باید از مشارکت‌های مردمی در این زمینه بیشترین استفاده را ببریم.

وی افزود: آزادسازی انرژی مردم به صورت نهادینه از سیاست‌های اصلی دولت است و در این راستا از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد نیز استفاده کامل می‌کنیم.

میرباقری اضافه کرد: جهان در حال تغییر و تحول است و ما در پیچ تاریخی قرار گرفتیم که باید با وفاق و همدلی با قدرت و هوشمندانه از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد: مسایل و مشکلات جامعه باید علت‌یابی شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: تا پیش از دهه 80 میلادی، کشورهای غربی شاخص‌های اقتصادی را جزء الزامات اصلی برنامه ریزی‌های خود قرار می‌دادند که پس از این دهه، سه شاخص توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به عنوان زمینه ساز توسعه اقتصادی در این کشورها بکار گرفته شدند.

وی اضافه کرد: آنها نگاه‌های ویژه ای به سرمایه‌های اجتماعی خود دارند و بر اساس این سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از مدیران کل دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استان‌ها خواست نشست‌های این شورا را با تحلیل‌ها و دستورالعمل‌های قوی تشکیل دهند.

  •  ایجاد وزارت ورزش و جوانان زمینه بی توجهی به مشکلات جوانان را فراهم کرد

 

استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: با ادغام دو حوزه ورزش با امور جوانان، مشکلات این قشر تحت تاثیر موضوع ورزش قرار گرفت.

قربانعلی سعادت اضافه کرد: امیدواریم با تدبیر دولت تدبیر و امید، مشکلات جوانان مرتفع شده و حوزه ورزش و جوانان از یکدیگر جدا شوند.

وی به مشکلات جوانان در بخش‌های مختلف به ویژه بیکاری اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تنها در آذربایجان غربی، 118 هزار بیکار وجود دارد که اگر برای اشتغال آنها فکری نشود، آسیب‌های مختلفی در حوزه اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اشتغالزایی، محرومیت زدایی و رونق اقتصادی از مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه جوانان است.

استاندار آذربایجان غربی به مشکلات آذربایجان غربی پرداخت و اظهار کرد: این استان از لحاظ محرومیت در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد و این برای استانی که خط مقدم جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی بوده، شایسته نیست.

سعادت گفت: آذربایجان غربی پیش از اجرای برنامه‌های توسعه رتبه هجدهم کشور را در شاخص‌های توسعه‌ای داشت که اکنون پس از اجرای پنج برنامه، وضعیت بدتری پیدا کرده و این به دلیل عدم توجه به شاخص‌های توسعه استان است.

وی افزود: در شاخص‌های توسعه اجتماعی همچون نرخ باسوادی در جایگاه بیست و نهم، نرخ درآمد سرانه ملی بیست و هشتم و نرخ سلامت در رده بیست و نهم کشور قرار داریم.

کد خبر 272143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha