همشهری آنلاین: داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به ضرورت ایجاد مشوق برای فعالان قرآنی، گفت: در بسیاری از ادیان افراد علاوه بر زبان ملی به زبان دینی خود نیز مسلط هستند بنابراین ما نیز برای پیشرفت در امور قرآنی باید به یادگیری زبان عربی اهتمام ورزیم.

به گزارش فارس، عبدالرسول عبایی استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به راهکارهای گسترش امور قرآنی، اظهار داشت: اجداد ما کاری کردند که زبان فارسی با الفاظ قرآنی عجین شده است، به طوری که ما به راحتی می‌توانیم بسیاری از معانی آیات قرآن کریم را درک کنیم.

این داور بین‌المللی قرآن کریم، یادگیری زبان عربی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: زبان عربی چند سالی است که به دروس مدارس افزوده شده است اما متأسفانه نه تنها در مدارس به این درس توجه درستی نمی‌شود بلکه ما نیز نتوانسته‌ایم معلمان عربی خوبی تربیت کنیم و همین امر باعث شده که در دوران دانشگاه یا پس از فارغ‌التحصیلی بسیاری از افراد توانایی درک مفاهیم قرآنی که به زبان عربی هستند را ندارند.

  • اهمیت فراگیری زبان دینی برای گسترش فرهنگ قرآنی

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به وجود زبان دینی در بسیاری از ادیان، تصریح کرد: در بسیاری از ادیان علاوه بر زبان ملی، زبان دینی هم مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که یهودیان دنیا در هر جا که جمع شوند علاوه بر زبان ملی خود از زبان مشترکی هم استفاده می‌کنند که این زبان، زبان کتاب دین خود یعنی تورات است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ زبانی مانند زبان فارسی به زبان عربی نزدیک نیست، افزود: این نزدیکی باعث کاهش فاصله ما به زبان قرآن شده است و ما باید از این نعمت خداوند را شاکر باشیم.

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اهمیت یادگیری زبان قرآن گفت: اگر بخواهیم گامی در جهت ارتقای فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم باید از همان دوران مدرسه به درس عربی بیشتر بها دهیم و در این راستا معلمان عربی خوبی نیز تربیت کنیم.

  • مشوق‌هایی برای حرکت در مسیر قرآن ایجاد کنیم

عبایی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به ارتقای زبان قرآن گام‌هایی برداشته شد، خاطرنشان کرد: باید در مراکز مختلف به ویژه مراکز فرهنگی و قرآنی به فعالیت‌هایی که منجر به انس عمومی با قرآن می‌شود توجه بیشتری کنیم که در این راستا همه مردم و مسئولان باید با اتحاد و بسیجی‌وار عمل کنند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه برای حرکت در مسیر قرآنی، ادامه داد: فعالیت‌هایی همچون حذف کنکور برای حافظان قرآن کریم یا در نظر گرفتن تخفیف برای زندانی‌ها از اقدامات خوبی بود که مسئولان پیش‌بینی کردند، اما برای گسترش فعالیت‌های قرآنی افراد نیاز به مشوق و انگیزه‌های بیشتری دارند.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه فهم قرآن می‌تواند انسان را به سوی تدبر و عمل آن هدایت کند، افزود: زمانی که من وارد جلسات قرآنی شدم، یعنی حدود سال 1334 استادم به من قرآن کوچکی هدیه داد که ارزش زیادی داشت و باعث تشویق روزافزونم شد.

  • آموزش دستگاه‌های موسیقیایی در کلاس‌های قرآن نباشد

عبایی با بیان اینکه رسانه‌های ما به خوبی نمی‌توانند مباحث قرآنی را القا کنند، گفت: در جلسات قرآنی که از صدا و سیما پخش می‌شود به بحث نحوه صوت و دستگاه موسیقیایی توجه می‌شود درحالی که این امر اشتباه است و باید در کلاس‌های مداحی یا تواشیح به یادگیری دستگاه‌های موسیقیایی پرداخت؛ به طور مثال در یکی از برنامه‌های رادیو قرآن پس از تلاوت از افراد می‌پرسند که از چه دستگاه موسیقیایی استفاده کردی که این امر به نظر من توهین به قرآن و سبک شمردن آن است.

وی با اشاره به اینکه ورود موسیقی در تلاوت قرآن لازم است، گفت: من موسیقی در تلاوت را نهی نمی‌کنم اما معتقدم ورود موسیقی به تلاوت باید باعث وزین شدن نوع تلاوت قاری شود نه اینکه افراد با استفاده از موسیقی سعی در تحریک مستمع داشته باشند بنابراین قاریان قرآن باید علاوه بر خشوع بیشتر در تلاوت از انحراف در نوع ادای آیات الهی بپرهیزند.

کد خبر 272151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha