سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

معصومه آباد: بار دیگر در آستانه فصل بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی با صدای زنگ مدارس لرزه­‌ای بر مصوبات خاک خورده شهرمان طنین‌انداز شد؛ مصوباتی که همچنان در اجرای آن از سوی مدیران شهری با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

معصومه آباد

در شهر تهران درصد بالايي از تصادفات مربوط به كودكان است. به گزارش اداره آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافيك براثر سوانح رانندگي هر 9روز يك كودك قرباني و هر روز 3 تا 4 كودك در شهر تهران مجروح مي‌شوند. از آنجا كه در 30 تا 50درصد تصادفات كه منجر به كشته و مصدوم شدن افراد مي‌شود كودكان سهيم هستند، در جامعه با خلأ جدي در حوزه قوانين ايمني راه‌ها براي كودكان مواجه هستيم.

با توجه به اينكه بيش از يك‌ميليون‌و500 هزار دانش‌آموز در شهر تهران به مدارس خواهند رفت، رفت‌وآمد اين جمعيت در ساعاتي مشخص بر سنگيني ترافيك و ازدحام در معابر مي‌افزايد. به همين‌دليل لزوم استفاده از راهكارهايي به‌منظور ايمن‌سازي‌ راه‌ها و صيانت از حقوق دانش‌آموزان در برخورداري از شهري ايمن محرز است. امروزه پژوهشگران چراغ راهنمايي و رانندگي و هوشمندي عرضه كرده‌اند كه درصورت ازدحام جمعيت عابر پياده براي عبور از چهارراه‌ها، مدت زمان سبز بودنش افزايش مي‌يابد. برخورداري از چنين فناوري‌هايي براي ارتقاي ايمن‌سازي‌ معابر و حفظ جان عابرين پياده به‌ويژه دانش‌آموزان در ساعات بازگشايي و تعطيلي مدارس بسيار ضروري است.

امروزه به‌علت عدم‌رعايت استانداردهاي فضا‌سازي‌ در مدارس شاهد تحرك كمتر دانش‌آموزان در سطح مدارس هستيم. همچنين در شهر تهران عوامل راديكال‌زا و اكسيدان فراواني وجود داردكه تهديد‌كننده سلامت قشر آسيب‌پذير و به‌ويژه كودكان است. بنابراين تعريف سبد تغذيه‌اي مناسب در مدارس به‌منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها و حفظ سلامت كودكان امري ضروري به‌شمار مي‌آيد. الگوي غلط غذايي و مصرف كنسرو، مواد يخ‌زده و فست‌فودها، اكثر نوجوانان به‌ويژه دختران را دچار معضل كمبود آهن و كم‌خوني ناشي از آن كرده است.

ازاين‌رو اشاعه الگوي مناسب تغذيه، ارتقاي سطح امنيت و ايمني غذا و همچنين فراهم آوردن تسهيلات لازم به‌منظور استفاده دانش‌آموزان از فضاهاي ورزشي تحت پوشش شهرداري ازجمله اقدامات ضروري است كه لازم است بستر‌سازي‌ مناسب در راستاي نيل به آنها در سطح شهر صورت پذيرد. از نظر فرهنگي و اجتماعي نيز يكي از عمده دلايل آسيب كودكان، فقر فرهنگي در ميان ميانسالان و عدم‌آموزش صحيح به دانش‌آموزان در سال‌هاي نوجواني و جواني است. از آنجاكه براساس گزارش‌هاي اخير، ميزان شيوع مصرف سيگار در ميان نوجوانان رو به افزايش است، توجه جدي در نظام آموزش و پرورش به‌منظور آگاه‌سازي‌ نوجوانان از مخاطرات پيش رو، ضروري به‌نظر مي‌رسد. بنابراين لازم است تا احساس مسئوليت خانواده‌ها و مسئولان را نسبت به ايمني كودكان در مدارس افزايش داد.

  • رئيس‌كميته‌ايمني‌شوراي‌شهر تهران
کد خبر 272186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha